13 Februarie 2024

Tesla face profit pe spatele marilor rivali. Cum se îmbogățeşte compania lui Elon Musk



Tesla profită zi de zi de pe urma neputinței rivalilor săi din lumea auto care nu reușesc să se alinieze la cotele de emisii pe producție impuse de guverne. Acești constructori cumpără „credite verzi” de la Tesla pentru a evita anumite amenzi, credite pe care compania lui Elon Musk le primește pe gratis deoarece nu fabrică decât mașini 100% electrice. În 2023, americanii au strâns aproape 1,8 miliarde de dolari numai de pe urma acestei afaceri paralele, scrie Automotive News citând Bloomberg.

Din 2009 și până în prezent, Tesla a generat aproximativ 9 miliarde de dolari doar prin activitatea colaterală de a vinde la alți producători de mașini „creditele verzi” pe care le primește pe gratis deoarece nu comercializează decât mașini nepoluante. Așa-numitele „credite de reglementare” într-o traducere rigidă fac parte dintr-un sistem dezvoltat de mai multe țări pentru a încuraja producția de EV-uri.

Pe scurt, vorbim despre niște credite pe care producătorii le primesc dacă un anumit procent din producția anuală este verde. Dacă acel procent nu poate fi atins, adică în situația în care un producător vede că nu are destul de multe credite, el poate să le cumpere de la un alt constructor cu excedent de credite, așa cum este Tesla, dar și alte firme care nu fac decât mașini electrice. Marii constructori - fie că vorbim de General Motors sau Volkswagen - nu fac doar EV-uri, afacerea lor susținându-se în continuare puternic pe mașinile ICE poluante. Pentru a contrabalansa această amprentă poluantă, producătorii cumpără credite care-i ajută să iasă la liman când se trage linie, evitând amenzi pentru poluare excesivă.

Cum constructorii ca Tesla nu dau bani pe aceste credite, banii pe care-i obțin din acest comerț se traduce automat în profit, dar unii experți au criticat Tesla pentru că s-ar baza prea mult pe asta pentru a face bani. Într-adevăr, mai multe previziuni interne ale Tesla arătau că cererea pentru credite va scădea odată cu electrificarea familiilor de modele de la producătorii „legacy”, dar tranziția se petrece destul de lent, iar cotele de poluare impuse de diverse state pentru producătorii auto sunt tot mai joase, motiv pentru care mulți nu pot să satisfacă reglementările fără această achiziție de credite.



Citeste si