25 de romani pe ora au plecat din tara in 2017 si 38% dintre elevii cu varste pana la 15 ani sunt analfabeti functional. Datele ingrijoratoare, prezentate de Lavinia Rasca, expert in HR si antreprenoriat, in cadrul unei conferinte, vorbesc despre o Romanie care nu gaseste solutii pentru ca cetatenii sa duca un trai decent si care risca sa ramana fara talente. Ce avem de facut?

Criza de personal din Romania nu mai poate fi negata. Angajatorii reusesc tot mai greu sa gaseasca oameni specializati pe anumite domenii. S-a ajuns in aceasta situatie din mai multe motive: din ce in ce mai multi romani parasesc tara pentru o viata mai buna peste hotare (Romania este pe locul doi dupa Siria in topul top mondial al migratiei), sistemul de invatamant (invechit) nu pregateste specialistii de care piata muncii are nevoie si digitalizarea care remodeleaza permanent piata muncii (unele joburi dispar, altele apar peste noapte, iar angajatii trebuie sa se adapteze din mers).

"Suntem intr-o perioada in care platim pacatele precedesorilor nostri", o spune foarte apasat Lavinia Rasca, profesor doctor si expert in strategie, HR si antreprenoriat. Faptul ca multi romani talentati si rezultate exceptionale, lideri in domeniile lor, au ales sa isi traiasca viata peste hotare este rezultatul unor "greseli grosolane de resurse umane" de pana acum cativa ani si chiar si de acum. "Paradigmele trebuie schimbate obligatoriu", a adaugat aceasta.

Iar schimbarile se vad deja in unele organizatii. Deficitul de personal i-a determinat pe angajatori si pe specialistii in resurse umane sa fie mai creativi in procesul de recrutare si retentie a angajatilor, mai ales a celor performanti. Schimbarea inseamna ca acum angajatorii sunt mult mai atenti la nevoile angajatilor, stiu cand si cum sa ii recompenseze si sunt mult mai flexibili decat in trecut.

"Pentru a avea angajati satisfacuti este obligatoriu sa avem oameni satisfacuti. Productivitatea nu depinde in primul rand de oameni, ci depinde de management, care propune niste sisteme performante pentru ca angajatii sa poata da productivitate mare. Oamenii nu sunt loiali pentru ca li se da un salariu bun intr-o organizatie. Partea financiara reprezinta o mica parte din intregul tablou. E nevoie de mult mai mult", a declarat Lavinia Rasca.

Citeste si: Ce trebuie sa ne invatam copiii astazi pentru joburile de maine

"Vrem sa fim considerati eroi"

De asemenea, angajatii au nevoie de un statut. "Da, vrem sa fim considerati eroi, sa fim cunoscuti si recunoscuti la locul de munca", a adaugat expertul in HR.

Pentru angajatori este foarte important ca sefii sa ii observe, sa fie interesati de ei in afara fisei postului. Din pacate, foarte putini angajatori fac asta, iar cei care se intereseaza de subalternii lor fac diferenta si nu sunt parasiti de oameni. "Oamenii nu parasesc companii, parasesc sefi", a punctat Lavinia Rasca.

In plus, angajatii isi doresc o relatie intensiva cu seful lor, au nevoie de un feedback permanent, nu o data pe an. Totodata vor sa fie incurajati si ascultati atunci cand ei, la randul lor, dau feedback catre sefi.

"Millennialii sunt exigenti si cer foarte mult de la noi"

Exista o categorie de angajatii cu care recrutorii trebuie sa fie atenti: tinerii din generatiile Y si Z. Spre desebire de generatia parintilor lor (baby-boomers), acestia au o cu totul alta perspectiva despre munca si relatia cu sefii lor. Fiind foarte valorosi pentru companii, specialistii in resurse umane au facut eforturi (altii inca mai fac) sa se adapteze cerintelor lor. Sunt destul de multi antreprenori si recrutori din companii mari care se plang de faptul ca millennialii nu sunt stabili (isi schimba foarte des joburile), accepta cu greu sa lucreze la proiecte care nu le stimuleaza creativitatea si sunt foarte critici cu liderii de la care simt ca nu au ce sa invete.

"Millennialii au experiente nu foarte fericite si de asta au devenit cam cinici si suspiciosi. Nu sunt indulgenti, sunt foarte exigenti si cer foarte mult de la noi", a spus Lavinia Rasca.

Tinerii din generatiile Y si Z nu isi doresc doar un loc de munca, ci vor "un loc de munca cu sens, cu impact", vor sa lucreze intr-o organizatie cunoscuta, recunoscuta, corecta, performanta.

Vor sa lucreze cu oameni destepti, in medii de lucru placute si stimulative, sa aiba o echipa care sa ii stimuleze si sa ii faca sa isi dezvolte performantele. Vor sa lucreze in organizatii responsabile social. Pentru ei, implicarea un proiecte de responsabilitate sociala este extrem de importanta

Lavinia Rasca, expert HR

De asemenea, un lucru foarte important pentru ei, vor sa li se respecte programul de lucru flexibil. "Locurile de munca flexibile si programul de munca flexibil nu sunt doar bune pentru angajati, ci sunt practice pentru organizatie. Exista organizatii care dupa ce au flexibilizat programul de lucru au inregistrat o scadere (unele chiar si cu 40%) a costurilor cu angajatii si o crestere a performantei oamenilor", a precizat Lavinia Rasca.

Citeste si: X, Y sau Z? Cine face regulile astazi pe piata muncii

Provocarile pentru specialistii in HR nu se opresc aici. Millennialii trebuie sa invete sa lucreze alaturi de colegii lor cu mai multa experienta, iar aici intervin, din nou, oamenii de HR.

"De mult timp, in estul Europei si in SUA s-a ajuns la concluzia ca nu expiri chiar la 40 de ani, ca si oamenii de 60 de ani, 70 de ani au un rol important intr-o organizatie. Se va intampla si in Romania minunea ca oamenii vor fi tinuti si recrutati la varste mai mari. Studiul "Future of work" spune ca, in viitor, oamenii vor trai 120 de ani si vor putea lucra pana la 80 de ani. Asta este o veste buna ca vom avea angajati. Insa generatiile vor trebui sa convietuiasca. Vor fi aceste generatii de peste 40 de an si sub 40 de ani, care sunt extrem de diferite, care vor convietui in organizatie. Rolul HR-ului este sa creeze armonie si sa constientizeze lidershipul din organizatie ca trebuie sa lupte pentru asta", a declarat expertul in HR.

Citeste si: Manager: Stoarcem piata de seniori, nu ne permitem sa avem preconceptii

Sursa foto: Shutterstock.com / mojo cp

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri