19 Ianuarie 2024

Hyundai a inventat o anvelopă de iarnă cu lanțuri integrate



Cauciucurile de iarnă reprezintă o cheltuială în plus pentru fiecare șofer, dar una necesară în zonele în care drumurile îngheață sau sunt acoperite cu polei și zăpadă în sezonul rece. Hyundai și-a dorit să-i scape pe posesorii de mașini de o bătaie de cap și a prezentat o anvelopă care include în construcția sa un profil „adaptiv” cu lanț retractabil.

Hyundai vrea să inoveze sectorul cauciucurilor de iarnă cu o anvelopă all-season ce vine cu un plus de practicalitate pe drumuri înzăpezite. Denumit oficial „Shape Memory Alloy Integrated Snow Chain Technology”, noul cauciuc conține în construcția sa un fel de șiră a spinării din elemente metalice mici în forma literei J care se extind în exterior pe centrul anvelopei pentru a crea o serie de clapete ca la roata motoare a unei nave cu zbaturi.

Profilul cauciucului este proiectat în așa fel încât elementele metalice care se extind precum unor bare mari de câțiva milimetri (sunt șase astfel de elemente în total) să se poată retrage fără a afecta performanța la rulare. Practic, atunci cândn barele se retrag, doar cauciucul face contact cu asfaltul, ceea ce elimină una dintre problemele principale ale mersului cu lanțuri: un consum crescut din cauza rezistenței mult mai mari la înaintare.

Care este secretul tehnologiei pe care Hyundai vrea să o breveteze

Barele metalice de forma literei J se extrag din canalele profilului anvelopei la acționarea unui buton de către cel de la bord. Asta trimite un semnal electric prin fiecare bară care le deformează pe toate pentru a ieși în exterior și a face contact cu drumul. Când șoferul apasă din nou butonul, un nou semnal electric trece prin metalul cu memorie care-și reia forma inițială.

O problemă evidentă cu această tehnologie ar fi că micile bare de metal ar putea să fie avariate de condițiile drumului, mai ales că au dimensiuni de doar câțiva milimetri. Trebuie, deci, folosit un aliaj destul de solid, dar care are și proprietatea de a-și schimba forma, ceea ce pare a fi o provocare. Tocmai de aceea vorbim de un prototip pe care l-a prezentat Hyundai, dar constructorul coreean a confirmat că vrea să dezvolte o versiune ce poate fi pusă în producție de serie.

În România, legislația nu prevede o dată anume de la care este obligatorie utilizarea cauciucurilor de iarnă și nici a lanțurilor. Oficial, anvelopele pentru sezonul rece trebuie să fie pe mașină atunci când condițiile de drum o cer, la fel ca și-n cazul lanțurilor. Șoferii decid, în general, să-și monteze cauciucurile de iarnă în mod preventiv la începutul iernii calendaristice.



Citeste si