Scrisoarea de intenție reprezintă o extensie a CV-ului pentru că îți permite să detaliezi aspectele pe care nu le poți transmite pe larg, în CV. Prin urmare și scrisoarea de intenție reprezintă tot o oglindă a candidatului care se prezintă la un interviu de angajare, fie față în față, fie în format video. Așa că va trebui să știi să convingi un angajator și prin intermediul scrisorii de intenție, nu doar a CV-ului. Dar și în această situație, timpul pe care îl parcurge un recrutor sau un manager citind scrisoarea ta de intenție este scurt, așa că acest document nu trebuie să depășească o pagină. Îți prezentăm în cele ce urmează tot ce trebuie să știi despre scrisoarea de intenție, plus câteva sfaturi utile de la specialiști pentru a-ți crește șansele de angajare.

Cum trebuie să arate structura unei scrisori de intenție

În principiu, scrisoarea de intenție trebuie să fie organizată după o structură standard și să conțină elementele principale după care se ghidează multe alte texte. Iată o structură după care te poți ghida:

Introducerea

Aici trebuie să introduci o formulă de adresare, de tipul „Stimate Domnul/ Stimate Doamnă” sau „Domnului/ Doamnei”. Încearcă să eviți adresări informale, de tipul „Hello” sau „Hei”. Cel mai important este să știi cui te adresezi, iar dacă înaintezi scrisoarea de intenție pentru un anumit post, vei ști numele persoanei căreia i te adresezi printr-o simplă căutare pe Google.

O scurtă prezentare a ta

Acesta este un punct important despre scrisoare ta, în care recrutorul sau managerul va vedea cum te prezinți sau chiar cum știi să te vinzi. După ce te descrii într-o frază scurtă, adaugă succint rezultatele majore cu care te mândrești. Dacă ești absolvent de liceu sau facultate, experții de la eJobs recomandă să pui accent pe materiile de la școală/ facultate la care ai excelat sau care și-au stârnit un interes major. De asemenea, vino în față cu realizările de care ești mândru și care te-au ajutat să promovezi mai ușor în carieră sau la școală.

Detalii despre experiența și competențele tale

La această parte poți detalia experiențele tale de succes, pe care le poți susține cu exemple concrete în care au dus la capăt un obiectiv dificil și poți exemplifica și modul în care ai realizat aceste lucruri. Include și cifre dacă e nevoie (spre exemplu, am ajutat cu X% în creșterea cifrei de afaceri a companiei în care am fost). De asemenea, pune accent pe modul în care abilitățile și experiențele tale se aliniază cu cerințele și nevoile angajatorului.

Salutul final și mulțumirile

În final, este perfect în regulă ca înainte de salutul și mulțumirile finale pentru atenția acordată să transmiți recrutorului sau managerului disponibilitatea ta de a fi contactat pentru mai multe detalii. În acest mod îți vei crește șansele de a fi remarcat, ținut minte și chiar contactat pentru o discuție, în cadrul unui interviu.

Sfaturi de redactare. Ce formule de adresare trebuie să folosești

  1. Fii cât mai specific, este vorba despre un job anume. Scrisoarea are scopul să transmită motivele pentru care ai ales acel job, nu motivele pentru care îți doreșți un loc de muncă.
  2. Nu repetă ce ai scris în CV. Poți doar menționa în câteva cuvinte expertiza pe care o ai în domeniu. În rest, e necesar să faci referire strict la acele elemente din biografia ta profesională și educațională care justifică aplicația ta la jobul ales. Dacă în sfera preocupărilor personale, a hobby-urilor și stilului de viață se regăsesc elemente comune cu natura acestuia, poți spune că ești un norocos; locul ideal de muncă este acela în care îți trăiești pasiunile, prin urmare, lasă să se înțeleagă clar acest lucru, în scrisoarea ta de intenție.
  3. Alege cu grijă cuvintele cheie din descrierea job-ului și plasează-le „strategic” în scrisoare, că să fie cât mai vizibile, raportate însă la abilitățile și competențele tale. Ele se vor reflecta în ochii recrutorului, sau în platformele automatizate de recrutare, că un match maker perfect între cerințele jobului și profilul tău de candidat.
  4. Folosește fraze și propoziții scurte, clare, într-o ordine logică. Poți chiar structura textul în paragrafe distncte, fiecare dedicat câte unui subiect: introducerea, educația / expertiză, motivația
  5. Gândește-te la „audiența” scrisorii tale de intenție, care este citită de cel puțin trei persoane. Mai întâi consultantul de recrutare, cel prin mâna căruia trec zeci de CV-uri și scrisori de intenție în fiecare zi. Ochiul lui grăbit caută esență, deci fii foarte explicit în exprimare. Dacă ești printre cei 2 – 3% selectați, urmează directorul de HR, pe care trebuie să-l provoci cu afirmații care să-l incite să te cunoască; fii așadar original. Dar nu cu prețul excesului. Iar, când ai ajuns pe lista scurtă, îți va citi scrisoarea și potențialul tău șef, pe care îl vor interesa concret acele abilități și competențe necesare poziției vizate, dar și atitudinea, formula ta personală de relaționare cu mediul de lucru; tonul pozitiv, coerență și o prezentare clară a ceea ce îți dorești prin acel job sunt argumentele cheie.
  6. Ferește-te de șabloane, în care înlocuiești doar numele companiei și al jobului. De aceea se numește scrisoare, și nu formular de înscriere. Este un mesaj personalizat, țintit către un anume job, dintr-o anume companie.
  7. Menționează motivul pentru care ai ales compania. Aceast lucru demonstrează maturitate și arată faptul că te-ai documentat înainte de a lua o decizie. Iar motivul e bine să fie cât mai personal.
  8. Evită elementele personale care nu au legătură cu jobul respectiv. Sunt irelevante vârsta, statutul marital, religia, pasiunile.
  9. Abține-te să fii excesiv de personal și de asertiv, sugerând o dezinvoltură de mic geniu care așteaptă să fie descoperit de acel angajator cu suficientă viziune, încât să te merite. Cazurile de succes sunt sub 0,001% și prezente mai mult sub formă de virale pe net decât ca exemple de succes.
  10. Umorul și hiper originalitatea sunt bune, dar NU într-un astfel de context. Riști să ofensezi pe cineva sau să nu fii luat în serios. Iar șansele să dai peste un angajator care are suficient timp și simt al umorului, încât să „sape” în CV-ul tău, pentru a te descoperi, incitat de originalitatea și tonul tău glumeț, sunt atât de mici, încât nu merită încercarea. Decât dacă aplici pentru poziții de creativitate, în publicitate sau arii artistice.
  11. Ca format de trimitere a scrisorii de intenție, specialiștii recomandă trimiterea acesteia în format PDF.

Model de scrisoare de intenție

În final, îți lăsăm și un mode de scrisoare de intenție care te poate ajuta să-ți faci o idee despre cum arată acest document și cam ce trebuie să conțină.

Stimate Domnule Mocanu,

Vă scriu această scrisoare de intenție ca răspuns la anunțul dumneavoastră pentru postul de agent pază, publicat pe site-ul eJobs.ro

Sunt interesat de acest post, deoarece experiența mea ca șef-agent de pază, pe care am deținut-o în cadrul armatei, m-a ajutat să fiu disciplinat, dar în același timp m-a supus unor provocări în situațiile neprevăzute. Îmi doresc foarte mult să mă folosesc de această experiență, pentru a asigura securitatea într-o companie care are în vedere în primul rând interesele comunității.

Apreciez foarte mult oportunitatea de a ne întâlni și de a discuta modul în care experiența mea ar putea corespunde nevoilor dumneavoastră. Ideile mele în privința unei mai bune securizări a firmei vă pot interesa.

Cu stimă,

Ionuț Oprea

Stimate Domnule Popescu,

Vă adresez aceasta scrisoare de intenție ca răspuns la anunțul dumneavoastră pentru postul de Junior Media Researcher.

Consider că studiile din domeniul jurnalismului si relaţiilor publice, dar și experiența acumulată ca jurnalist și asistent comunicare și relații publice îmi sunt utile în monitorizarea surselor de informații, în analiza și interpretarea datelor. În agenția de PR in care lucrez fac monitorizarea zilnică a aparițiilor clienților în mass-media. De asemenea, am și abilitatea de a lucra cu Excel și Media Panorama (care presupune strângerea informațiilor despre publicații și redactarea unor fișiere EXCEL cu datele obținute). Această tehnică, deprinsă în cadrul unui workshop, am folosit-o și la locul de muncă și a ușurat mult sarcinile zilnice.

Jobul actual presupune interacţiune zilnică cu manageri, colaboratori, clienţi şi contribuie la dezvoltarea abilităţilor de relaţionare. De asemenea, colaborez cu departamentul de grafică pentru realizarea materialelor de relaţii publice conform deadline-urilor. Îmi place să relationez cu oamenii, într-un schimb reciproc de experiență, opinii, valori. Atât în presa scrisă, cât și în relații publice am lucrat cu deadline-uri si am învățat că respectarea acestora înseamnă respect pentru colegi, manageri și clienți. Mă adaptez ușor cerințelor de la locul de muncă și le finalizez la momentul stabilit. Sunt dispusă să învăţ de la profesionişti în domeniu, să pun în practică cunoştintele dobândite şi să-mi asum deciziile luate în diferite circumstanţe.

Am ales să candidez pentru un job în cadrul comaniei dvs. pentru că vreau să lucrez într-o echipă de profesioniști, alături de care să găsesc cele mai eficiente moduri de a răspunde nevoilor clienților. Mă identific cu scopul companiei de a îmbina comunicarea cu inovația și sunt dispusă să vin cu propuneri pentru a îmbunătăți și extinde relațiile cu mass-media

Vă invit să descoperiți portofoliul de pe site-ul meu și recunosc, că mi-e dor de o cafea, chiar și virtuală în contextul actual, pentru a discuta mai multe detalii :).

Va multumesc anticipat,
Liliana Florea

Sfaturile pentru realizarea scrisorii de intenție au fost transmise de Corina Anghel, specialist în cadrul APT Prohuman, unul din cei mai importanți jucători din industria românească de gestionare a capitalului uman. Modelele de scrisoare de intenție a fost preluat de la specialiștii din recrutare de la eJobs.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri