In anul 2018, salariile din mediul privat au crescut usor peste nivelurile planificate. Salariile la nivel national au crescut in medie cu 6,4%, fata de ajustarea planificata (5,7%), potrivit celei de-a 20-a editii a studiului salarial si beneficii PayWell, realizat de PwC Romania.

Cresteri salariale peste media pietei s-au produs in industrie (8,9%) si in retail (6,7%). In acelasi timp, sectorul bancar (5,4%), leasing-ul (4,6%) si industria farmaceutica (4,8%) inregistreaza cresteri mai mici decat media, dar depasesc totusi procentele bugetate anterior.

In ceea ce priveste categoriile de personal, cele mai mari cresteri ale salariilor au fost inregistrate de muncitori/operatori (calificati si necalificati) - 7,7%. Dintre toate categoriile de personal analizate, nivelurile de conducere au avut cele mai mici cresteri ale salariilor, putin sub 6%.

Comparativ cu editiile anterioare ale studiului PayWell, cresterile salariale pastreaza o traiectorie ascendenta. Cresterea medie a fost de 3,7% in 2016 si de 5,1% in 2017. Toate sectoarele analizate au inregistrat cresteri mai mari decat in 2017. Cu toate acestea, sectorul bancar se evidentiaza cu o rata de crestere mai mult decat dubla fata de 2017 (5,4% in 2018, fata de 2,1%).

Ritmul accelerat de crestere salariala este determinat si de fluctuatia ridicata a personalului. Rata medie a fluctuatiei de personal (plecari voluntare) a fost de 17,4% in 2018, cu aproape 4 puncte procentuale mai mare decat in 2017.

"Cresterile salariale peste medie reprezinta unul dintre stimulentele utilizate de companii pentru a atenua problema deficitului fortei de munca. In plus, vedem o crestere semnificativa a salariilor lucratorilor din productie si din sectorul hotelier, in timp ce sectoarele de retail si cel bancar raman in urma ca nivel de evolutie salariala. Problemele cu care se confrunta in prezent piata fortei de munca din Romania au cauze mai profunde si sunt potentate de emigratie si lipsa corelarii dintre sistemul de educatie si cerintele economiei", a declarat Daniel Anghel, Liderul Departamentului de Consultanta fiscala si Juridica, PwC Romania.

Estimari pentru 2019

In ceea ce priveste planurile pentru anul 2019, companiile estimeaza o crestere mai mica, in medie de 4,6%. Acestea au planificat o majorare cu 6,5% a salariilor pentru personalul implicat in productie, in timp ce pentru restul categoriilor de personal cresterea nu va fi mai mare de 5% anul viitor.

In ceea ce priveste modificarile privind transferul de contributii sociale, aproximativ doua treimi dintre companiile participante la studiu (63%) au majorat deja salariul brut, in timp ce 20% au utilizat mecanismul de compensare prin bonus. Doar 17% dintre companiile private au avut o abordare mixta, ceea ce inseamna ca au crescut salariul brut pentru unele posturi, in timp ce pentru alte pozitii compensarea s-a facut prin oferirea de bonus.

"Deficitul fortei de munca pune presiune pe angajatori pentru a gasi si alte metode, in afara salariului, de a-si motiva atat angajatii proprii, cat si de a atrage potentiali angajati. Este o cursa a flexibilitatii companiilor in a reusi sa devina cat mai atractive, in contextul in care, atat dinamica pietei fortei de munca, cat si dorintele si nevoile generatiilor noi de angajati sunt tot mai diverse”, spune Ionut Sas, Partener, Departamentul de Consultanta fiscala si Juridica, PwC Romania.

Bonusuri si beneficii pentru angajati

Pe langa salarii, putin peste jumatate dintre companii (53%) ofera bonusuri fixe angajatilor cu diverse ocazii. Companiile care activeaza in sectorul industrial si in retail conduc in clasamentul bonusurilor fixe, 68% si respectiv 73% dintre acestea ofera un bonus fix. Alte sectoare tind sa prefere bonusuri legate de performanta, ca supliment la salarii.

In 2018, numarul de companii orientate sa ofere beneficii cu impact asupra echilibrului intre serviciu si viata personala este mai mare decat in 2017. In acest sens, 55% dintre companii au program de lucru flexibil, jumatate dintre organizatii implica angajatii lor in activitati de responsabilitate sociala (CSR), in timp ce 26% ofera abonamente la biblioteci online de carti. Acesta este modul in care companiile raspund cerintelor angajatilor pentru a asigura retentia personalului.

"Companiile din mediul privat sunt din ce in ce mai mult sub presiunea pietei muncii. Scaderea personalului calificat disponibil la toate nivelurile, in special pentru categoria de muncitori, la care se adauga concurenta din sectorul public, devenit atractiv in urma cresterilor salariale, au adus capitalul uman si bugetele aferente acestuia pe lista de prioritati a oamenilor de afaceri . Deoarece piata fortei de munca va deveni din ce in ce mai competitiva, managerii si departamentele de resurse umane trebuie sa investeasca in programe de crestere a productivitatii pentru a-si putea sustine planurile de dezvoltare, dovedind creativitate in ceea ce priveste atragerea si retentia personalului, precum si pentru crearea competentelor necesare in randul angajatilor prin programe proprii", a spus Oana Munteanu, Lider al Departamentului de Consultanta in resurse umane, PwC Romania.

PwC a realizat studiul PayWell in perioada ianuarie-august 2018. Raportul analizeaza 97 de companii din sectoarele bancar, leasing, farmaceutice, produse industriale, retail si hoteluri. Participarea la studiu presupune furnizarea de informatii privind nivelurile salariale si politicile de compensatii si beneficii din cadrul organizatiilor intervievate.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri