Va inlocui inteligenta artificiala oamenii? Raspunsul la aceasta intrebare il ofera Barbara Stottinger, decana a WU Executive Academy, parte a Universitatii de Economie si Afaceri din Viena. In cadrul unei intalniri cu presa, profesoara de la Institutul International de Marketing si Management explica de ce inteligenta artificiala va ajuta anumite domenii, dar nu va lua locul celor care lucreaza.

In 2013, Carl Benedikt Frey si Michael Osborne de la Univeristatea Oxford au folosit un algoritm pentru a stabili cat de usor peste 700 de joburi diferite din Statele Unite pot fi automatizate. Concluzia a fost ca 47% din locurile de munca ar putea fi realizate de masinarii in urmatorul deceniu sau in urmatorii 20 de ani, noteaza The Economist.

Potrivit unui studiu al OECD, 14% din locurile de munca din 32 de tari sunt foarte vulnerabile, avand o posibilitate de cel putin 70% sa se automatizeze. 32% sunt mai putin afectate, avand o probabilitate intre 50% si 70% sa fie automatizate. Riscul de automatizare difera de la un domeniu la altul, cele mai ridicate rate fiind in domeniile de preparare a mancarii, constructii, spalatorie, agricultura si vanzari, toate avand un risc de peste 50% de automatizare. Un risc sub 30% il prezinta joburile profesorilor, ale politicienilor si ale managerilor.

Impactul inteligentei artificiale asupra locurilor de munca este cert si este mentionat in mai multe studii de specialitate. Insa, abilitatile oamenilor care lucreaza in diverse domenii, precum medicina, si care tin de natura umana, precum empatia, sunt de neinlocuit in acest moment.

„Inteligenta artificiala va avea un impact semnificativ asupra vietilor noastre, al locurilor de munca, dar nu va trece peste toate ierarhiile. De exemplu, in cazul medicilor, vezi cum computerele preiau toate studiile care au fost facute in cazul unei boli, tratamentele si rezultatele la scara globala. Ca doctor, cand analizezi pacientul respectiv, primesti sugestii: ce sa faci, cum sa tratezi, cum sa diagnostichezi si asa mai departe. Cred ca intrebarea este “Acest proces inlocuieste doctorii?”. Nu cred acest lucru. Doar ne usureaza deciziile. Nu poti concura cu un calculator in administrarea unei cantitati mari de date. Ca doctor, daca iti cunosti domeniului, ai invatat despre boli si tratamente, dar nu o sa stii niciodata toate studiile care exista, nu vei putea sa ti le amintesti la fel ca un calculator. Nu iti vei dori ca un calculator sa vorbeasca cu un pacient despre o problema serioasa, vei avea nevoie de un om. Ca om, trebuie sa utilizezi mai multe simturi, nu doar gandirea. Cred ca in acest moment, acesta este motivul pentru care inteligenta artificiala nu ne va inlocui atat de rapid”, explica Barbara Stottinger.

Nici leadershipul nu poate fi inlocuit de roboti, intrucat inspiratia pe care o ofera un lider si viziunea pe care o aduce in echipa sa nu pot fi transmise mecanic.

„Cred ca acelasi lucru este valabil si pentru leadership. Vor fi roboti care sa ne conduca? Nu cred. Ne pot pregati deciziile in multe domenii, precum medicina, dar apoi va depinde de individ. In leadership ai mult mai multe sarcini de indeplinit: sa inspiri oamenii, sa oferi o viziune oamenilor din echipa cu care lucrezi. Nu cred ca inteligenta artificiala va ajunge la acest nivel sau oriunde este vorba de interactiunea umana. Spre exemplu, in vanzari, inteligenta artificiala poate ajuta la pregatirea unui contract, dar in domenii precum negocierea si stabilirea relatiilor, oamenii vor fi greu de inlocuit. Intrebarea nu este “Ne vor inlocui (n.r. robotii)?”, ci “O vom folosi in cel mai bun mod posibil (n.r. inteligenta artificiala)?”. Este mai mult un asistent, decat un competitor. Nu putem intra in competitie cu functiile unui computer, pentru ca sunt mult mai rapizi, mai precisi. Cred ca trebuie sa ne concentram pe ceea ce ne face pe noi superiori computerelor”, spune Stottinger.

Sursa foto: By GaudiLab / Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri