Tehnologia si inovatia sunt mentionate tot mai des cand vine vorba despre recrutari, iar aici plaja se intinde de la gasirea candidatilor prin social media pana la interviuri online si utilizarea inteligentei artificiale. Practica arata insa ca pe muncitorii de la baza piramidei sau din zone uitate din tara ii poti gasi tot prin mijloacele clasice, cu lipit de afise pe garduri sau prin popularizarea joburilor la magazinele din sate sau chiar in timpul slujbelor de duminica.

Angajatorii din piata muncii locale se plang tot mai des de deficitul de muncitori, de lipsa candidatilor pentru joburile pe care le scot la concurs si de neseriozitatea acestora, in procesele de recrutare. Toate acestea duc la procese continue de recrutare si de inlocuire de angajati.

Metodele de recrutare aparute in ultimii ani sau care s-au dezvoltat in ultima perioada, pot avea succes pentru anumite categorii, insa daca ne gandim ca procente importante dintre locurile de munca sunt pentru muncitori, cele de mai sus isi mai pierd din eficienta. Asta pentru ca un candidat la un post de muncitor necalificat sau operator in depozit nu are neaparat un profil de LinkedIn sau nu sta cu degetul pe F5 ca sa vada in social media ce joburi au mai adaugat companiile.

Piata muncii este piata candidatului

"Piata muncii a fost si va continua sa fie o piata a candidatului, nu este o piata in care angajatorul isi permite foarte mult sa aleaga sau sa trieze pentru ca disponibilul de forta de munca in piata, in general, nu este foarte mare", a declarat, pentru wall-street.ro, Sorina Donisa, CEO al grupului de recrutare APT.

Astfel, desi inovatia este prezenta la tot pasul, angajatorii recunosc ca nu au renuntat la lipirea de afise si impartirea de flyere printre oameni, pentru a gasi candidatii cu care pot ocupa locurile de munca pe care le au disponibile.

Mergem pe teren, lipim afise, flyere, mergem in zonele limitrofe oraselor, ne ducem mult in afara oraselor.

Angajatorii vorbesc cu primarii, preotii sau patronii de magazine

"Exista anumiti lideri informali la care apelam, care sunt membri ai comunitati si care stiu cine sta acasa, cine este serios, cine vrea sa isi gaseasca un job. In general, ar trebui sa fie autoritatile locale. Exista primarii deschise sa ne lase sa facem o prezentare. Dar poate exista si un magazin mai mare in localitate si mergem acolo. Vorbim cu patronul, care poate ii stie pe toti din comunitate, il rugam sa anunte si el mai departe. In unele cazuri, ne lasa sa mai punem si un afis de angajare acolo", a detaliat Sorina Donisa.

Noi mergem foarte mult cu afise, flyere si batut din poarta in poarta. Trebuie sa mergi in continuare pe foarte multe canale.

Ofertele de angajare, anuntate la slujbele de duminica

Si Cristina Savuica, sefa companiei de recrutare Lugera, sustine ca in "lupta" pentru candidati, nu de putine ori, apleaza la sprijinul preotilor sau profesorilor dintr-o localitate. Iar anunturile de angajare sunt prezentate enoriasilor, la slujbele de duminica.

"Noi, in afara de primar, mergem la preot si la scoala. Apoi lipim afise peste tot, dam tuturor fluturasi. Sunt localitati in care inclusiv duminica, la slujba, au fost promovate joburile noastre. Este un lucru bun, mai ales ca preotul ii cunoaste bine pe enoriasii de acolo. Vorbim de practici care se intampla in intreaga tara", a explicat Cristina Savuica.

Chiar si asa, problemele firmelor de recrutare nu se termina aici, odata identificati si selectati, o parte dintre candidati nu mai apar la interviurile cu angajatorul direct sau, mai grav, semneaza contractele si nu ajung nici macar o zi la munca.

"Din pacate, avem o rata destul de ridicata de neprezentare la interviuri. Candidatii white collar, adica persoane cu anumita calificare si studii superioare, macar anunta, chiar daca nu vin la interviu. Daca este sa ne uitam la zona de blue collar, muncitorii, rata de neaparatie la interviu este foarte mare. Acolo problema este ca se intampla destul de des sa semneze inclusiv contractul, dar sa nu vina la munca. Sau vine la munca in prima zi, vede despre ce este vorba si apoi nu mai vine. Vorbim aici de operatorii de productie, lucratorii comerciali in depozite sau muncitorii necalificati, de exemplu", a incheiat Sorina Donisa.

Angajatorii sustin ca alte solutii nu mai au, ci doar sa isi continue eforturile de a gasi candidatii si de a-i mentine in locurile de munca.

Sursa foto Cristina Savuica: ovidiu udrescu

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri