Dacă înainte de criza generată de pandemia de coronavirus, companiile apelau la servicii de evaluare a personalului cu precădere atunci când pregăteau promovări, acum prinde rădăcini un alt motiv. Evaluările sunt făcute pentru a decide cine trebuie să părăsească compania, a cărei activitate a scăzut.

Astfel, în perioada anterioară pandemiei de coronavirus o companie plătea pentru un program de evaluare a performațelor oamenilor săi în mare parte în situațiile în care fie voia să îi avanseze, fie încerca să identifice tipurile de traininguri care li se potriveau angajaților.

”Înainte, companiile apelau la noi, în general, pentru evaluarea performanțelor angajaților în vederea unei promovări. În funcție de performanțele individuale, persoana cu cele mai bune rezultate urma să fie promovată. Cam 40% dintre clienți doreau testele în acest scop. Companiile ne mai solicitau evaluări și pentru a înțelege ce traininguri li s-ar potrivi angajaților. Această cerere de ofertă o primeam în procent de aproximativ 35%”, a declarat, pentru wall-street.ro, Sorina Faier, managing partner Elite Searchers.

Ea precizează că în prezent toate cererile clienților sunt de evaluare a angajaților, în vederea concedierii.

Clienții ne solicitau în trecut acest serviciu de testare și evaluare și pentru restructurări, dar în procentul cel mai mic, de circa 25%. Din păcate, în ultimele două săptămâni, am avut cereri pentru acest serviciu doar pentru restructurări”, a explicat Sorina Faier.

Cum funcționează evaluările

Furnizorul de servicii de evaluare prezintă angajatorilor rapoartele cu rezultatele testelor și evaluărilor, fără a indica persoanele care au rezultatele cele mai slabe și reprezentanții companiilor iau decizia.

”De regulă, nu trebuie să le mai spunem pe care angajați ar trebui să-i păstreze și la care pot renunța deoarece rezultatele testelor și interviurilor sunt destul de concludente. Evident, angajatorul are decizia finală și ia în considerare și situația personală a fiecărui angajat. Spre exemplu, dacă familia este monoparentală, situația financiară, creditele și alte aspecte care nu țin doar de activitatea profesională”, a evidențiat reprezentantul Elite Searchers.

Care sunt angajații cu cele mai mari șanse să rămână în companie

Angajații cu vechimea cea mai mare într-o companie au șanse mai mari decât cei noi să rămână în cadrul firmei. Angajații care au fost întotdeauna motivați și, prin urmare, au livrat rezultate și au fost constant promovați sunt, de asemenea, preferați.

”Atenția trebuie îndreptată însă și către angajații care au salarii foarte mari. Aceștia pot fi vizați de o eventuală restructurare pentru a reduce costurile companiei. Dar aici poate fi o discuție lungă deoarece fiecare companie are planul ei individual de restructurare”, explică Faier.

Ea mai arată că în cazurile fericite, companiile care angajează un evaluator extern pentru a le ajuta cu evaluările în procesul de restructurare cer și serviciul de outplacement, adică găsirea unui alt job angajatului care părăsește compania.

”Îi ajutăm, astfel, pe angajații dați afară să-și găsească mai ușor un nou job. Îi consiliem, de la redactarea corectă a CV-ului, cum să se prezinte la un interviu, ce ar trebui să îmbunătățească pentru a avea mai multe șanse, ce traininguri sau cursuri i-ar ajuta, până la trimiterea și recomandarea profilelor către anumite companii stabilite în prealabil împreună”, a precizat Faier.

Cum este evaluat un angajat înainte de concediere

Există mai multe metode pentru a măsura performanțele angajaților, iar în funcție opțiunea clientului, evaluarea este personalizată pentru fiecare grup de angajați sau pentru fiecare angajat în parte.

”Sfatul nostru este să testăm maximum cinci competențe. Acestea pot fi măsurate cu ajutorul unui soft, printr-un test online pe care angajatul îl poate completa în 40 de minute. Printre cele mai importante competențe pe care le urmăresc angajatorii sunt capacitatea de analiză, motivația, inovarea, orientarea spre rezultate, capacitatea de a rezolva probleme, lucrul în echipă, proactivitatea și eficiența comunicării, flexibilitatea și prioritizarea”, a menționat specialistul în resurse umane.

În principal, noi ne ocupăm de toate testele și interviurile legate de soft skills, dar, împreună cu angajatorul, le putem da și teste tehnice.

Datele Ministerul Muncii arată că firmele din România au suspendat 500.000 de contracte în perioada stării de urgență și au încetat peste 111.000 de contracte.

Sursa foto: shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri