Majorarea TVA in auto ar fi anulat efectele programului Rabla

Importatorii auto din Romania s-ar fi aflat in fata unei situatii dificile si neprevazute: marirea TVA ar fi blocat si mai mult vanzarile de autoturisme, anuland reducerile obtinute de cumparatori prin Rabla, ceea ce ar fi dus la o piata de cel mult 80.000 de unitati.
“Vocherele nu au crescut exponential vanzarile de masini in Romania, insa marirea TVA de la 19% la 24% ar fi echivalentul anularii acestora. O crestere de 6% la TVA ar anula reducerile obtinute de cumparatorii de masini noi prin programul Rabla si ar conduce la o piata in scadere cu circa 10%, la 80.000 de unitati de la estimarea de 90.000 de unitati pentru anul acesta”, a declarat, pentru Wall-Street, Romulus Oprica, managing partener al companiei de cercetare de piata Q-Team Romania, inainte ca presedintele Traian Basescu sa declare ca TVA si cota unica nu vor fi majorate.

La o masina de 20.000 euro cumparatorii prin Rabla ar fi pierdut reducerea obtinuta cu cele trei tichete valorice.

“Daca la o masina mica de 10.000 euro majorarea TVA cu 6% reprezinta 600 euro, echivalentul a aproape doua vouchere luate din piata neagra, la o masina de 20.000 euro ar insemna 1.200 euro, echivalentul a trei vochere, clientul pierzand astfel in totalitate valoarea tichetelor Rabla”, a precizat Oprica.

Preturile actuale de vanzare a unui tichet auto sunt cuprinse intre 1.500-1.800 de lei (360 euro-440 euro), fata de pretul de la stat de 3.800 de lei. Dupa epuizarea primului val de vouchere, pretul a crescut la 2.000-2.200 de lei, insa infuzia de noi tichete le-a mai ieftinit.

“Ar fi avut de pierdut si persoanele care si-au dus masina la Remat, au obtinut un voucher si vor sa il vanda, pentru ca vor ramane cu o hartie care peste un timp isi pierde valabilitatea”, a mai spus oficialul Q-Team Romania.

Potrivit reprezentantului Kia Romauto, Bogdan Pasa, o crestere a TVA nu ar fi facut bine niciunei industrii, nu doar celei auto, desi, sau poate pentru ca, efectul direct il resimte tot consumatorul final. "Este clar ca pe o piata ca a noastra, importatorii/producatorii nu mai au cum sa suporte ei aceasta crestere, discounturile acordate acum fiind deja maxime. Ramane de vazut raspunsul clientilor nostri la o eventuala majorare a preturilor”.

Marirea cotei unice ar stopa investitiile in industria auto din Romania.

Cresterea cotei unice ar fi putut avea efecte negative asupra deciziei de a investi in industria auto, si cele conexe, a companiilor sau fondurilor active in aceasta piata.

Lipsa clientilor in 2009 a condus multi dealeri auto din Romania la faliment, la sfarsitul lunii noiembrie erau inregistrati inchisi 38 de comercianti de masini, ceea ce reprezinta circa 10% din totalul de 400 de dealeri la nivel national.

Un dealer auto isi va inchide portile in fiecare judet in 2010.

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri