Competentele de comunicare cu superiorii, colegii si ceilalti oameni din companie, sunt esentiale pentru un angajat, indiferent de domeniul in care profeseaza. Aceste abilitati te ajuta sa-i intelegi pe ceilalti si sa fii inteles de altii. Nu de putine ori, acestea sunt atuuri care isi aduc aportul la adjudecarea unui job, la obtinerea unei promovari sau la asigurarea succesului in viata profesionala.

Iar provocarile in domeniul comunicarile sunt in crestere, pe masura ce tehnologia se dezvolta, iar angajatii din era digitala trebuie sa invete transmita si sa primeasca mesaje atat personal, cat si prin intermediul telefoanelor inteligente, via emailului, cat si prin retelele sociale.

Ce sunt competentele de comunicare?

Acestea sunt abilitati pe care le folosim cand primim sau transmitem diverse informatii. Cateva exemple ar fi comuncarea ideilor, comunicare trairilor sau a lucrurilor care se intampla in jurul tau. Competentele de comunicare implica ascultarea, discursul, observarea si empatizarea. Trebuie stiut ca sunt diferente intre tipurile de comunicare, fiind diferite interactiunile fata in fata de cele care au loc la telefon sau in mediul digital, adica prin emailuri sau social media.

Cateva dintre competentele de comunicare importante

Exista o serie de competente de comunicare pe care le poti invata si le poti pune in practica, iar acestea te vor transforma intr-un bun comunicator.

Una dintre cele mai importante competente de comunicare este de fapt...ascultarea. Ascultarea activa presupune sa acorzi o atentie crescuta persoanei care iti vorbeste. Persoanele care dau dovada de ascultare activa sunt bine privite de colegii lor, datorita atentiei si respectului pe care il ofera celorlalti.

Desi poate parea simplu, aceasta este o abilitate destul de greu de dezvoltat si de imbunatatit.

Important de stiut este faptul ca un bun ascultator se concentreaza doar asupra vorbitorului, nu da importanta factorilor disturbatori, precum telefoane mobile, laptopuri sau discutiile celorlalti. De asemenea, este ideal sa ai pregatite cateva intrebari sau comentarii pentru a continua discutia, scrie indeed.com.

Comunicarea nonverbala

Limbajul corpului, contactul ochilor, gesturile mainilor si tonul vocii dau culoare mesajului pe care il transmite o persoana. O pozitie relaxata, deschisa, respectiv cu bratele deschise si picioarele relaxate, alaturi de un ton prietenos, te face sa pari usor de abordat, iar toate acestea ii vor incuraja pe ceilalti sa ti se adreseze cu incredere. Privitul in ochii celuilalt este un aspect deosebit de important, pentru ca demontreaza ca te concentrezi asupra sa si sa ii asculti cu interes discursul.

Cand vorbesti, urmareste si semnalele nonverbale pe care ti le transmit ceilalti si astfel poti afla cum se simte cu adevarat o persoana. De exemplu, daca nu te priveste in ochi, interlocutorul tau se poate simti inconfortabil sau iti poate ascunde adevarul.

Claritatea si concizia. Sa ai competente de comunicare inseamna sa vorbesti exact atat cat trebuie, nici mai mult, dar nici mai putin. Inceasca sa iti comasezi mesajul in cat mai putine cuvinte posibil. Ideal este sa spui ceea ce ai de spus clar si direct, indiferent de canalul pe care o faci, adica in persoana, la telefon sau via email, scrie www.thebalancecareers.com.

Printr-un ton prietenos, o intrebare personala sau printr-un simplu zambet, ii inviti pe ceilalti din jurul tau sa se angajeze intr-o comunicare deschisa si prietenoasa cu tine. Este important sa fii dragut si politicos in toate discutiile pe care le ai la locul de munca, indiferent de canalul de comunicare. Cand ai timp, personalizeaza mesajele pe care le trimiti catre colegi. De exemplu, un simplu “sper ca ai avut un weekend placut” la inceputul unui email personalizeaza mesajul si il face pe destinatar sa se simta mai apreciat.

Increderea. La locul de munca, oamenii raspund mai repede ideilor care sunt prezentate cu incredere. Sunt o multime de cai pentru a parea increzator, atunci cand transmiti un mesaj, inclusiv facand contact vizual cu cel cu care vorbesti, sau stand drept, cu umerii deschisi.

Feedback. Comunicatorii experimentati sunt acele persoane care pot sa accepte un feedback critic si sa ofere idei constructive altora. Feedback-ul trebuie sa raspunda la intrebari, sa ofere solutii si sa ajute la consolidarea proiectului pus in discutie.

Respectul. Un aspect cheie in comunicare este acela de a sti cand sa deschizi o discutie si cand sa raspunzi. Intr-o echipa sau intr-un grup de lucru, sa le permiti celorlalti sa discute fara a-i intrerupe este vazuta ca o abilitate de comunicare legata de respect. A comunica respectuos inseamna, de asemenea, sa ramai la subiect, sa pui intrebari clare si sa raspunzi complet tuturor intrebarilor care iti sunt adresate.

Cum sa iti imbunatatesti abilitatile de comunicare

Prin practica si capatarea de experienta competentele de comunicare pot fi imbunatatite. Iata cateva idei care te pot transforma intr-un bun comunicator:

Roaga un prieten sa iti aduca o serie de critici constructive – nu este usor sa afli cum esti perceput drept comunicator, iar pentru a primi o opinie obiectiva, ideal este sa rogi un prieten sa iti dea un feedback sincer. Intelegand care sunt punctele in care iti poti imbunatati modul de a comunica te poate ajuta sa gasesti zonele pe care sa te concentrezi.

Mergi la workshopuri si cursuri de comunicare. In prezent, sunt disponibile o serie de cursuri online si offline, seminarii sau ateliere care te pot ajuta sa comunici mai bine. Aici, poti invata teorie, poti face joc de roluri sau purta dialoguri.

Exerseaza obiceiuri noi de comunicare. Multe competente de comunicare sunt obiceiuri pe care le-ai dezvoltat in timp. Le poti imbunatati prin practicarea unor noi obiceiuri care te vor transforma intr-un comunicator si mai bun. Aceasta ar include sa ai o reactie mai rapida la comunicarile care ti se trimit, sa iti amintesti sa pastrezi contact vizual cu interlocutorul, sa nu uiti sa oferi feedback pozitiv sau sa pui intrebari in timpul discutiilor.

Cauta constant oportunitati de comunicare. Cauta variante atat la munca, cat si in afara jobului, in care este necesar sa iti pui in valoare abilitatile de comunicator. Astfel, iti vei mentine fresh compententele si iti vei adauga altele noi, potrivit indeed.com.

Cinci carti care te vor ajuta sa iti imbunatatesti competentele de comunicare

  • Cum sa vorbim in public - autor Dale Carneige - un manual despre discursul de orice fel - incepand de la cele cateva propozitii ce trebuie rostite cu o anumita ocazie de familie, de exemplu, pana la conferintele in fata unui public numeros, conform Bookster. Autorul pune la dispozitie metode, tehnici practice si sugestii care, odata insusite, va vor ajuta ca atunci cand intalniti diverse persoane sau grupuri de oameni sa va adresati in mod eficient acestora.
  • Secretele succesului. Cum sa va faceti prieteni si sa deveniti influent - autor Dale Carneige - O carte care iti ofera toate instrumentele pentru a deveni un influencer, prin imbunatatirea abilitatilor de comunicare.

  • Conversatii decisive - autor Kerry Patterson - O carte prin care puteti invata cum sa obtineti un control emotional superior in situatiile limita, puteti transforma frustrarea si furia in dialog si obtine siguranta care asigura fluxul comunicarii, devenind convingatori fara a fi nevoie sa va impuneti agresiv

  • Limbajul trupului in mediul de afaceri - autor Allan Pease - O carte care explica in detaliu limbajul trupului, in contextul afacerilor moderne.

  • Cum sa comunici ascultand - autor Mark Goulston - O carte care iti pune la indemana nu numai tehnicile si increderea de a aborda oameni „imposibili“, ci si de a transforma situatii frustrante in rezultate productive si in relatii trainice si fructuoase.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri