Daniel Mischie, CEO City Grill, a declarat, marti, in cadrul conferintei WS2grow, ca deficitul de forta de munca este cea mai mare problema pentru companiile din domeniul turismului si restaurantelor, companiile recrutand din familiile angajatilor existenti sau din afara Uniunii Europene. „Noi azi nu avem oameni sa ne tinem afacerile deschise. Grupul nostru a incercat si incearca toate metodele: de la recrutari care au loc in interiorul familiilor angajatilor nostri pana la recrutari in Nepal”, a spus Mischie.

CEO-ul City Grill a explicat ca firma a trecut peste provocarile legislative si cele fiscale. „Noi, pana acum, am avut anumite provocari, legate de fiscalitate, de legislatie, ISU, TVA. Astazi suntem intr-un paradis fiscal, se face TVA-ul 5% de la 1, pentru restaurante. Nu exista nicaieri in Europa. Am avut doua guverne, doua perioade, cele mai liberale guverne: guvernul Ponta si guvernul de acum, care ne dau niste reduceri extraordinare de taxe si niste mariri de salarii in compensare. Am trecut si de problemele legislative cu ISU, am clarificat cum trebuie sa arate, pana la urma au gasit solutii si pentru asta: se functioneaza cu autorizatie sau cu afis : ”Nu avem autorizatie” si intri in restaurant pe responsabilitatea ta”, a spus Mischie.

Insa, principala problema pentru orice afacere din domeniul turismului si restaurantelor este resursa umana. „Cea mai mare constrangere pentru noi azi este resursa umana si nu din punct de vedere calitativ, ci cantitativ. Noi azi nu avem oameni sa ne tinem afacerile deschise. Dupa care vorbim de performanta. Grupul nostru a incercat si incearca toate metodele: de la recrutari care au loc in interiorul familiilor angajatilor nostri pana la recrutari in Nepal. Deci, am ajuns pe tot globul, este o problema la care noi gasim rezolvare globala”, a explicat CEO City Grill.

Resursa umana este o problema valabila in toate domeniile, subliniaza Cristina Savuica, chef happiness officer la Lugera. „Nu gasim oameni in niciun domeniu. Horeca e top cu IT-ul – va bateti sa fiti primii in ceea ce priveste deficitul de personal. Eforturile de recrutare sunt incredibile. Am ajuns ca la pozitiile de specialisti si de manageri, 50% din candidati sa nu vina la interviu, sa confirme, dar sa nu vina, ceea ce nu s-a intamplat niciodata. De pozitiile de entry level si necalificate, rata este incredibil de mare”, explica Savuica.

Si publicitatea se confrunta cu lipsa de personal, sustine Andrei Dragu, business development director la V8 Interactive. „Da, este valabil si in publicitate. Ne confruntam cu lipsa de personal la toate nivelurile, de la entry level la oameni senior. La noi este, totusi, o industrie foarte mica. Daca vorbim de resurse la nivel senior, cel mai probabil o sa faci headhunting. La pozitiile de entry avem un sistem care la noi o functionat si functioneaza foarte bine: la fiecare departament avem cateva pozitii de internship care ne permit sa descoperim talentul. Am avut marea surpriza sa gasesc printre tineri, tineri motivate, tineri pasionati de industria publicitatii. Avem oameni care vin. Unii sunt speriati pentru ca e cu totul diferit fata de ce credeam. Este foarte multa munca, iti trebuie tenacitate, nu prea exista timp sa ti se explice. Oamenii astia, care raman, sunt, in general, de 3 ani de zile si performeaza extraordinar”, spune Dragu.

Citeste si:
Dm drogerie markt gaseste greu angajati in Timisoara si Bucuresti
Retailerul german dm drogerie...

Un raspuns la deficitul de personal este managementul, sustine Dorin Bodea, general manager al Result Development. „Deficitul e la nivel global in acest moment. Daca acesta este un fenomen, intrebarea care se pune este cine l-a cauzat? De ce sunt multe tari, in acest moment, in care statul e mai atractiv ca angajator decat zona privata? Eu nu gasesc alt raspuns decat managementul”, spune Bodea.

O solutie pentru deficitul de personal

Angajarea oamenilor din afara Uniunii Europene reprezinta o solutie pentru deficitul de personal. CEO-ul City Grill evidentiaza, insa, problemele din legislatie: „Deci, pentru asta trebuie o legislatie, pentru ca astazi, daca vrei sa aduci un cetatean din afara Uniunii Europene dureaza intre sase luni si un an de zile, trebuie sa ii dai salariu mai mare decat al romanului, conditii mai bune decat romanului. Lucru pe care nu il inteleg”.

In prezent, in cadrul companiei City Grill lucreaza un grup de angajati din Nepal, care a fost foarte bine primit si integrat de catre romani. „Noi nu avem relatii diplomatice cu Nepalul. In Nepal sunt acreditate doar 3-4 agentii care pot exporta forta de munca. Ei ca sa vina in Romania platesc 8 luni de zile cu munca. Primele 8 luni de zile sunt comision catre agentia care il trimite in Romania. Din Romania, el trimite 100-150 de euro acasa cu care traieste familia lui si a inceput si o casa”, povesteste reprezentantul City Grill.

Cererea de angajati din non-UE este foarte mare, dar barierele legislative sunt prezente in sistem. „Cerere de nepalezi, filipinezi exista si e foarte mare. Din pacate, bariera legislative a salariului cu care poti sa platesti un muncitor non-UE este foarte mare. Trebuie sa platesti muncitorul sarb de trei ori mai mult decat muncitorul roman”, completeaza Savuica.

Citeste si:
Brexit: Instalatorul polonez se intoarce acasa atras de salarii mari
Brexit: Instalatorul polonez...

Partenerii conferintei WS2grow sunt Lugera si Colliers.

Sursa foto: Ovidiu Udrescu

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Viitorul muncii