Cel mai mare producator mondial de autovehicule, General Motors, se confrunta cu mari probleme. Nici Ford nu se simte cu mult mai bine. Dintre cei trei mari producatori auto americani, doar Chrysler pare sa aiba o viata mai usoara. Asta dupa ce a trecut printr-un dureros proces de restructurare.
In mod ironic, anul 2005 pare sa fi inceput bine pentru General Motors (GM). Daca la inceputul anului General Motors surprindea intreaga lume, anuntind pierderi pe primul trimestru de 845 milioane de dolari, lunile urmatoare par doar sa fi adincit criza celui mai mare producator auto.

Astfel, pierderile inregistrate in trimestrul doi se ridica la peste 1,1 miliarde de dolari, insa cele pe trimestrul trei au intrecut orice asteptari. Acestea s-au ridicat la impresionanta suma de 1,6 miliarde de dolari. In total, pentru primele noua luni ale lui 2005, GM a pierdut peste 3,5 miliarde de dolari.

Angajatii suporta consecintele


General Motors a anuntat clar, inca de la inceputul anului, ca angajatii sai vor suporta consecintele situatiei grele in care se afla compania. Astfel, toti cei 38.000 de angajati ai sai din America de Nord nu vor primi nici o marire de salariu in 2005. Insa vestea cea mai rea este ca anul acesta GM a decis sa reduca cu peste 60 de procente contributia sa la fondurile de pensii.

In vara, GM a inchis definitiv trei fabrici. Acestea ofereau, pina acum sase luni, de munca locuitorilor din orasele Baltimore, Lansing si Linden. Numai inchiderea fabricii din Lansing a dus la peste 3.000 de concedieri. Alte fabrici, precum cea din Wisconsin, care producea camioane si SUV-uri, au fost temporar inchise.

In definitiv, General Motors nu face altceva decit sa sacrifice pensiile si asigurarile de sanatate ale angajatilor sai, pentru a-si imbunatati rezultatul financiar. Pe undeva, masurile acestea sint de inteles daca luam in considerare faptul ca doar asigurarile de sanatate au costat producatorul auto peste 5,6 miliarde de dolari in 2005.

Numar cu ghinion

Numarul 13 pare sa fi purtat ghinion celui mai mare producator de componente auto din lume. Compania americana Delphi, caci despre ea este vorba, avind active de peste 17 miliarde de dolari, a intrat in faliment in octombrie. Astfel, s-a inregistrat cel de-al 13-lea faliment ca marime din istoria SUA. Acest faliment a insemnat o grea lovitura pentru industria auto americana in general, si pentru General Motors in special. Delphi este cel mai mare furnizor de piese pentru GM.

Un ajutor nesperat ar putea veni pentru Delphi tocmai din China. Lu Guangiu, ambitiosul presedinte al Wanxiang Group, declara ca a negociat cu Delphi Corporation achizitionarea unei parti din activele din SUA apartinind companiei falimentare.

Si ceilalti sufera

Pe fondul scaderii vinzarilor in SUA, conducerea Ford a decis concedierea a aproape 30.000 de angajati in America de Nord in urmatorii cinci ani. Asta inseamna ca cel putin zece fabrici vor fi inchise. De asemenea, este de asteptat ca sapte directori ai Ford sa paraseasca compania.

GM si Ford sufera, printre altele, de faptul ca gama lor de autovehicule este plina de SUV-uri, si pickup-uri care consuma cantitati imense de combustibil si polueaza mult. Pe fondul cresterii pretului benzinei in SUA si a constientizarii pericolului incalzirii globale, tot mai multi cumparatori se indreapta catre masini mai mici si mai fiabile. Insa producatorii auto americani nu produc masini fiabile. Cel putin asa spun studii precum cel realizat JD Powers, si care pun marcile japoneze si europene la virful clasamentului fiabilitatii.

Doar Chrysler pare sa se descurce mai bine in aceste vremuri tulburi. Dupa ce a trecut printr-un proces dureros de restructurare, proces ce a insemnat concedierea a peste 40.000 de angajati, producatorul american spune ca va lucra la capacitate maxima, incepind de anul viitor. Lucru ce nu s-a mai intimplat de 6 ani.

Daca in anii 60, cind fiecare al doilea automobil vindut in SUA era produs de GM, se spunea ca ceea ce este bine pentru General Motors este bine pentru America, astazi se poate spune ca ceea ce este in neregula cu GM este in neregula si cu America.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri