"Companiile nu au bugete pentru coaching, dau bani din bugetul pentru training sau din alte bugete. Nu este dedicat cum ar fi la consultanta financiara, dar va fi. Daca e vorba de director general, cateva mii de euro, daca e vorba de o echipa de manageri, cateva zeci de mii de euro, daca e vorba de organizatie, cateva sute de mii de euro. Dar in medie platesc 30.000-50.000 de euro pe un an", explica Mihai Stanescu, care detine compania RoCoach.

Principalii clienti care apeleaza la coaching sunt tinerii manageri din multinationale, urmati de antreprenoriatul mare din Romania si de liberi profesionisti. Media de varsta a celor care merg la coaching este de 40 de ani.

A existat o perioada in care coachingul era privit ca un medicament.

Intalnirile pentru coaching se fac in general pe echipe si sunt sase-sapte sedinte pe an. Pentru cei care vin individual, costul este de 500 de euro. "Unii vin din propria initiativa si dau bani din propriul buzunar. Oamenii vin, nu sunt trimisi. Omul cere buget, nu il trimite directorul general, hai treci la coaching. Numai prin anii ‘80 era asa ceva. A existat o perioada in care coachingul era privit ca un medicament, dar inainte de profesionalizarea coachingului. Acum e o profesie care scoate ce e mai bun din oameni. Nu este pentru cine nu are performanta si vine la coaching ca sa repare. Este pentru cei de la nivelul mediu in sus. Acesta este subiectul intim al contractelor pe care le fac. Sunt companii in care lucrez cu 150 de persoane, insa fiecare echipa are 15-20 de persoane", spune coach-ul Mihai Stanescu.

El a subliniat ca in unele cazuri scade suma daca persoana care vine pentru coach isi doreste cu adevarat sa faca schimbari pentru a atinge rezultate, ii face reduceri. "Cel mai stupid lucru pe care il poti face ca coach este sa refuzi oameni, dincolo de bani", mai spune Mihai Stanescu, potrivit caruia rezultatele apar dupa 6 luni si sunt vizibile in performanta angajatului, in cresterea salariului si in cresterea incasarilor cu 10%-15%.

De ce au nevoie managerii de un coach

Mihai Stanescu spune ca omul este facut sa dialogheze si sa vorbeasca despre problemele importante din viata lui. "E foarte reconfortant pentru un manager general sau un om cu foarte multe resposabilitati sa aiba un spatiu in care poate sa elaboreze si sa testeze variantele. Apoi e vorba de crestere. Oamenii astia nu mai au nevoie de traininguri si de invatare, ci vor sa creasca. Si cum reusesc sa creasca? Exploatand potentialul propriu", explica specialistul in coaching.

Citeste si:

Managerii si antreprenorii apeleaza la coaching pentru a-si atinge tinte, in principal tinte financiare. "Nimeni nu vine cu nicio problema. Coaching-ul nu repara nimic. Vin cu tinte: sa fac un miliard in doi ani, sa reusesc sa trec de o perioada de tranzitie astfel incat sa nu-mi scada cifra de afaceri, sa imbunatatesc echipa prin niste KPI-uri (n.r key performance indicators=indicatori cheie de perfomanta), mai ales pe proiecte complexe care presupun colaborarea mai multor departamente", explica Stanescu.

Oamenii vin sa se antreneze, ca pentru muschi.

Potrivit coach-ului, potentialul propriu este invers proportional cu specializarea si presupune din ce in ce mai tare ochelari de cal. "Oamenii vin sa se antreneze, ca pentru muschi. Stiu ca-i am, dar nu sunt folositi. Nimeni nu-si da seama de potentialul propriu. In unele situatii vad ce pot sa fac. In alte situatii, sunt tinte care par irealizabile", sustine Mihai Stanescu.

Criza a trimis managerii la coaching

Companiile au inceput sa fie tot mai interesate de coaching odata cu instalarea crizei pe piata, care a determinat taieri de buget si de personal. "Dupa ce s-a terminat cu taierea de personal, multi dintre clientii nostri au venit si mi-au zis: «Suntem cu mult mai putini, trebuie sa facem mai multe lucruri decat inainte de criza. Trebuie sa gasim modalitati de a rezolva complexitatea. Hai sa inventam un alt mod de a functiona»", sustine Mihai Stanescu.

El subliniaza ca de fapt cel mai mare obstacol al reusitei este cel care tine de minte. Comportamentul unui manager este schimbat in 21 de zile de practica, spune Stanescu, potrivit caruia clientii au nevoie de cel putin sase luni pentru a ajunge la rezultate.

In Romania exista in prezent peste 200 de persoane care ofera servicii de coaching. Un coach castiga in medie 50.000 de euro intr-un an, insa potrivit lui Mihai Stanescu, castigul companiei pe care o detine, RoCoach, este de 100.000 de euro pe an.