Cand vorbim de succes in business, nu putem sa nu recunoastem faptul ca reputatia este unul dintre factorii cu o pondere impresionanta. Cu totii aspiram la o reputatie impecabila: deopotriva companii, manageri sau simpli angajati. Ne-ar placea sa auzim oamenii din jurul nostru vorbind numai in termeni apreciativi despre noi. Reputatia este strans legata de increderea pe care o investesc in noi cei cu care interactionam. Se construieste foarte greu, insa se poate distruge la fel de usor precum un castel din carti de joc.
Warren Buffett spune: „Iti trebuie 20 de ani ca sa-ti construiesti o reputatie si 5 minute ca sa o distrugi. Daca te vei gandi putin la asta, vei face lucrurile in mod diferit”.

Care este legatura dintre personalitate si reputatie?

Personalitatea poate fi inteleasa dintr-o dubla perspectiva: ce crede despre sine un om (identitatea) si ce cred ceilalti despre acea persoana (reputatia).

Identitatea se refera la cele mai adanci credinte, idealuri, in timp ce reputatia se refera la cum descriu ceilalti acea persoana. La randul sau, reputatia unei persoane, arata studiile profesorului doctor Robert Hogan, comporta doua fatete: partea „luminoasa” si partea „intunecata”.

Partea luminoasa a personalitatii reprezinta performanta noastra sociala atunci cand suntem in control si in „forma buna”, acele caracteristici care apar in timpul interactiunii sociale si care faciliteaza sau inhiba abilitatea unei persoane de a se intelege cu ceilalti si de a-si realiza obiectivele.

Partea intunecata a personalitatii se refera la cum ne comportam atunci cand „lasam garda jos”, cand nu ne mai controlam, adica asa cum suntem in situatii atipice, de noutate, stres, presiune, oboseala etc.

Partea luminoasa a personalitatii este masurata prin Profilul de Personalitate Hogan – HPI. Acesta evalueaza modul in care ne vad ceilalti in activitatea zilnica. Daca am intreba pe cineva din mediul nostru despre modul in care ne percepe, este foarte posibil ca acesta sa ne descrie intr-o maniera asemanatoare cu ceea ce prezinta inventarul de personalitate Hogan (HPI).

HPI este alcatuit din sapte scale, care coreleaza pozitiv sau negativ cu performanta la locul de munca, oferind o portretizare acurata a punctelor forte si a ariilor de dezvoltare ale unei persoane.

Cum coreleaza reputatia cu trasaturile de personalitate

Prin aceasta serie de articole, ne-am propus sa clarificam ce inseamna fiecare dintre aceste dimensiuni ale laturii luminoase a personalitatii. Si, implicit, care este impactul acestora in mediile in care interactionam zilnic, atat profesional, cat si personal, precum si importanta cunoasterii acestora in chestiunile ce tin de reputatie si succes la nivel de business.

Prima dintre aceste scale este Echilibru Emotional care masoar gradul in care o persoana apare ca increzatoare, calma, ca acceptandu-se pe sine si stabila sub presiune. O persoana care inregistreaza scoruri scazute pe scala echilibru emotional poate fi perceputa negativ ca fiind schimbatoare din punct de vedere al starii de spirit, temperamentala, usor iritabila, anxioasa, nefericita, tensionata, ingrijorata, internalizand criticile pe care le primeste. Astfel de indivizi sunt extrem de critici la adresa lor si tind sa fie propriul lor dusman. Esecurile si inconvenientele ii vor enerva si le vor provoca stari de iritare si nemultumire.
Pe de alta parte, scorurile joase pe aceasta dimensiune au partile lor pozitive pentru ca aceste persoane sunt vazute ca fiind deschise la feedback, oneste, rapide, isi admit defectele, incercand sa le corecteze. Intr-un mediu de lucru s-ar putea ca aceste persoane sa-si duca sarcinile la indeplinire mult mai repede, inainte chiar de deadline-ul stabilit.

La polul opus, o persoana cu scoruri ridicate pe scala Echilibru Emotional este privita de catre ceilalti ca fiind energica, gestionand bine presiunea, calma si echilibrata. Acesti indivizi se adapteaza mediilor dinamice si cu un volum mare de munca. Sunt increzatori in propriile abilitati, iar cei din jur vor aprecia la ei rezistenta in situatiile stresante si tensionate. Au incredere in sine si tind sa vada mereu jumatatea plina a paharului.

Dezavantajele unui astfel de scor se concretizeaza in faptul ca nu isi recunosc greselile, ca par mai indiferenti fata de termenele limita, ca nu solicita feedback de la ceilalti, ca isi supraestimeaza contributia lor la locul de munca. Pentru ca sunt foarte calmi, se poate intampla ca cei cu scoruri inalte pe aceasta scala sa nu observe cand ceilalti sunt stresati, sa continue sa ii incarce cu diverse sarcini si s-ar putea sa para astfel lipsiti de empatie. Au tendinta de ignora feedback-ul negativ.

Studiu de caz

O cercetare realizata in Romania de catre HART Consulting cu instrumente premium de evaluare a personalitatii Hogan Assessments a relevat care sunt diferentele dintre managerii barbatii si managerii femei atunci cand vorbim despre echilibru emotional. Femeile au scoruri mai joase pe aceasta scala, in timp ce barbatii au scoruri mai mari. Cum se conjuga aceste diferente la nivel comportamental?


Aceste diferente se reflecta si in gestionarea propriei cariere. Persoanele cu scoruri joase pot fi atat de dubitative si critice cu ele insele incat se pot sabota singure in a indrazni sa profite de oportunitatile care se ivesc si in a trai echilibrat succesul.

Persoanele care coordoneaza echipe trebuie sa fie cu atat mai atente la aceste comportamente intrucat emotiile sunt contagioase si pot afecta productivitatea echipei. Asadar, un manager cu un echilibru emotional scazut ar trebui sa tina cont de cateva aspecte pentru a fi cu atat mai eficient ca lider al echipei:

- starea emotionala a liderului va fi preluata de catre membrii echipei. De aceea, este important ca liderul sa fie pozitiv si optimist.
- identificarea situatiilor in care liderii devin stresati sau ingrijorati ii poate ajuta in creionarea unui plan de dezvoltare pentru gestionarea cu succes a unor astfel de momente

- solicitarea de feedback cu privire la neconcordantele comportamentale de la un coleg de incredere. Discutia cu un coleg sau cu un coach ii poate ajuta in creionarea unui plan de dezvoltare pentru a imbunatati unele aspecte.

Auto-constientizand aceste trasaturi si impactul lor, putem sti care sunt aspectele de care sa avem grija, pe care sa le atenuam astfel incat sa nu afectam productivitatea in business sau relatiile interpersonale. Sau, dimpotriva, punctele pe care sa mizam si al caror impact sa il maximizam in termeni pozitivi.

Iuliana Manza este responsabil de comunicare in cadrul Hart Consulting, partener autorizat al Hogan Assessment Systems in Romania si Republica Moldova. In exclusivitate pentru wall-street.ro, semneaza articole publicate in sectiunea Cariere.

Hart Consulting ofera servicii de consultanta in arii precum: selectie (ROI, studii de benchmark intern, evaluari de personalitate si de abilitati), programe de evaluare si dezvoltare la nivel individual si de echipa (profile de leadership HOGAN Assessment, 360 feedback, Assessment & Development centers, coaching), studii organizationale, coaching, seminarii pe tematici de HR.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri