Salarii mai mari vs. stabilitate. Cum iti motivezi angajatii in NOUA ECONOMIE?
La trei ani de la izbucnirea crizei, companiile din Romania au invatat mai mult sau mai putin sa isi adapteze modele de business la noile realitati economice. wall-street.ro iti prezinta parerile mai multor specialisti despre cum aleg in prezent companiile sa isi motiveze angajatii atat pentru a-i mentine in organizatii, dar si pentru a obtine rezultate mai bune cu aceleasi resurse sau chiar mai mici.
Alice Gheorghe • 15 Noiembrie 2011 • Cariere




1 / 4
Floriana Enescu, Qualia
2 / 4
Flaviu Nanu, White&Case
3 / 4
Cristina Popescu, QPAS
4 / 4
Alina Popescu, Hay Group Romania
W.S. : Cum a influentat criza mijloacele de stimulare ale companiilor?
Floriana Enescu, Managing Director al Qualia : In momentul in care companiile s-au contractat pentru a face fata recesiunii, privirile au fost atintite asupra costurilor. Cu toate ca la nivel general salariile nu au scazut, majoritatea companiilor au redus numarul beneficiilor. De multe ori, in momentul in care beneficiezi de un anumit lucru – cafea, apa, scaun ergonomic, sala de fitness, bonuri de masa etc, ajungi sa nu le mai apreciezi sau sa le sesizezi ca beneficii. De asemenea, in ceea ce priveste motivatiile financiare, in 2009-2010-2011 s-a redus considerabil partea variabila a salariilor, respectiv primele acordate cu ocazia sarbatorilor si concediilor, sau comisioanele bazate pe rezultate (acolo unde este cazul).
W.S. : Cum s-a schimbat comportamentul angajatilor in contextul crizei?
Care sunt pruncipalele beneficii de care au nevoie angajatii in noua economie?
F.E. : Din punctul meu de vedere criza financiara a avut si aspecte pozitive. Unul dintre aspectele pozitive este un inceput de maturizare a pietei de munca. Privind din aceasta perspectiva s-a redus fluctuatia de personal in multe companii, nu numai datorita numarului mic de pozitii existente pe piata, ci si datorita faptului ca angajatii sunt mai responsabili, nu isi mai parasesc locul de munca pentru o diferenta in plus la salariu, dar evalueaza mult mai atent compania unde urmeaza sa se angajeze.
Pe de alta parte, din punctul meu de vedere criza a dus la maturizarea middle si top managementului in Romania. Fortati fiind de imprejurari acestia au trebuit sa gaseasca noi solutii si metode pentru depasirea acestei perioade. Consider ca toti am avut de invatat, chiar daca pretul platit a fost mare.
W.S. : Cum ar trebui sa isi motiveze, stimuleze companiile angajatii in contextul noi economii?
F.E. : Despre mijloacele de motivare ale angajatilor se poate discuta foarte mult. Incercand sa fac un rezumat, acestea sunt de doua feluri: financiare si non-financiare. Experienta arata ca in general angajatii nu parasesc compania exclusiv pentru un pachet salarial mai mare (avand in vedere pozitiile de specialist si middle / top management), cu conditia ca salariul sa fie “in piata”, ci pentru lipsa motivatiei non-financiare.
Daca pachetul salarial este usor de evaluat pentru o companie (el poate cuprinde: salariul fix, diferite bonusuri si comisioane in functie de pozitie, prime de vacanta si sarbatori, bonuri de masa), pachetul de motivare non-financiar este ceva mai dificil de evaluat deoarece trebuie sa tinem cont de mai multe aspecte.
Printre modalitatile de motivare non-financiara amintesc: climatul organizational (atmosfera la locul de munca), posibilitatie de dezvoltare, programe de dezvoltare profesionala si persoanala, recunoasterea rezultatelor, planul de cariera, stabilitatea companiei, etc.
Un top al motivatiilor candidatilor care si-au schimbat locul de munca prin intermediul nostru in 2010 si 2011 ar fi: stabilitatea companiei, posibilitatile de dezvoltare profesionala, profesionalismul managerului direct, diversitatea si complexitatea proiectelor in care acestia sunt implicati. Dupa cum se vede, majoritatea persoanelor nu au avut ca si motivatie principala salariul, ci alte aspecte de natura non-financiara.
W.S. : Care sunt cele mai putin constisitoare metode?
F.E. : Evident, cele mai putin costisitoare metode de motivare sunt cele non-financiare, insa asa cum aminteam, sunt si cele mai greu de evaluat si implementat. Climatul organizational (o atmosfera pozitiva la locul de munca constituie un puternic factor motivational), recunoasterea rezultatelor – poate fi de asemenea financiara (sub forma acordarii unor prime sau comisioane) sau non-financiara (sub forma de aprecieri, acordarea unor diplome de merit, a unei zile libere etc.).
Trainingurile pot fi de asemenea un instrument de motivare cu efecte pozitive atat pentru angajator (angajatul este mai bine pregatit din punct de vedere profesional si mai motivat sa performeze) cat si pentru angajat, facand parte din sistemul de dezvoltare profesionala. Acestea pot fi acordate ca si recunoastere angajatilor cu rezultate foarte bune.
Si nu il ultimul rand, planul de cariera. Orice organizatie, indiferent de marimea ei, are nevoie de un plan de cariera. Planul de cariera constituie un reper pentru angajati, un drum de urmat. Pe baza planului de cariera se stabilesc si obiectivele individuale ale angajatilor, constituind o metoda de motivare foarte putin costisitoare dar extrem de eficienta pentru acestia.
W.S. : Care sunt principalele mijloace la care vor apela companiile in perioada urmatoare pentru a-si motiva personalul?
F.E. : Toate studiile salariale aparute in aceasta perioada aratau crestere salariala pentru 2012. Personal cred ca nivelul salarial nu va creste la nivel de tara cu mai mult de 3% in medie, consider insa ca va creste nivelul salarial ca si parte variabila bazata pe rezultate. Cu alte cuvinte, in 2012 se va pune accentul pe performanta, fiind incurajate rezultatele prin acordarea bonusurilor si comisioanelor.
W.S. : Care sunt rezultatele pe care le asteapta in general companiile cand decid sa intensifice metodele de stimulare ale angajatilor?
F.E. : Evident, rezultatele asteptate sunt legate de cresterea cifrei de afaceri si a profitabilitatii.
Floriana Enescu, Managing Director al Qualia : In momentul in care companiile s-au contractat pentru a face fata recesiunii, privirile au fost atintite asupra costurilor. Cu toate ca la nivel general salariile nu au scazut, majoritatea companiilor au redus numarul beneficiilor. De multe ori, in momentul in care beneficiezi de un anumit lucru – cafea, apa, scaun ergonomic, sala de fitness, bonuri de masa etc, ajungi sa nu le mai apreciezi sau sa le sesizezi ca beneficii. De asemenea, in ceea ce priveste motivatiile financiare, in 2009-2010-2011 s-a redus considerabil partea variabila a salariilor, respectiv primele acordate cu ocazia sarbatorilor si concediilor, sau comisioanele bazate pe rezultate (acolo unde este cazul).
W.S. : Cum s-a schimbat comportamentul angajatilor in contextul crizei?
Care sunt pruncipalele beneficii de care au nevoie angajatii in noua economie?
F.E. : Din punctul meu de vedere criza financiara a avut si aspecte pozitive. Unul dintre aspectele pozitive este un inceput de maturizare a pietei de munca. Privind din aceasta perspectiva s-a redus fluctuatia de personal in multe companii, nu numai datorita numarului mic de pozitii existente pe piata, ci si datorita faptului ca angajatii sunt mai responsabili, nu isi mai parasesc locul de munca pentru o diferenta in plus la salariu, dar evalueaza mult mai atent compania unde urmeaza sa se angajeze.
Pe de alta parte, din punctul meu de vedere criza a dus la maturizarea middle si top managementului in Romania. Fortati fiind de imprejurari acestia au trebuit sa gaseasca noi solutii si metode pentru depasirea acestei perioade. Consider ca toti am avut de invatat, chiar daca pretul platit a fost mare.
W.S. : Cum ar trebui sa isi motiveze, stimuleze companiile angajatii in contextul noi economii?
F.E. : Despre mijloacele de motivare ale angajatilor se poate discuta foarte mult. Incercand sa fac un rezumat, acestea sunt de doua feluri: financiare si non-financiare. Experienta arata ca in general angajatii nu parasesc compania exclusiv pentru un pachet salarial mai mare (avand in vedere pozitiile de specialist si middle / top management), cu conditia ca salariul sa fie “in piata”, ci pentru lipsa motivatiei non-financiare.
Daca pachetul salarial este usor de evaluat pentru o companie (el poate cuprinde: salariul fix, diferite bonusuri si comisioane in functie de pozitie, prime de vacanta si sarbatori, bonuri de masa), pachetul de motivare non-financiar este ceva mai dificil de evaluat deoarece trebuie sa tinem cont de mai multe aspecte.
Printre modalitatile de motivare non-financiara amintesc: climatul organizational (atmosfera la locul de munca), posibilitatie de dezvoltare, programe de dezvoltare profesionala si persoanala, recunoasterea rezultatelor, planul de cariera, stabilitatea companiei, etc.
Un top al motivatiilor candidatilor care si-au schimbat locul de munca prin intermediul nostru in 2010 si 2011 ar fi: stabilitatea companiei, posibilitatile de dezvoltare profesionala, profesionalismul managerului direct, diversitatea si complexitatea proiectelor in care acestia sunt implicati. Dupa cum se vede, majoritatea persoanelor nu au avut ca si motivatie principala salariul, ci alte aspecte de natura non-financiara.
W.S. : Care sunt cele mai putin constisitoare metode?
F.E. : Evident, cele mai putin costisitoare metode de motivare sunt cele non-financiare, insa asa cum aminteam, sunt si cele mai greu de evaluat si implementat. Climatul organizational (o atmosfera pozitiva la locul de munca constituie un puternic factor motivational), recunoasterea rezultatelor – poate fi de asemenea financiara (sub forma acordarii unor prime sau comisioane) sau non-financiara (sub forma de aprecieri, acordarea unor diplome de merit, a unei zile libere etc.).
Trainingurile pot fi de asemenea un instrument de motivare cu efecte pozitive atat pentru angajator (angajatul este mai bine pregatit din punct de vedere profesional si mai motivat sa performeze) cat si pentru angajat, facand parte din sistemul de dezvoltare profesionala. Acestea pot fi acordate ca si recunoastere angajatilor cu rezultate foarte bune.
Si nu il ultimul rand, planul de cariera. Orice organizatie, indiferent de marimea ei, are nevoie de un plan de cariera. Planul de cariera constituie un reper pentru angajati, un drum de urmat. Pe baza planului de cariera se stabilesc si obiectivele individuale ale angajatilor, constituind o metoda de motivare foarte putin costisitoare dar extrem de eficienta pentru acestia.
W.S. : Care sunt principalele mijloace la care vor apela companiile in perioada urmatoare pentru a-si motiva personalul?
F.E. : Toate studiile salariale aparute in aceasta perioada aratau crestere salariala pentru 2012. Personal cred ca nivelul salarial nu va creste la nivel de tara cu mai mult de 3% in medie, consider insa ca va creste nivelul salarial ca si parte variabila bazata pe rezultate. Cu alte cuvinte, in 2012 se va pune accentul pe performanta, fiind incurajate rezultatele prin acordarea bonusurilor si comisioanelor.
W.S. : Care sunt rezultatele pe care le asteapta in general companiile cand decid sa intensifice metodele de stimulare ale angajatilor?
F.E. : Evident, rezultatele asteptate sunt legate de cresterea cifrei de afaceri si a profitabilitatii.
W.S. : Cum a influentat criza mijloacele de stimulare ale companiilor?
Flaviu Nanu, Counsel White & Case: Prima reactie a companiilor dupa perceperea declansarii crizei a fost aceea de restrangere a bugetelor de cheltuieli, ce a afectat in mod semnificativ cheltuielile cu personalul. Practic, angajatorii au redus componentele variabile la salariu (prime, recompense, etc.) si au restrans sau au renuntat complet la acordarea anumitor beneficii in natura (autoturisme, telefoane, excursii, etc.). In aceste conditii, s-a produs o rocada intre anumite beneficii financiare si non-financiare, garantarea locului de munca fiind poate componenta care a castigal cel mai mult in importanta.
W.S. : Cum s-a schimbat comportamentul angajatilor in contextul crizei?
Care sunt principalele beneficii de care au nevoie angajatii in noua economie?
F.N. : Salariatii au devenit mult mai constienti de importanta unui loc de munca sigur si stabil, care sa le confere certitudinea unui venit. In acest context, salariatii au devenit mai preocupati de indeplinirea corespunzatoare a sarcinilor de serviciu si mai reticenti la ideea schimbarii locului de munca. Din aceasta perspectiva, criza a avut si aspecte pozitive, intrucat a adus un mai mare grad de responsabilizare a angajatilor. Acestia au insa nevoie si de alte stimulente, iar cele bazate pe performanta, sunt, dupa cum am precizat, cele mai potrivite.
W.S. : Cum ar trebui sa isi motiveze, stimuleze companiile angajatii in contextul noii economii?
F.N. : In contextul schimbarilor economice, companiile ar trebui sa puna accentul pe stimularea performantei salariatilor, raspunzand in acelasi timp si necesitatilor lor de business. In acest sens, este recomandat ca acestea sa aiba in vedere stabilirea unor obiective de performata clare si precise, confirmate in prealabil cu angajatul, iar modul de evaluare al indeplinirii acestora sa aiba la baza criterii de evaluare bine structurate, punctuale, si relevante pentru pregatirea, experienta si pozitia angajatului in cadrul companiei. De asemenea, consider ca ar trebui aplicate in egala masura orice metode prin care se intareste coeziunea grupului in scopul obtinerii performantelor avute in vedere.
W.S. : Care sunt cele mai putin costisitoare metode?
F.N. : Caracterizarea uneia sau a alteia dintre metode ca fiind costisitoare trebuie facuta in termeni relativi, raportat la obiectivele pe care fiecare angajator si le stabileste. In acest sens, fiecare angajator trebuie sa realizeze un raport cost-beneficiu si in functie de acesta sa aplice metodele care sa genereze o eficienta sporita. Din punctul meu de vedere, dupa cum am precizat anterior, stimularea bazata pe performanta raspunde deopotriva necesitatilor atat ale angajatorilor cat si ale salariatilor. Bineinteles, stimularea salariatilor trebuie efectuata in limitele permise de resursele financiare ale angajatorului.
W.S. : Care sunt principalele mijloace la care vor apela companiile in perioada urmatoare pentru a-si motiva personalul?
F.N. : Intelegerea noastra este ca angajatorii se vor axa in primul rand pe stabilitatea locurilor de munca, prin mentinerea nielului actual al remuneratiilor platite salariatilor. Am identificat o preocupare reala pentru gasirea de solutii pentru acordarea unor cresteri salariale modice, dar credem ca materilizarea acestora va depinde foarte mult de situatia generala a economiei.
W.S. : Care sunt rezultatele pe care le asteapta in general companiile cand decid sa intensifice metodele de stimulare ale angajatilor?
F.N. : In mod firesc, angajatorii se asteapta ca angajatii sa raspunda stimulilor printr-un angajament personal crescut fata de indeplinirea sarcinilor de serviciu, prin cresterea eficientei si operativitatii. Toate acestea trebuie traduse in rezultate concrete pe care angajatorii spera sa le obtina, in functie de specificul fiecarui loc de munca.
Flaviu Nanu, Counsel White & Case: Prima reactie a companiilor dupa perceperea declansarii crizei a fost aceea de restrangere a bugetelor de cheltuieli, ce a afectat in mod semnificativ cheltuielile cu personalul. Practic, angajatorii au redus componentele variabile la salariu (prime, recompense, etc.) si au restrans sau au renuntat complet la acordarea anumitor beneficii in natura (autoturisme, telefoane, excursii, etc.). In aceste conditii, s-a produs o rocada intre anumite beneficii financiare si non-financiare, garantarea locului de munca fiind poate componenta care a castigal cel mai mult in importanta.
W.S. : Cum s-a schimbat comportamentul angajatilor in contextul crizei?
Care sunt principalele beneficii de care au nevoie angajatii in noua economie?
F.N. : Salariatii au devenit mult mai constienti de importanta unui loc de munca sigur si stabil, care sa le confere certitudinea unui venit. In acest context, salariatii au devenit mai preocupati de indeplinirea corespunzatoare a sarcinilor de serviciu si mai reticenti la ideea schimbarii locului de munca. Din aceasta perspectiva, criza a avut si aspecte pozitive, intrucat a adus un mai mare grad de responsabilizare a angajatilor. Acestia au insa nevoie si de alte stimulente, iar cele bazate pe performanta, sunt, dupa cum am precizat, cele mai potrivite.
W.S. : Cum ar trebui sa isi motiveze, stimuleze companiile angajatii in contextul noii economii?
F.N. : In contextul schimbarilor economice, companiile ar trebui sa puna accentul pe stimularea performantei salariatilor, raspunzand in acelasi timp si necesitatilor lor de business. In acest sens, este recomandat ca acestea sa aiba in vedere stabilirea unor obiective de performata clare si precise, confirmate in prealabil cu angajatul, iar modul de evaluare al indeplinirii acestora sa aiba la baza criterii de evaluare bine structurate, punctuale, si relevante pentru pregatirea, experienta si pozitia angajatului in cadrul companiei. De asemenea, consider ca ar trebui aplicate in egala masura orice metode prin care se intareste coeziunea grupului in scopul obtinerii performantelor avute in vedere.
W.S. : Care sunt cele mai putin costisitoare metode?
F.N. : Caracterizarea uneia sau a alteia dintre metode ca fiind costisitoare trebuie facuta in termeni relativi, raportat la obiectivele pe care fiecare angajator si le stabileste. In acest sens, fiecare angajator trebuie sa realizeze un raport cost-beneficiu si in functie de acesta sa aplice metodele care sa genereze o eficienta sporita. Din punctul meu de vedere, dupa cum am precizat anterior, stimularea bazata pe performanta raspunde deopotriva necesitatilor atat ale angajatorilor cat si ale salariatilor. Bineinteles, stimularea salariatilor trebuie efectuata in limitele permise de resursele financiare ale angajatorului.
W.S. : Care sunt principalele mijloace la care vor apela companiile in perioada urmatoare pentru a-si motiva personalul?
F.N. : Intelegerea noastra este ca angajatorii se vor axa in primul rand pe stabilitatea locurilor de munca, prin mentinerea nielului actual al remuneratiilor platite salariatilor. Am identificat o preocupare reala pentru gasirea de solutii pentru acordarea unor cresteri salariale modice, dar credem ca materilizarea acestora va depinde foarte mult de situatia generala a economiei.
W.S. : Care sunt rezultatele pe care le asteapta in general companiile cand decid sa intensifice metodele de stimulare ale angajatilor?
F.N. : In mod firesc, angajatorii se asteapta ca angajatii sa raspunda stimulilor printr-un angajament personal crescut fata de indeplinirea sarcinilor de serviciu, prin cresterea eficientei si operativitatii. Toate acestea trebuie traduse in rezultate concrete pe care angajatorii spera sa le obtina, in functie de specificul fiecarui loc de munca.
W.S. : Cum a influentat criza mijloacele de stimulare ale companiilor?
Cristina Popescu, manager QPAS : Motivarea angajatilor a ramas un obiectiv de atins in majoritatea companiilor, iar mijloacele de motivare au avut de suferit in aceasta perioada, mai mult sau mai putin in functie de cat de afectata a fost piata fiecarui angajator.
Sunt foarte putine companii in care metodele de motivare au ramas neschimbate, in conditiile in care multe organizatii au redus salariile de baza. Cele mai uzuale masuri de reducere a costurilor au constat in diminuarea beneficiilor (ex. renuntarea la ticketele de masa, abonamente la sala de sport, etc). ). O atentie sporita este acordata limitelor de consum pentru benzina, telefon, rechizite, inghetarea salariilor, reducerea bugetelor de training sau teambuilding, etc.
W.S. : Cum s-a schimbat comportamentul angajatilor in contextul crizei?
Care sunt principalele beneficii de care au nevoie angajatii in noua economie?
C.P. : Perioada dificila in care ne aflam de trei ani a fortat candidatii sa se maturizeze si sa-si aprecieze mai mult angajatorul. Daca in trecut existau candidati care schimbau locul de munca doar pentru o masina mai buna, acum cauta stabilitate si siguranta venitului lunar. Sunt tot mai multi candidati care accepta acelasi pachet salarial sau cresteri procentuale mai mici decat obisnuitele 20-30%, doar pentru a avea un job intr-o companie stabila, care sa le ofere siguranta si persepecitva.
W.S. : Cum ar trebui sa isi motiveze, stimuleze companiile angajatii in contextul noi economii?
C.P. : Intr-o situatie complexa cum este cea pe care o traversam, angajatorii ar trebui sa fie atenti la mesajul pe care il transmit personalului. Comunicarea trebuie sa fie transparenta, chiar daca vor fi situatii in care vor fi comunicate stiri mai putin placute.
Oamenii apreciaza insa sinceritatea, iar faptul ca afla ce se intampla le creaza o stare de confort, incredere si siguranta, vor stii la ce sa se astepte, care sunt masurile si etapele perioadei urmatoare. In plus, nu vor capata amploare presupunerile si mica barfa, care ar putea deteriora atmosfera din cadrul organizatiei.
In ceea ce priveste motivarea angajatilor, companiile nu ar trebui sa schimbe brusc directia pe care au mers in ultimele 12 luni, ci sa continue programele active si sa se adapteze in functie de nevoile organizatiei, obiectivele pe termen mediu si lung si nu in ultimul rand, in functie de bugetele de care dispun.
W.S. : Care sunt cele mai putin constisitoare metode?
C.P. : Cele mai putin costisitoare metode de motivare raman cele legate de zona “soft” daca o pot numi asa: feedback constructiv acordat permanent de catre management, incurajarea si recunoasterea meritelor atat individual, cat si in “public”, crearea unui mediu de lucru placut, in care sa predomine presiunea constructiva, transparenta, spiritul de echipa si respectul. Iar ca aceste lucruri sa fie cu adevarat motivante, trebuie sa dea dovada de continuitate.
Un mediu de lucru sanatos si stabil, un business solid, motiveaza foarte mult si ofera siguranta angajatilor.
W.S. : Care sunt principalele mijloace la care vor apela companiile in perioada urmatoare pentru a-si motiva personalul?
C.P. : Din nefericire, din cauza restrangerilor bugetare, multe companii au renuntat la o serie de mijloace de motivare. Am observat insa o mai mare atentie acordata angajatului ca persoana, bineinteles acolo unde exista rezultate si implicare.
W.S. : Care sunt rezultatele pe care le asteapta in general companiile cand decid sa intensifice metodele de stimulare ale angajatilor?
C.P. : Resursa umana ramane capitalul pretios al oricarui angajator, indiferent de perioadele prin care trec impreuna – angajatul si angajatorul – echipa si calitatea ei poate face diferenta in piata. Pentru ca o companie sa se diferentieze in piata trebuie sa aiba oameni motivati, bine pregatiti, loiali. Angajatorii care reusesc in perioade dificile sa isi tina aproape si sa isi pregateasca continuu oamenii vor fi cei care vor reusi sa paraseasca mai repede zona cu turbulente.
Cristina Popescu, manager QPAS : Motivarea angajatilor a ramas un obiectiv de atins in majoritatea companiilor, iar mijloacele de motivare au avut de suferit in aceasta perioada, mai mult sau mai putin in functie de cat de afectata a fost piata fiecarui angajator.
Sunt foarte putine companii in care metodele de motivare au ramas neschimbate, in conditiile in care multe organizatii au redus salariile de baza. Cele mai uzuale masuri de reducere a costurilor au constat in diminuarea beneficiilor (ex. renuntarea la ticketele de masa, abonamente la sala de sport, etc). ). O atentie sporita este acordata limitelor de consum pentru benzina, telefon, rechizite, inghetarea salariilor, reducerea bugetelor de training sau teambuilding, etc.
W.S. : Cum s-a schimbat comportamentul angajatilor in contextul crizei?
Care sunt principalele beneficii de care au nevoie angajatii in noua economie?
C.P. : Perioada dificila in care ne aflam de trei ani a fortat candidatii sa se maturizeze si sa-si aprecieze mai mult angajatorul. Daca in trecut existau candidati care schimbau locul de munca doar pentru o masina mai buna, acum cauta stabilitate si siguranta venitului lunar. Sunt tot mai multi candidati care accepta acelasi pachet salarial sau cresteri procentuale mai mici decat obisnuitele 20-30%, doar pentru a avea un job intr-o companie stabila, care sa le ofere siguranta si persepecitva.
W.S. : Cum ar trebui sa isi motiveze, stimuleze companiile angajatii in contextul noi economii?
C.P. : Intr-o situatie complexa cum este cea pe care o traversam, angajatorii ar trebui sa fie atenti la mesajul pe care il transmit personalului. Comunicarea trebuie sa fie transparenta, chiar daca vor fi situatii in care vor fi comunicate stiri mai putin placute.
Oamenii apreciaza insa sinceritatea, iar faptul ca afla ce se intampla le creaza o stare de confort, incredere si siguranta, vor stii la ce sa se astepte, care sunt masurile si etapele perioadei urmatoare. In plus, nu vor capata amploare presupunerile si mica barfa, care ar putea deteriora atmosfera din cadrul organizatiei.
In ceea ce priveste motivarea angajatilor, companiile nu ar trebui sa schimbe brusc directia pe care au mers in ultimele 12 luni, ci sa continue programele active si sa se adapteze in functie de nevoile organizatiei, obiectivele pe termen mediu si lung si nu in ultimul rand, in functie de bugetele de care dispun.
W.S. : Care sunt cele mai putin constisitoare metode?
C.P. : Cele mai putin costisitoare metode de motivare raman cele legate de zona “soft” daca o pot numi asa: feedback constructiv acordat permanent de catre management, incurajarea si recunoasterea meritelor atat individual, cat si in “public”, crearea unui mediu de lucru placut, in care sa predomine presiunea constructiva, transparenta, spiritul de echipa si respectul. Iar ca aceste lucruri sa fie cu adevarat motivante, trebuie sa dea dovada de continuitate.
Un mediu de lucru sanatos si stabil, un business solid, motiveaza foarte mult si ofera siguranta angajatilor.
W.S. : Care sunt principalele mijloace la care vor apela companiile in perioada urmatoare pentru a-si motiva personalul?
C.P. : Din nefericire, din cauza restrangerilor bugetare, multe companii au renuntat la o serie de mijloace de motivare. Am observat insa o mai mare atentie acordata angajatului ca persoana, bineinteles acolo unde exista rezultate si implicare.
W.S. : Care sunt rezultatele pe care le asteapta in general companiile cand decid sa intensifice metodele de stimulare ale angajatilor?
C.P. : Resursa umana ramane capitalul pretios al oricarui angajator, indiferent de perioadele prin care trec impreuna – angajatul si angajatorul – echipa si calitatea ei poate face diferenta in piata. Pentru ca o companie sa se diferentieze in piata trebuie sa aiba oameni motivati, bine pregatiti, loiali. Angajatorii care reusesc in perioade dificile sa isi tina aproape si sa isi pregateasca continuu oamenii vor fi cei care vor reusi sa paraseasca mai repede zona cu turbulente.
W.S. : Cum a influentat criza mijloacele de stimulare ale companiilor?
Alina Popescu, Reward Manager Hay Group Romania : In ultimii 3 ani toate companiile au aplicat reduceri de costuri si au setat obiective de vanzari ambitioase comparatic cu stadiul economiei. Bugetul pentru mijloacele de stimulare a fost si acesta redus – cresterea salariala de 2 cifre si promovarea la fiecare 2 ani nemaifiind o regula.
W.S. : Cum s-a schimbat comportamentul angajatilor in contextul crizei?
Care sunt pruncipalele beneficii de care au nevoie angajatii in noua economie?
A.P. : Din ultimul studiu publicat de Hay Group in octombrie 2011, in care au fost chestionati mai mult de 1660 firme din peste 30 de tari din Europa, America de Nord si Sud dar si Asia Pacific, a reiesit ca lideri de companii au identificat cateva riscuri majore legate de comportamentul angajatilor care au deja obiective atat de stranse si carora li se va cere si mai mult in contextul noii economii sa creasca productivitatea si mai mult sa apara conflicte interne si un numar mult mai mare de angajati demotivati.
W.S. : Cum ar trebui sa isi motiveze, stimuleze companiile angajatii in contextul noi economii?
A.P. : Sa le oferi angjatilor ce isi doresc sa obtina de la locul de munca este reteta de succes care ii poate oferi companiei angajati motivati care ofera calitate si productivitate. Din ultimele studii realizate in Romania cei mai multi angajati si-au dorit sa aiba un loc de munca sigur, o companie sanatoasa financiar care sa poate sa isi respecte promisiunile pe termen mediu si lung.
W.S. : Care sunt cele mai putin costisitoare metode?
A.P. Sa recunosti meritele angajatilor este cea mai putin costisitoare metoda
W.S. : Care sunt principalele mijloace la care vor apela companiile in perioada urmatoare pentru a-si motiva personalul?
A.P. Cel mai important mijloc prin care poti duce la performanta si angajati motivati este un sistem de evaluare a performantelor care sa fie legat de viziunea companiei si cultura acesteia prin care sa fie recunoscute performanta angajatilor si recompensarea acesteia in functie de rezultatele financiare ale companiei sa fie dreapta.
W.S. : Care sunt rezultatele pe care le asteapta in general companiile cand decid sa intensifice metodele de stimulare ale angajatilor?
A.P. : Rezultate finaciare bune pe termen scurt.
Alina Popescu, Reward Manager Hay Group Romania : In ultimii 3 ani toate companiile au aplicat reduceri de costuri si au setat obiective de vanzari ambitioase comparatic cu stadiul economiei. Bugetul pentru mijloacele de stimulare a fost si acesta redus – cresterea salariala de 2 cifre si promovarea la fiecare 2 ani nemaifiind o regula.
W.S. : Cum s-a schimbat comportamentul angajatilor in contextul crizei?
Care sunt pruncipalele beneficii de care au nevoie angajatii in noua economie?
A.P. : Din ultimul studiu publicat de Hay Group in octombrie 2011, in care au fost chestionati mai mult de 1660 firme din peste 30 de tari din Europa, America de Nord si Sud dar si Asia Pacific, a reiesit ca lideri de companii au identificat cateva riscuri majore legate de comportamentul angajatilor care au deja obiective atat de stranse si carora li se va cere si mai mult in contextul noii economii sa creasca productivitatea si mai mult sa apara conflicte interne si un numar mult mai mare de angajati demotivati.
W.S. : Cum ar trebui sa isi motiveze, stimuleze companiile angajatii in contextul noi economii?
A.P. : Sa le oferi angjatilor ce isi doresc sa obtina de la locul de munca este reteta de succes care ii poate oferi companiei angajati motivati care ofera calitate si productivitate. Din ultimele studii realizate in Romania cei mai multi angajati si-au dorit sa aiba un loc de munca sigur, o companie sanatoasa financiar care sa poate sa isi respecte promisiunile pe termen mediu si lung.
W.S. : Care sunt cele mai putin costisitoare metode?
A.P. Sa recunosti meritele angajatilor este cea mai putin costisitoare metoda
W.S. : Care sunt principalele mijloace la care vor apela companiile in perioada urmatoare pentru a-si motiva personalul?
A.P. Cel mai important mijloc prin care poti duce la performanta si angajati motivati este un sistem de evaluare a performantelor care sa fie legat de viziunea companiei si cultura acesteia prin care sa fie recunoscute performanta angajatilor si recompensarea acesteia in functie de rezultatele financiare ale companiei sa fie dreapta.
W.S. : Care sunt rezultatele pe care le asteapta in general companiile cand decid sa intensifice metodele de stimulare ale angajatilor?
A.P. : Rezultate finaciare bune pe termen scurt.
Te-ar putea interesa si: