Munca de acasa reprezinta o varianta dorita si extrem de apreciata de catre angajatii din domeniile in care ea poate fi aplicata. In Romania, acest tip de organizare a muncii este din ce in ce mai popular, insa se afla inca la inceput in multe domenii, iar o reglementare legislativa concreta a aparut de putin timp. Ioan Dumitrascu, partener in cadrul casei de avocatura Filip & Company, explica pe intelesul tuturor ce prevede legea privind telemunca si munca de acasa.

"Din observatiile mele, telemunca si munca de la domiciliu sunt percepute ca beneficii de catre angajati, reprezentand deci factori de motivatie si/sau de retentie pentru companiile care creaza aceste posibilitati. Avem si noi acum legislatie care reglementeaza ambele concepte intr-un mod care permite functionarea acestora", a explicat Ioan Dumitrascu, partener Filip & Company.

Cele mai multe discutii si confuzii in domeniu cred ca tin de obligatia angajatorului de a asigura securitatea locului fizic de munca, desi acesta este casa angajatului sau un spatiu pe care angajatorul nu il poate controla facil.

Potrivit acestuia, angajatii care lucreaza de acasa sau, in cazul telemuncii, din alte locuri pe care le aleg ei, devin responsabili pentru securitatea muncii. Obligatia angajatorului este in principal una de instruire despre conditiile care fac un loc de munca sa fie sigur si de verificare a indeplinirii a anumitor cerinte.

In plus, studii recente arata cat de mult apreciaza angajatii munca "remote" si care sunt beneficiile companiilor care incurajeaza munca de acasa. Astfel, salariatii care muncesc in mod regulat din afara birourilor sunt mai fericiti si raman mai mult timp in organizatii decat colegii lor care muncesc exclusiv din birou.

Wall-Street.ro: Cum este reglementata activitatea de telemunca?

Ioan Dumitrascu, partener Filip & Company: Telemunca este definita ca o forma de organizare si/sau de prestare a muncii aleasa de catre un salariat, cu regularitate, in afara sediilor sau punctelor de lucru ale angajatorului, prin folosirea mijloacelor informatice, munca ce ar putea fi prestata si la sediul sau punctele de lucru ale angajatorului.

Probabil cel mai utilizat spatiu pentru telemunca este chiar locuinta salariatului, insa definitia nu exclude orice alte locatii unde salariatul ar putea avea acces la mijloacele informatice necesare si unde s-ar putea asigura conditiile corespunzatoare de protectie a datelor si securitate si sanatate in munca, dupa cum vom vedea mai jos.

Telemunca trebuie sa aiba intotdeauna un caracter consensual, neputand fi impusa de angajator, fiind agreata de comun acord fie la incheierea contractului individual de munca fie, ulterior, prin semnarea unui act aditional.

Salariatul care lucreaza in regim de telemunca beneficiaza de drepturi egale cu salariatii care lucreaza la sediul/punctele de lucru ale angajatorului, inclusiv cu privire la formarea profesionala si drepturile colective.

In plus, avand in vedere specificul telemuncii, care presupune realizarea unor sarcini de serviciu prin intermediul mijloacelor informatice, sunt stabilite prevederi specifice privind responsabilitatea angajatorului de a lua masurile necesare, in special cu privire la software-ul folosit, pentru protectia datelor folosite si procesate de salariat, precum si cu privire la comunicarea regulilor specifice si restrictiilor de care ar putea fi tinut salariatul (de exemplu, restrictii cu privire la retelele de internet folosite sau cu privire la folosirea echipamentului pus la dispozitie). La randul sau, salariatul este tinut sa respecte aceste reguli stabilite de angajator, sub sanctiuni specifice raporturilor de munca din fiecare tara.

Mai mult decat atat, este prevazuta regula ca angajatorul are obligatia de a respecta dreptul la viata privata a salariatului, astfel incat orice mijloc de monitorizare folosit de angajator trebuie sa fie proportional cu obiectivele urmarite.

Toate regulile privind echipamentele folosite in indeplinerea telemuncii de catre salariat trebuie stabilite inainte de inceperea propriu-zisa a telemuncii. Ca regula, angajatorul este responsabil cu furnizarea, instalarea si mentenanta echipamentelor necesare, cu exceptia situatiei in care salariatul foloseste echipamentul propriu. In plus, angajatorul este obligat sa compenseze costurile determinate in mod direct de telemunca, cum ar fi cele cu privire la asigurarea comunicarii, precum si a suportului tehnic necesar.

Angajatorul este, de asemenea, obligat sa asigure sanatatea si securitatea salariatului. Acesta poate verifica conditiile in care salariatul lucreaza pentru a evalua indeplinirea cerintelor legale de sanatate si securitate in munca. In situatia in care salariatul lucreaza de la domiciliu, este necesara aprobarea prealabila a acestuia pentru efectuarea verificarilor.

Organizarea timpului de lucru ramane la latitudinea salariatului, dar in limitele stabilite de legislatie, contractele colective, precum si de angajator. Spre exemplu, se poate avea in vedere ca in anumite momente ale zilei sa fie disponibili toti salariatii, mai ales cand se lucreaza pe proiecte care implica o colaborare a salariatilor.

Regulile privind norma de lucru si standardele de performanta trebuie sa fie similare cu cele ale angajatilor comparabili care lucreaza la sediul/punctele de lucru ale angajatorului.

Intr-un final, angajatorul trebuie sa ia masuri pentru a preveni izolarea salariatului de restul salariatilor, prin asigurarea de oportunitati regulate de a se intalni cu colegii si prin accesul la informatii.

Wall-Street.ro: Cum este reglementata munca la domiciliu in Romania? Ce obligatii au angajatii si angajatorii?

Ioan Dumitrascu: Reglementarea muncii la domiciliu din Codul muncii are un caracter sumar, fiindu-i dedicate doar trei articole.
Acestea stabilesc in esenta ca salariatii care lucreaza la domiciliu au drepturi egale cu ceilalti salariati, au dreptul sa isi stabileasca singuri programul de lucru, dar pot fi si verificati in conditiile agreate in contractul individual de munca si, in plus, angajatorul are obligatia de a asigura transportul „materiilor prime si materialelor” pe care le utilizeaza, precum si a „produselor finite” pe care le realizeaza catre si de la domiciliul salariatilor.

Dupa cum putem observa, Codul muncii a reglementat munca la domiciliu avand in vedere, in principal, activitatile de productie manuala, care presupun transformarea unor materii prime si materiale in produse finite, iar nu activitati desfasurate prin mijloace informatice.

In afara de prevederile privind egalitatea de tratament si stabilirea de catre angajat a programului de lucru, reglementarile curente nu cuprind toate garantiile, drepturile si obligatiile specifice telemuncii, precum si posibilitatea de a lucra in alt loc fata de „domiciliul” angajatului, ceea ce denota un caracter anacronic.

Wall-Street.ro: Care sunt riscurile nerespectarii legislatiei?

Ioan Dumitrascu: Nerespectarea prevederilor legale poate aduce angajatorului sanctiuni intre 2.000 lei si 10.000 lei.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri