In cartea sa "Drive - The Surprising Truth About What Motivates Us" Daniel Pink explica ceea ce stiinta a descoperit cu multi ani in urma: cand este vorba despre sarcini creative, recompensa conditionata de performanta nu duce la o crestere a performantei, ci la o scadere a ei. Pentru astfel de joburi in care inteligenta si creativitatea sunt elementele cheie, cele 3 motoare care sporesc motivatia sunt Authonomy, Mastery si Purpose.

Cum se aplica acest principiu in Sales?

Paradigma larg raspandita in vanzari este ca performanta vanzatorului trebuie recompensata prin comision. In calitate de consultant am avut ocazia sa vad majoritatea schemelor de comisionare posibile. Ciudat insa, nu am descoperit niciuna care sa convinga pe toata lumea din companie si sa reziste pentru o perioada lunga de timp. Permanent, schema de comisionare a vanzatorilor revine in discutie, se modifica pentru a genera un efect si mai mare de "motivare", pentru a incuraja anumite linii de produse strategice, pentru a reduce costurile etc.

Stiintific vorbind, solutia este una radicala: daca vanzatorii tai au nevoie de un efort mare, repetitiv, in care vanzarile depind mai degraba de energia depusa, atunci plateste-i prin comision (cat mai aproape de 100% posibil).

Daca esti intr-o industrie in care ciclul de vanzare este lung, vanzarile sunt complexe, abilitatile sociale si creativitatea vanzatorului sunt esentiale pentru a reusi sa vanda, atunci solutia este exact opusa: plateste-ti vanzatorii bine si uita de asta! Lasa-i sa se concentreze pe joc in sine, lasa-i sa inoveze fara sa se intrebe daca luna asta au cu ce sa plateasca rata la banca!

Teoria nu e noua, insa chiar daca e cunoscuta de ceva timp, mai bine de 90% dintre organizatii ezita sa implementeze sisteme de recompensa fixa pentru vanzatori. Apar insa primele semne ca cei care au indraznit sa faca asta si-au imbunatatit performanta mai repede decat se asteptau. Chiar si la noi, in Romania.

Sursa foto: Bani/Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri