Imposibilitatea companiilor de a recruta candidatii potriviti nu duce doar la cresterea presiunii pe ceilalti angajati, ci si la pierderea de contracte importante cu anumiti clienti, stagnarea sau reducerea productivitatii, restrangerea activitatii. Din aceste motive, aproape 7 din 10 angajatori spun ca au avut profituri si cifre de afaceri mai mici, potrivit unui sondaj realizat de BestJobs.
44% dintre angajatorii care au raspuns sondajului au aratat ca lipsa fortei de munca suficiente sau adecvate a afectat cu pana la 10% profitul anual al companiei, alti 15% au spus ca impactul a fost si mai mare, de pana la 20%, iar 8% a depasit chiar si acest prag. Totodata, doi din cinci angajatori reclama faptul ca cifra de afaceri a scazut cu pana la 10%, in timp ce 17,8% spun ca scaderea a fost de pana la 20%, iar 8% chiar peste acest prag, inclusiv peste nivelul de 30%. Circa o treime dintre respondenti au spus ca nu au fost afectati in acest sens.

Pentru a compensa deficitul de angajati, aproximativ o treime dintre angajatori au recrutat oameni nespecializati pe domeniul cerut, dar pe care i-au instruit intern. Alti 13,6% au angajat mai multi studenti sau au reconvertit profesional o parte dintre angajati, pentru a acoperi domeniul unde le lipseau specialisti, conform raspunsurilor oferite de 13,1% dintre angajatori. Totodata, pentru 11,4%, solutia a fost sa angajeze mai multi oameni din imprejurimi, care fac naveta zilnic. Aproape 9% au investit mai mult in tehnologie, pentru a inlocui resursa umana. Mai putini sunt cei care au fost nevoiti sa angajeze pensionari, ori sa apeleze la forta de munca din afara tarii.

Specialistii cel mai greu de gasit

In ordinea relevantei raspunsurilor, cel mai greu se gasesc angajati in domeniile: productie, vanzari, IT, inginerie, logistica, financiar-contabil si customer service. Nivelul de experienta cel mai greu de recrutat este mid-level (52,5% dintre respondenti), entry-level (27,7%), senior level (19,8%). Marea majoritate a angajatorilor reuseste sa recruteze angajatul potrivit in cel mult doua luni de la anuntarea postului. In unele situatii, insa, gasirea candidatului potrivit pentru un anumit post, de la momentul lansarii anuntului de recrutare, poate dura intre doua si trei luni, au spus 13% dintre respondenti, iar 10% au aratat ca poate dura chiar si trei-sase luni.

Mai bine de jumatate dintre angajatori (53,5%) spun ca principala cauza pentru care nu reusesc sa ocupe in timp util posturile disponibile in companie o reprezinta faptul ca potentialii angajati, mai ales dintre cei tineri, au asteptari prea mari in raport cu abilitatile / specializarile lor. Aproape o treime afirma ca nu sunt suficiente resurse umane specializate in piata, iar 11% nu reusesc sa faca fata competitorilor, care ofera pachete mai generoase de beneficii salariale si extra-salariale.

In ceea ce priveste deficitul de angajati la nivel de piata, cei mai multi dintre respondenti (33%) cred ca principala cauza o reprezinta lipsa de interes din partea fortei de munca inactive profesional in a se califica. Alti 25,7% cred ca principalul motiv il reprezinta salariile prea mici care pot fi oferite de catre angajatori. Alte cauze sunt emigrarea specialistilor (24%), dar si inchiderea scolilor profesionale (12%).

8 din 10 angajatori aveau, la momentul efectuarii sondajului, pana la 10 posturi vacante, in jumatate din cazuri fiind nevoie de 1-5 angajati pentru fiecare post. Cele mai multe posturi disponibile erau in departamentele: vanzari, productie, inginerie, administrativ, financiar-contabil, IT si logistica.

Sondajul BestJobs a fost efectuat in perioada 15 februarie - 15 martie, pe un esantion de 382 companii mici, medii si mari din Romania.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri