Da, se poate sa obtii mai mult de la orice negociere. Se poate sa gasesti solutii creative si diferite prin care sa te asiguri de un rezultat win-win pentru toate partile implicate. Si win-win nu e doar o formula frumoasa care tine loc de "impartim la jumate si fiecare pleaca acasa". Daca negocierea ar fi despre a imparti la jumatate, am fi cu totii niste negociatori foarte abili si n-am avea nevoie sa dezbatem, sa colaboram, sa ne punem fortele la comun.

Iata cateva modalitati prin care sa aduci cu adevarat plus valoare intr-o negociere sau, altfel spus, "sa cresti placinta”, indiferent despre ce tip de negociere este vorba.

Intelege interesul celeilalte parti

Totul porneste de aici. Nu te duce pregatit sa imparti la doi, poate ca nici nu e nevoie de asta. Win-win-ul este o perceptie, pana la urma, si mai putin o realitate fixa prin care fiecare ia exact jumatate din ceea ce exista pe masa.

E important sa ai mai degraba simturile ascutite incat sa explorezi ce isi doreste cu adevarat celalalt, pentru ce negociaza, ce il aduce la discutia cu tine. Cu cat afli si intelegi mai bine aceasta parte din negociere, cu atat vei putea genera plus-valoare pentru el fara sa imparti si fara ca el sa se tocmeasca, pentru ca va fi deja foarte multumit de ceea ce primeste.

Verifica cine altcineva mai este implicat sau poate fi implicat in negociere

Sunt intrebat deseori "am de negociat asta si asta. Ce sfat imi dai? Cum crezi ca pot obtine asta mai usor?”. Sfatul meu este sa vezi cine altcineva mai este implicat sau mai poate fi implicat in negocierea ta. Aceasta este o solutie care iti permite multe abordari creative si iti deschide posibilitatile.
Am intalnit un antreprenor care platea chirie de 500 de euro intr-un sediu si voia sa isi schimbe biroul, pastrand pe cat posibil sau chiar reducand costurile. A ales in cele din urma o locatie pentru care a negociat o chirie de 600 de euro. Un deal nu prea bun, veti zice? Nu neaparat. Pentru ca, desi aparent platea mai mult, a subinchiriat o parte din spatiu catre altcineva, reducandu-si astfel costurile. O solutie ingenioasa, simpla, prin care a implicat pe altcineva pentru a obtine ceea ce isi dorea: o reducere per ansamblu a costurilor cu chiria.

Citeste si:
Negocierea in retail. Sabin Gilceava: Unele negocieri dureaza 2 ani
Cat de importanta este...

Gandeste-te la solutii creative si vino cu o altfel de poveste

E important, in negociere si nu numai, sa vii cu ceva diferit si sa nu te pozitionezi doar in "hai sa dau pretul mai jos cu 0,00001% fata de competitie”. Pe termen lung, nu e sustenabil sa te bati doar in preturi si variabile financiare cu jucatorii de pe acelasi domeniu cu tine.

Mai degraba incearca sa imbunatatesti ceva sau pur si simplu sa vii cu o alta abordare. Uneori asta inseamna parteneriate creative. Iar exemplul cel mai simplu si banal este cel al pachetelor de pranz din supermarketuri – unde cumperi pui rotisat, cartofi prajiti si o bautura. In loc sa te bati cu reprezentantii supermarketului ca sa obtii capul de raft, o pozitie mai buna sau un discount anume – din papucii producatorului de pui rotisat, sa zicem –, poti castiga mai mult uitandu-te la acea categorie de consumatori care isi doreste sa-si cumpere ceva de pranz fara prea multe batai de cap si sa te asociezi in consecinta cu brandurile care te ajuta sa compui tot acest pachet.

Uita-te la si la alte variabile pe care poti sa le incluzi in negociere – in afara de pret

Poti sa "cresti placinta” in orice fel de negociere? Bineinteles.

Chiar si in negocierile salariale, de exemplu, exista modalitati prin care sa obtii mai mult. Important este sa nu ramai fixat doar in anumite grile: un anumit pachet salarial sau o anumita pozitie. Mai sunt si alte variabile pe care le poti negocia: ora de venire sau de plecare, flexibilitatea de a lucra de acasa sau pur si simplu remote, zilele de concediu etc., beneficii pe care, desi nu le vezi direct cuantificate in salariu, conteaza in imaginea de ansamblu.

Citeste si:
Lider PPE, "extrem de ingrijorat" dupa intalnirea cu Dancila
Lider PPE, "extrem de...

Un exemplu similar este cel al unui prieten care avea de negociat la un moment dat pretul de inchiriere al unui apartament. Scosese apartamentul la 1.000 de euro, primise o contra-oferta de 900 de euro si voia sa mai traga de pret inspre propunerea lui initiala. Una dintre modalitatile prin care a ajuns sa mareasca placinta a fost sa revina, la randul lui, cu o contra-oferta de 950 de euro si cu o variabila noua: data de incepere a contractului sa fie chiar din prima zi a lunii (chiar daca negocierea avea lor avea sa fie incheiata in data de 10 ale lunii respective). In felul acesta, putea sa primeasca mai mult cu aproape o treime din suma de chirie aferenta primei luni, deci, cel putin pentru 6 luni, sa isi asigure practic tot o chirie de 1.000 de euro. Ceea ce era cu siguranta mai mult decat punctul in care ajunsese pana atunci, dar si o modalitate ingenioasa de a debloca discutiile cu cealalta parte.

Negocierea e de multe ori o oportunitate sa fii creativ – nu un lucru de care sa ne speriem sau pe care sa-l evitam cu tot dinadinsul. Daca ne schimbam putin perspectiva si dam la o parte aparentul „conflict” in care ne blocam, ramane un proces prin care incercam sa cream si sa castigam mai mult impreuna decat am putea separat.

Sursa foto: Pixabay.com

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Cum negociezi eficient salariul la angajare, cu zambetul pe buze