Exista sefi legendar de tiranici. Miranda Priestly (rol interpretat de Meryl Streep in The Devil Wears Prada), editor-sef al unei prestigioase reviste de moda si personaj mefistofelic, meschin si asfixiant ca o pereche prea stramta de blugi. David Harken (Kevin Spacey, in Horrible Bosses), un manipulator de tip psihotic ale carui cruzimi il recomanda pentru o pozitie de conducere pe scara ierarhica si ii impinge pe subordonatii lui in roluri de servitori vremelnici. Si sa il mai reamintim pe Montgomery Burns (The Simpsons), satrapul micului oras Springfield si suma tuturor stereotipurilor despre raufacatori, de la turma lui de rottweileri insetati de sange pana la privirea maniacala pe un fundal sonor de rau augur- „Excellent”?

In desfasuratorul istoriilor care stau ca sursa de inspiratie pentru toate personajele fictive de mai sus, regasim chipurile reale ale unor manageri toxici si necorespunzatori pentru a fi la pusi la carma legiunilor de angajati. Liderii conteaza, dar, de cele mai multe ori, tipologia sefului absurd, dictator sau tipicar pana la stadiul patologic, nu se regaseste in fisa postului. Iar angajatul afla mult prea tarziu ca e condus pe drumul orelor de munca suplimentara si ca tensiunile acumulate la birou il vor insoti dincolo de pragul vietii personale.

Cum sa iti recunosti locul de munca dupa fisa postului?

Toate particularitatile negative ale unui manager incep prin a se strecura in picaturi pe teava verticala a ierarhiei si sfarsesc intr-un debit ingrijorator de relatii disfunctionale la munca, punand in pericol insasi supravietuirea companiei.

De exemplu, unui redactor web i se poate cere sa nu se adreseze direct unei editoare diabolice si cu tendinte antisociale ca, in clipa urmatoare, crizele ei de nervi sa paralizeze un intreg departament de oameni. S-a intamplat.

Sa fie puterea absoluta care corupe orice? Sau criteriile dupa care ne sunt alesi si impusi liderii au ajuns sa respecte intr-atat natura afacerilor- concurentiale, nemiloase, insetate dupa castig- incat pretul ajunge sa fie platit in carnea si sufletul angajatului.

Ca sa ne ferim de betele pe spinare (sau betele in roate) de care abuzeaza un numar tot mai mare de manageri, trebuie sa ne altoim o intuitie si un spirit de discernamant in propriul proces de luare a deciziilor.

In definitiv, angajatorii nu sunt singurii care recruteaza. Aplicantii au dreptul sa fie selectivi si sa refuze fise de post care „interzic relatii interpersonale sau romantice la locul de munca” si obliga oamenii la „salvarea prioritara a bunurilor companiei in caz de calamitati, cum ar fi incendiu, cutremur” sau, de ce nu, sfarsitul lumii.

In plus, acest act juridic care reglementeaza conduitele de ambele parti ale contractului de munca cuprinde atat criteriile de evaluare a angajatilor, cat si o carte de vizita pentru companie sau organizatie.

Exprimarea vaga nu trebuie sa se regaseasca pe lista sarcinilor angajatului, si nu se admit fraze de tipul „exercita si alte sarcini stabilite de conducatorul subdiviziunii structurale sau al autoritatii publice” sau „trebuie sa duca la indeplinire toate ordinele primite direct de la sef.”

Fisa postului stabileste nivelul ierarhic dintr-o firma, iar aceasta trebuie astfel conceputa incat sa nu existe ambiguitati, neclaritati sau exprimari care lasa loc de interpretare.

Cum managerul sfinteste locul

Nu e doar o vorba in vant. In revista Forbes, un specialist in resurse umane mentiona, spre surprinderea unor sefi, mai mult ca sigur, ca „angajatii parasesc managerii, nu compania.”

In incercarea de a se mentine la un nivel competitiv cu turatie de racheta- unul care sa ii propulseze pe culmi profesionale tot mai inalte- multi sefi nu prioritizeaza relatiile interumane.

Un arsenal de indici a aparut pe piata pentru a calcula performanta unui angajat- indiferent de locul lui pe scara ierarhica- si profitul pe care acesta il aduce companiei, in timp ce alte criterii ca inteligenta emotionala, modestia, decenta si competenta dispar din vocabularul unui curriculum vitae.

Modestia, pe agenda de lucru a fiecarei zile

Intr-adevar, omul sfinteste locul. Un studiu condus de Universitatea Baylor intareste intelepciunea din popor printr-un set de statistici care arata ca modestia si umilinta sunt indicatoare ale unei performante inalte din partea angajatului.

Un sef ar trebui sa fie capabil sa intretina o relatie amicala, dar ferma cu angajatii. Dar nu sunt rare cazurile in care liderul devine inaccesibil si izolat, refuzand sa se pozitioneze pe linie de egalitate cu subalternii sai din frica de a fi contrazis sau de a-si pierde superioritatea.

Banul, o sursa de inspiratie pe termen scurt

Rasplata financiara nu poate compensa pentru un mediu de lucru toxic. Multi sefi folosesc puterea banului ca unica motivatie pentru performantele echipei lor. Omul se poate considera fericit. Sursele lui de inspiratie sunt nenumarate, de la feedbackul pozitiv (laudele) pe care il primeste in urma indeplinirii cu succes a sarcinii de lucru pana la atingerea unui respect de sine nepretuit.

Banii, intr-adevar, constituie o forta de atractie puternica. Dar nu influenteaza neaparat performanta unui om. Un articol din Forbes enumera mai multe parghii de motivatie, printre care statutul dobandit la munca, gradul de autonomie si eliberarea de eticheta sau regulile prea stricte.

Daca iti imbraci locul de munca ca pe o camasa de forta, nebunia e principiul dupa care alegi sa operezi in viata profesionala.

Sursa foto: Flickr.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri