In lumea afacerilor din Romania se manifesta un nou trend - transferul responsabilitatii in administrarea companiilor, de la parinti la copii.
Majoritatea vestilor bune cu privire la plecarea copiilor nostri pentru a studia intr-o alta tara decat in Romania, sunt legate de copii foarte buni si care au o situatie materiala nu tocmai buna. Exista stereotipul ca majoritatea copiilor bogati stau in Romania si "toaca" banii parintilor devenind “adevarati saprofagi” ai propriei vieti.

Povestea noastra incepe acum doi ani am fost contactat de unul dintre proprietarii unei mari companii antreprenoriale romanesti si mi-a propus o afacere, care, la acea data, mi s-a parut curioasa, dar foarte provocatoare. Mi s-a adresat la urmatoarea forma “Dle Nicolae, stiu ca va ocupati de antreprenorii din Romania si de general managerii care nu au stiinta de a face intr-un mod profesional business! Va propun sa va ocupati de cei doi copii ai mei, proaspat intorsi dupa finalizarea studiilor din Elvetia si Anglia”

Probabil va intrebati despre ce este vorba?!
Antreprenorii de succes din Romania care conduc afaceri de sute de milioane de euro si care au echilibru in business si in familie, au previzionat nu numai afaceri de succes care au schimbat standardele de viata ale oamenilor, ci si carierele copiilor lor. Cu alte cuvinte, si-au ajutat copiii sa urmeze cele mai renumite scoli de business din lume, urmand ca dupa finalizarea acestora, copiii sa se intoarca in familie pentru a prelua partial sau total afacerile parintilor lor.

Daca ne intoarcem la povestea de dinainte, antreprenorul de care va spuneam, mi-a propus sa ii ajut pe fiul si fiica acestuia sa preia o afacere construita si consolidata timp de 4 ani si una noua care trebuia dezvoltata si cu start-up de la zero.

A urmat o intalnire in care am ramas placut surprins sa vad tineri deschisi, educati, asertivi si orientati spre rezultate; si am spus: de ce nu?!

In acest context, primul pas a fost sa ii trec printr-un proces de evaluare aprofundata, unde am constatat un potential imens de dezvoltare, deschidere in asumarea eforturilor viitoare si o dorinta foarte mare pentru a performa si prelua afacerile parintilor .

A urmat un proces foarte intens, pe o perioada de sase luni, in care am parcurs urmatoarele etape:
1. Evaluare aprofundata a celor doi
2. Plan individual de gestionare a performantelor
3. Plan de echipare cu competente
4. Program de training “One to One”
5. Program de mentoring in preluarea afacerii
6. Coaching pentru dezvoltare si consolidare personala

Programul a fost unul foarte dificil din motivul timpului scurt alocat pana la preluarea afacerilor si de aceea programul a constat in intalniri de cate doua ore de doua ori pe saptamana - adica patru ore pe saptamana (timpul era foarte scurt si investitiile in afaceri foarte mari).

Astfel, in fiecare dimineata, ne intalneam si parcurgeam impreuna un proces de insusire de competente aprofundate in management strategic, dar aplicat in totalitate pe afacerile ce trebuiau preluate.

Am ramas surprins, din nou, sa vad ca procesul de insusire a competentelor a mers mai bine decat speram si intr-o perioada de patru luni, tinerii nostri aveau competente aprofundate in:
1. Organizarea strategica a unei companii
2. Managementul gestionarii performantelor
3. Managementul marketingului si vanzarilor strategice
4. Managementul financiar al companiei si mai ales, in activitatea de controlling
5. Managementul resurselor umane
6. Managementul strategic al companiei

A urmat un program de mentoring, in care tinerii au implementat si experimentat toate competentele acumulate in etapa anterioara, parcurgand o perioada de integrare organizationala, cu urmatoarele etape:
1. Trei zile in halele de productie, pentru a vedea fluxurile de productie si pentru a cunoaste in mod aprofundat produsele companiei.
2. Trei zile in depozitul companiei, pentru a acumula experienta in gestionarea unui depozit si, mai ales, pentru a acumula experienta in gestionarea Legii 82/91(contabilitate de gestiune)
3. Trei zile in vanzari si distributie, pentru a urmari relatia cu clientii si consumatorii finali, dar si drumul parcurs de produs de la depozit in Outlet-urile clientilor
4. O saptamana in departamentul de vanzari, pentru a urmari procesele, mecanismele si, mai ales, sistemele de vanzari ale companiei
5. O saptamana in departamentul de marketing, pentru a urmari sistemele companiei folosite in promovarea produselor si serviciilor companiei
6. O saptamana in departamentele financiar si legal, pentru a intelege P&L managerial, tablourile de bord, indicatorii de business analisys,etc.

Pentru fiecare etapa parcursa, a fost alocat un mentor care era si un foarte bun specialist in functiunea sau departamentul unde urma sa aiba loc mentoringul.

A urmat o perioada de coaching de dezvoltare si consolidare, unde am folosit o metoda consacrata de dezvoltare personala si profesionale si anume, PRP®.

Dupa o perioada de sase luni si doua saptamani, tinerii nostri erau, in sfarsit, pregatiti sa preia afacerile parintilor lor, parintii erau foarte multumiti de rezultatele obtinute si de investitia facuta in acestia, iar eu, de asemenea.

Dupa doua saptamani de la finalizarea acestui proces, am fost contactat de o alta familie renumita din Romania care aflase de succesul anterior si procesul s-a repetat, astfel incat am ajuns sa avem 12 tineri supradotati care au preluat afacerile parintilor lor si au obtinut rezultate cel putin la fel de bune ca ale parintilor.

Este o tendinta frumoasa, sanatoasa si, mai ales, o binecuvantare pentru acesti parinti, care si-au implinit inca un vis, si anume, consolidarea afacerilor lor prin transferul de responsabilitate in gestionare a propriilor afaceri, catre copiii lor.

Cat despre mine, sunt in permanenta legatura cu “cei mai frumosi copii din Romania” si pe langa business coaching si consultanta in domeniul afacerilor cu antreprenorii din Romania si general managerii romani, ma ocup in permanenta de patru tineri pe care ii ajut sa preia afacerile parintilor lor si a performeze mai bine decat acestia au stiut sa o faca pana acum.

Petre Nicolae este managing partner in cadrul companiei de training si consultanta CBC Romania si are o experienta de peste 15 ani in domeniul conducerii afacerilor, ocupand pe rand functii de top management in cele mai mari companii nationale si multinationale din Romania. Lucreaza in domeniul consultantei din 2003 si este specializat in management strategic si organizational.

In ultimii cinci ani s-a specializat pe sisteme profesionale de recrutare si head-hunting. Pe langa experienta sa practica in managementul de top, Petre Nicolae detine o diploma E-MBA, Certificare de libera practica in Business Coaching si un doctorat in Marketing si Vanzari strategice.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri