Franţa va atinge, în această săptămână, pragul de 100.000 de staţii de încărcare a automobilelor electrice, cu câteva luni după data limită fixată iniţial pentru sfârşitul anului 2022, a anunţat joi Avere-France, asociaţia profesională care reuneşte firmele din acest sector, transmite AFP, conform Agerpres.

Franţa devine a doua cea mai bine echipată ţară din Europa la capitolul punctelor de încărcare pentru EV-uri. Liderii la acest capitol sunt Ţările de Jos, dar Germania este mai în urmă la acest capitol. Clément Molizon, director general la Asociaţia naţională pentru dezvoltarea mobilităţii electrice (Avere), a declarat că Franța a accelerat ritmul de montare a punctelor de încărcare pentru electrice, Germania fiind încă în față la numărătoare în urmă cu doar câteva luni.

Fostul ministru al Transporturilor, Jean-Baptiste Djebbari, anunţa în anul 2020 că vrea să atingă acest prag de 100.000 de staţii de încărcare a automobilelor electrice încă de la finele lui 2021. Următorul prag, care a fost fixat de Emmanuel Macron, este de 400.000 de staţii de încărcare a automobilelor electrice în 2030. Potrivit lui Clément Molizon, estimările Avere-France arată că până la finele acestui deceniu "vom avea nevoie de o cifră între 330.000 şi 480.000 de puncte de încărcare".

În prezent, din cele 100.000 de staţii de încărcare din Franţa, aproximativ 10% permit o încărcare rapidă. „În 2020, instalam 4.000 de staţii de încărcare pe an...La începutul lui 2023, am instalat 4.000 pe lună", a precizat Clément Molizon.

Numeroşi actori s-au implicat în ultimii ani pe piaţa staţiilor de încărcare precum Bouygues, Engie, Total sau EDF, prin filiala sa Izivia, dar şi companii străine precum Fastned (Ţările de Jos) şi Tesla (SUA). În contextul în care, începând din 2035, în Europa vor mai putea fi comercializate doar vehicule noi cu zero emisii poluante, industria auto insistă pe dezvoltarea infrastructurii de încărcare pentru a răspunde la cererea de staţii de încărcare.

Legislaţia franceză stimulează şi ea dezvoltarea de echipamente de încărcare. Începând din 2025, toate clădirile non-rezidenţiale cu peste 20 de locuri de parcare (gări, aeroporturi, supermarketuri, etc.) vor trebui să echipeze 5% din locurile de parcare cu staţii de încărcare.

Mașinile electrice sunt tot mai populare în Franța

În primele patru luni ale anului, 14,8% dintre toate vehiculele noi vândute în Franţa au fost electrice, faţă de 13% pe ansamblul anului 2022. În prezent, majoritatea operaţiunilor de încărcare se fac la domiciliu sau la locul de muncă însă multiplicarea vehiculelor electrice obligă autorităţile publice să crească numărul de staţii de încărcare de pe teritoriul ţării pentru a linişti automobiliştii că vor putea utiliza vehiculele electrice pe distanţe lungi.

Avere-France solicită de asemenea Guvernului de la Paris să se alăture eforturilor companiilor destinate extinderii reţelei staţiilor de încărcare, precum pe autostrăzi unde numărul staţiilor de încărcare trebuie majorat pentru a face faţă afluxului în week-end-urile prelungite şi a evita saturaţia. Această situație este de așteptat și în alte state cu o pondere mare de puncte de încărcare.

Care este situația României

Așa cum scriam și în trecut, România nu stă atât de rău când vine vorba de infrastructura dedicată EV-urilor cum s-ar putea aștepta unii pesimiști. Trebuie spus că țara noastră a luat-o înainte altor state din regiune (și nu numai) la acest capitol, dar nu vom atinge prea curând nici borna bifată de francezi.

Țările de Jos sunt campioane la acest capitol, căci acolo există un punct de încărcare la fiecare 1,5 kilometri de drum. Prin comparație, la noi, vom găsi 1,7 puncte de încărcare la 100 de kilometri, asta deși România este de șase ori mai mare ca Olanda. Țările de Jos au cele mai multe puncte de încărcare din Uniunea Europeană, circa 90.000 față de aproape 1.350 câte existau, în România, la final de 2022.

Avem, totuși, cu 34% mai multe puncte de încărcare ca la final de 2021. „În mai bine de jumătate dintre aceste locuri (58%), vitezele de încărcare oferite sunt de cel mult 22 kW, corespunzătoare încărcării la curent alternativ (AC). 40% dintre locurile de încărcare au cel puțin un punct de încărcare rapidă, corespunzătoare încărcării la curent continuu (DC), cu viteze cuprinse între 50 kW și 150 kW, iar în 2% dintre locuri există cel puțin un punct de încărcare cu viteze de peste 150 kW”, se arată pe Autocritica.ro. În prezent, cele mai puternice stații de încărcare din România oferă o viteză de încărcare de 300 kW, susține aceeași sursă.

Statul ne-a promis că vom avea 4.000 de puncte de încărcare active până în toamnă, deși alte previziuni sugerează că vor fi doar 6.500 de puncte până în 2026. Cert este că rețeaua autohtonă este deficitară mai ales ca răspândire, multe puncte fiind concentrate în anumite centre urbane ca București sau Cluj-Napoca (județul Cluj fiind cel care are și cele mai multe stații). Cei de la Autocritica.ro arată că în „România există în prezent doar 9 județe cu peste 40 de locuri de încărcare: Cluj, Timiș, Bihor, Sibiu, Suceava, Iași, Brașov, Prahova și Constanța, dintre care primele patru au raportat și cele mai mari rate de creștere comparativ cu 2021”.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri