Piata de recrutare din Romania a ajuns la cel mai inalt grad de competitivitate din ultimii cinci ani. Numarul tot mai mare de business-uri care au intrat in piata (si continua sa apara), dar si revolutia digitala, au schimbat modul in care angajatorii recruteaza. Despre tendintele in materie de recrutare, dar si despre provocarile pe care specialistii in HR le intampina, am vorbit cu Luiza Muller, director HR Orange Romania.

In ziua de astazi aproape ca nu te mai poti referi la un domeniu de activitate, la un mod de a face un lucru, la un proces de invatare fara sa nu pomenesti si despre digitalizare. Implementarea noilor tehnologii si viteza cu care sunt puse in practica concepte precum virtualizare, inteligenta artificiala sau machine learning, au adus schimbari de necontestat atat la nivel economic, cat si social.

"Avem in fata o revolutie digitala, adesea numita si a patra revolutie industriala, care impacteaza cererea de pe piata muncii si redefineste skill-urile fortei de munca. In 2017 s-a mentinut acelasi trend de crestere, cu multi jucatori noi care au intrat pe piata si business-uri in continua dezvoltare si extindere a operatiunilor. Piata de recrutare a fost si ramane una dinamica, poate cea mai competitiva din ultimii 5 ani", a declarat, pentru wall-street.ro, Luiza Muller, director HR Orange Romania.

Tendintele in procesul de recrutare in 2018

Modul in care se face recrutarea s-a schimbat destul de mult in ultimii ani. "Pe fondul accentuarii deficitului de personal, candidatul este cel care isi recruteaza compania", a precizat Luiza Muller.

In contextul digitalizarii, specialistii in HR au fost nevoiti sa-si adapteze modul de recrutare, mai exact, sa fie mult mai prezenti in mediul online. "In acest sens, desfasuram campanii bine targetate pe Facebook, Instagram si LinkedIn. De asemenea, site-urile de cariera ale universitatilor sunt medii unde incercam sa fim prezenti, prin diferite parteneriate", a adaugat aceasta.

3 din 4 candidati se informeaza despre brandul de angajator al companiei, inainte de a aplica la un job. Acesta este un motiv in plus pentru recrutori sa acorde o atentie deosebita si brandului de angajator, reputatia si popularitatea unei companii ca angajator fiind un criteriu important atunci cand candidatii aleg organizatia pentru care isi doresc sa lucreze.

"Pentru al saselea an consecutiv, Orange Romania a obtinut certificarea Top Employer, o reconfirmare a faptului ca suntem un angajator care isi respecta promisiunile, care ofera un mediu de lucru sigur si care incurajeaza dezvoltarea. Certificarea este acordata de catre institutul independent Top Employers Institute si reprezinta o performanta de care suntem mandri, cu atat mai mult cu cat suntem singura companie telecom din Romania care a obtinut aceasta certificare", a spus Luiza Muller.

In 2017, Orange a recrutat in Romania aproape 800 de noi angajati. Circa doua treimi dintre ei au contracte de munca pe perioada nedeterminata. Joburile din IT raman printre cele mai bine remunerate.

Candidatii selectionati sunt extrem de pasionati de tehnologie, atrasi de proiecte care le provoaca limitele prin gradul lor de dificultate. Totodata, cu o foarte buna capacitate de relationare si de coordonare a echipelor de experti. Dincolo de expertiza tehnica dovedita, ne-au convins prin atitudinea deschisa, prietenoasa si prin curiozitatea fata de tot ce inseamna noutate in domeniul tehnologic

Luiza Muller, director HR Orange Romania

"Candidatii de calitate" vor fi cei mai vanzati de catre recrutori. "Cand vorbim de candidati de calitate, ne referim la candidatii creativi, care lucreaza foarte bine in echipe transversale, care se preocupa continuu de dezvoltarea profesionala si personala si care sunt conectati permanent la trendurile digitale. Procesul de transformare digitala prin care trecem creeaza terenul propice pentru emergenta a noi servicii. Asadar, in mod particular, zona de IT, software developerii, se mentin si anul acesta in atentia echipelor de recrutare", a spus Luiza Muller.

Provocari si solutii pe piata de recrutare din Romania

In Romania, industria IT a atins un nivel de maturitate, iar contextul de piata este fara precedent. Cererea de talente, de oameni pregatiti care au expertiza necesara sa inoveze, depaseste resursele umane disponibile pe piata.

Lipsa unei plaje consistente de candidati este cea mai mare provocare, pe care incercam sa o depasim atat prin prezenta in bazele traditionale din mediul online, Facebook , Instagram si LinkedIn, cat si prin parteneriate media. In plus, ne ajustam strategia de recrutare, astfel incat sa ajungem si la candidatii pasivi, care poate nu au in prezent intentia de a-si schimba locul de munca

Luiza Muller, Orange Romania

O alta provocare este pastrarea angajatilor performanti. "In acest sens, echipa noastra de resurse umane a dezvoltat un proces de talent management, care identifica potentialul fiecarui angajat de a evolua in cariera, ca expert in roluri mai complexe sau ca lider. Top talentele din companie au la dispozitie mai multe programe de dezvoltare si pot opta pentru modalitati diferite de formare: programe de invatare transversale, cu organizatii din diferite industrii, experiente internationale intr-o tara din Grupul Orange sau, la alegere, orice curs disponibil pe piata", a adaugat Luiza Muller.

Cum se recruteaza millennialii?

Majoritatea tinerilor din generatiile Y si Z au asteptari "corecte" privind mediul de lucru, cultura organizationala sau stilul de leadership si sunt deschisi sa puna in balanta asteptarile financiare si beneficiile non-salariale pe care le ofera angajatorul, programele de dezvoltare, echilibrul dintre viata profesionala si cea privata.

Generatia milenialilor este comunicativa, sociabila si mai ales digitalizata. Asimileaza usor informatii, rezoneaza cu campaniile creative, out-of-the-box si sunt mai receptivi la continutul vizual. In consecinta, anunturile destinate lor sunt concepute mai degraba vizual si mai putin textual, iar informatiile sunt transmise cat mai sintetic

Luiza Muller, director HR Orange Romania

Migrarea tinerilor intre companii este o problema reala pentru angajatori, indiferent de domeniul de activitate. Ce solutii au gasit specialistii in HR ca sa-i motiveze sa ramana in companie cat mai mult timp?

"Este un lucru firesc ca tinerii, si numai ei, sa migreze intre companii. Pentru a ne mentine competitivi, ne-am intarit mecanismele de pastrare a angajatilor in companie: avem programe de wellbeing, de consiliere in cariera, de dezvoltare, o platforma online de invatare cu peste 4.000 de cursuri, perspective de mobilitate in companie, atat la nivel national, cat si international", a declarat Luiza Muller.

In 2017, Orange a lansat un program de reconversie profesionala, "Start IT", destinat celor care isi doresc sa isi dezvolte o cariera in domeniul IT. Tot anul trecut, compania a lansat "I, Digital", un program de formare a angajatilor pentru competente digitale: social media, comunicare digitala, marketing online, user experience si inteligenta artificiala.

Pozitiile cel mai greu de recrutat sunt cele care necesita o expertiza in IT. "Rolurile de “nisa”, cum sunt cele din zona Big Data, IoT, inteligenta artificiala etc. sunt din ce in ce mai apreciate si mai cautate, deci mai greu de recrutat. De ce? Pentru ca cererea depaseste cu mult oferta. Si, in plus, se cauta oameni cu experienta si expertiza, care sa se adapteze si sa fie productivi intr-un timp foarte scurt", a conchis Luiza Muller.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri