Este una dintre cele mai cunoscute figuri antreprenoriale din peisajul modei locale, dar si internationale. Brandul Musette este popular atat in Bucuresti, cat si in Viena sau Israel. Cristina Batlan, director de creatie si cofondator al afacerii de aproape 16 milioane de euro, a oferit, in cadrul unui speech inspirational sustinut la Fashion Route, cateva directii dupa care s-a ghidat in activitatea sa din ultimii 20 de ani.

Cristina Batlan (43 de ani) conduce in prezent un business de aproape 16 milioane de euro si o retea de peste 20 de magazine in tara si in strainatate. Acest traseu antreprenorial nu a fost unul usor. Antreprenoarea a sintetizat principalele provocari, corelandu-le cu avantajele.

  • Am inceput in '92 intr-o piata extrem de confuza, intr-un capitalism nou, despre care nu stiam nimic. Asa este si astazi, asta nu se schimba, chiar daca timpurile sunt altele. Suntem inconjurati de aceleasi probleme: cum sa facem cel mai bine, daca sa facem, cand sa facem. Ai nevoie de un avantaj competitional, ai nevoie sa vrei.
  • Cu 700 de dolari, asa am inceput. Nu cred ca mai poate fi replicat acest model. Nu cred ca business-ul se invata din carti, nu am un model de om de business care sa ma fi inspirat, insa ce se intampla in jurul tau te influenteaza. Toti gresim, greseala te poate inspira. Multe inventii s-au nascut din greseala, din nevoie.
  • Intelegeti care este modelul vostru, nu incercati sa copiati, e bine sa aveti problemele de la inceput pentru ca daca apar mai tarziu pot fi greu de gestionat.
  • Cel mai usor business este comertul. Asa am invatat cine este clientul, cine este piata, cum este piata. Am inceput cu tesaturi si am avut noroc ca am intalnit oameni care au avut incredere in noi. Am primit credite de la furnizorii nostri. Nicio piata nu functioneaza cu plata pe loc. Trebuie sa credeti ca veti fi ajutati si acest ajutor il veti primi daca etica si morala voastra sunt bune.
  • Timp de sase ani am comercializat tesaturi si am lucrat inclusiv cu grupul H&M. Am invatat multe lucruri, este o companie cu un set de reguli puse intr-o carte de 5.000 de pagini. Nu vor sa lucreze cu oameni nefericiti. Ganditi-va daca locul de munca este conform cu ce va doriti voi pentru clientii vostri.
  • Am lucrat pe toate posturile. Munca nu este rusinoasa, trebuie sa cunoasteti toate pozitiile din companie. Trebuie sa va alegeti oameni care sa va ajute. Astazi avem 600 de oameni. Si in continuare avem nevoie de oameni foarte buni. Nu mai reprezint doar eu Musettte. Te depersonalizezi. Faci parte dintr-un vis care este al tuturor si trebuie sa fie unul frumos.
  • Moda este un teren alunecos. Putem foarte usor sa corupem prin ceea ce facem. Trebuie sa fim atenti la ceea ce producem si care este scopul. Cat din ceea ce produce m este gunoi? Suntem atenti la aceste lucruri, inovatia costa timp. Cladim lucrurile organic.
  • Ajungi sa ai clienti si bani fara sa te fi gandit la asta inainte. In momentul in care o faci pentru bani se vede. Trebuie sa pui sentiment si energie. Ceea ce propuneti altora trebuie sa se potriveasca si voua. Nu urmariti doar profitul ca o sa ramenti cu stocuri.
  • Trebuie sa aveti un produs bun. Brandul nu exista.

Conferinta Fashion ROute este organizata de publicatia wall-street.ro. Partenerii evenimentului sunt miniPRIX, Answear si MKOR Consulting iar sponsorii sunt Vivo! si Custom Soft.

Credit Foto: Mircea Dragos Photography

Citeste si:
Ce i-a determinat pe jucatorii romani din fashion sa se dezvolte
Ce i-a determinat pe...


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Ce afaceri au cei mai mari retaileri romani de incaltaminte