Cu numai o saptamana inainte de expirarea termenului acordat companiei Chrysler pentru incheierea unui acord cu Fiat, constructorul american pregateste un plan de intrare in faliment, insa prioritatea ramane o alianta cu firma italiana, au declarat surse avizate.
Intre timp, Fiat a devenit si un potential cumparator pentru divizia Opel a grupului General Motors, intr-o afacere ce i-ar sublinia statutul de jucator major in piata auto internationala, cu un rol important in restructurarea a doi dintre marii constructori auto americani, potrivit NewsIn.

Potrivit cotidianului New York Times (NYT), directorii Fiat au declarat ca au discutat cu GM despre o posibila achizitie a Opel, dar si cu oficialii guvernului german, care ar finanta puternic orice fuziune intre Opel si Fiat.

"Este un lucru bun pentru viitorul Opel ca exista competitie pentru preluarea companiei. Magna, un alt potential cumparator, si Fiat sunt doi dintre partenerii posibili. Dar este clar ca inca nu a fost luata nicio decizie", a declarat Roland Koch, premierul landului german Hessen.

"Este greu sa aducem laolata trei companii in acelasi timp, dar daca cineva poate sa faca asta, acela este Sergio Marchionne, directorul executiv al Fiat. Inca suntem ingrijorati inaintea confirmarii finale a unui acord. Fiat are si datorii nete de 6,6 miliarde euro", a declarat pentru NYT, David Arnold, analist in cadrul Credit Suisse.

O fuziune cu Opel ar imbunatati substantial vanzarile Fiat din Europa. In timp ce Opel are o performanta buna pe piata din Germania si Marea Britanie, Fiat se adreseaza cu precadere statelor din sudul Europei, a subliniat Philippe Houchois, analist in cadrul bancii UBS din Londra.

Ultimul obstacol major este reducerea datoriilor bancare. Un grup de creditori detin 6,9 miliarde dolari in imprumuturi asigurate de activele companiei. Trezoreria americana si creditorii au inceput sa inainteze propuneri pentru reducerea acestora.

Hendrik Hering, ministrul economiei din landul Renania-Palatinat, a confirmat pentru Bloomberg faptul ca Fiat este unul dintre potentialii cumparatori ai Opel, asemenea Magna International, grupul canadian de piese auto. Fiat este interesat si de Vauxhall, divizia din Marea Britanie a GM, informeaza The Independent.

Chrysler, pentru care guvernul american a fixat 30 aprilie ca termen pentru a incheia un acord cu Fiat, in caz contrar confruntandu-se cu o sistare a ajutoarelor guvernamentale, ceea ce ar duce la faliment si lichidare, a pregatit cererea de intrare in faliment pentru orice eventualitate, a declarat o sursa avizata.

Un oficial american a spus ca echipa ce coordoneaza restructurarea sectorului auto, condusa de fostul bancher Steve Rattner, are ca prioritate incheierea unui accord Fiat-Chrysler, chiar daca se pregateste si pentru alternativa.

“In negocieri de acest gen, totul este speculatie inainte de incheierea unui acord. Nu ar trebui sa surprinda pe nimeni ca administratia pregateste planuri alternative, insa ne concentram asupra obiectivului de a aduce Fiat si Chrysler intr-un parteneriat”, a mai spus oficialul.

Ambele surse au facut declaratii cu conditia de a nu fi numite, pentru ca discutiile in care sunt implicate companiile Chrysler, Fiat, sindicatele si bancile creditoare sunt confidentiale si in curs de desfasurare.

New York Times si The Wall Street Journal au anuntat recent ca planurile de faliment intocmite de Chrysler ar putea include o lichidare chiar saptamana viitoare, ceea ce ar permite grupului Fiat sa obtina cele mai puternice active ale constructorului american.

Partile au facut schimb de propuneri, iar bancile sunt estimate sa trimita o noua serie vineri, potrivit unor surse apropiate discutiilor.

Senatorul democrat Debbie Stabenow a facut apel la creditori de a incheia un accord pentru salvarea Chrysler. “Sunt in joc sute de mii de angajati Chrysler, pensionari, furnizori si dealeri”, a scris Stabenow intr-o scrisoare trimisa catre JPMorgan Chase & Co, Morgan Stanley, Citigroup Inc, Goldman Sachs Group, Elliot Management, Stairway Capital Management, Perella Weinberg Partner si Oppenheimer Funds.

De asemenea, seful sindicatului Canadian Auto Workers a declarat joi ca se asteapta sa incheie un accord de reducere a costurilor cu Chrysler pana vineri dimineata.

Canada mai ia in considerare si acordarea de finantare pentru Chrysler si General Motors, in cazul in care cele doua companii ajung sa intre in faliment, a declarat ministrul industriei, Tony Clement.

Directorul executive Fiat, Sergio Marchionne, a declarat joi ca este prea devreme sa ia in considerare preluarea activelor Chrysler in cadrul procedurii de faliment.

“Pe baza informatiilor pe care le avem in prezent, nu vad niciun motiv pentru care acest lucru nu ar putea sa se intample si pot numai sa confirm angajamentul pe care il avem pentru incheierea acestei tranzactii”, a declarat Marchionne, dupa prezentarea rezultatelor trimestriale Fitat.

General Motors are la dispozitie pana la 1 iunie pentru a-si incheia procesul de restructurare, cu un nou ajutor de pana la 5 miliarde dolari din partea guvernului american, in caz contrar confruntandu-se cu falimentul.

Intr-o miscare ce subliniaza presiunile cu care se confrunta, GM a anuntat joi ca va reduce productia in urmatoarele trei luni, pentru a diminua stocurile de autoturisme si camioane, si pentru a evita riscul unei “inchideri necontrolate” a furnizorului Delphi Corp, aflat in faliment.

GM si Chrysler au fost afectate in ultimii ani de sistari neplanificate ale productiei, din cauza problemelor cu furnizorii. GM a anuntat ca vrea sa evite aceste situatii in cazul esuarii negocierilor cu creditorii Delphi, negocieri ce ar permite fostei subsidiare sa iasa din faliment.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri