Cum piața muncii a picat prima, sub efectele răspândirii epidemiei de coronavirus, angajatorii cu activitate internațională au sistat ieșirile peste graniță ale oamenilor lor și i-au adus în țară pe mulți dintre cei detașați. În prezent, deși multe țări anunță relaxări ale restricțiilor, teama de expunere la acest virus mortal îi determină pe mulți dintre angajatorii românii șă își mai țină în țară, încă o vreme, salariații care trebuiau detașați sau trimiși în diverse contexte în afară țării.

Încă de la primele semne în Europa ale răspândirii virusului COVID19, angajații români și-au tăiat planurile privind deplasările în străinătate, iar angajatorii au renunțat la recrutarea de candidați din afara granițelor.

”Toți clienții noștri și-au adaptat activitatea în funcție de restricțiile impuse la nivelul statelor UE unde aveau angajați detașați și proiecte în desfășurare. Unii dintre ei și-au rechemat în țară angajații de la primele semnale privind evoluția ascendentă a îmbolnăvirilor, în special din Franța, Italia, Spania, Germania și Belgia”, a declarat, pentru wall-street.ro, Gabriela Pleșa, director general al Global Mobility, companie de consultanță în HR.

Toți au suspendat proiectele care necesitau prezența fizică a angajaților, atât din cauza măsurilor luate la nivelul statelor UE cât și din precauție pentru a-și proteja angajații și au făcut demersuri de repatriere a angajaților în cel mai scurt timp.

Ce urmează

Gabriela Pleșa a arătat că, în general, managerii din companii au decis să amâne plecările angajaților detașați în alte țări și după 15 mai, până la o mai mare stabilizare a situației la nivel UE și ridicarea restricțiilor.

Companiile cu care lucrăm noi constat că sunt precaute și foarte bine informate cu privire la riscurile posibile, astfel încât aleg să amâne reînceperea proiectelor până cel puțin la începutul lunii iunie.

”Am decis să recomandăm clienților noștri să încerce o reprogramare a deplasărilor, până la informarea referitoare la diminuarea mai accentuată a riscurilor, în special în statele UE puternic afectate, Italia, Spania, Marea Britanie, etc. Riscurile pentru angajați se mențin la cote înalte, iar responsabilitatea angajatorului este cu atât mai mare”, a explicat specialistul în consultanță pe probleme de HR.

Ea arată că acum, cu atât mai mult cu cât riscurile legate de sănătatea angajaților sunt mai mult decât evidente, o mare atenție trebuie acordată procedurilor de detașare și de obținere a formularelor europene, în special a formularului european S1, documentul care deschide dreptul la servicii medicale în caz de boală și maternitate (asistență medicală, tratament medical, etc), în statul de reședință al persoanelor asigurate pe teritoriul altui stat membru UE/SEE.

Acest formular se eliberează de către instituția competentă pentru a permite persoanei asigurate (asigurat, pensionar, solicitant de pensie, membrii de familie ai asiguraților sau pensionarilor) să beneficieze de prestațiile în natură de boală și maternitate, acordate în contul instituției competente, de instituția de la locul de reședință, în conformitate cu prevederile legislației pe care o aplică instituția de la locul de reședință. Formularul S1 acoperă și situația membrilor de familie doar dacă aceștia îndeplinesc condițiile prevăzute în legislația statului de reședință.

Restricțiile legislative care se cunosc până în prezent, de care trebuie să țină cont companiile

În primul rând, trebuie să avut în vedere că transporturile aeriene sunt restricționate spre și dinspre țări precum Italia, Franța, Marea Britanie, Spania. Apoi, există în continuare restricții la libera circulație impuse de statele membre în contextul crizei actuale COVID-19.

În conformitate cu articolul 45 alineatul (3) Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene și Directiva 2004/38 / CE, limitele la dreptul la liberă circulație a lucrătorilor pot fi introduse pe motive de politică publică sau de securitate internă, inclusiv în cazul riscului prezentat de o boală contagioasă.

”Pe de altă parte, ne putem aștepta ca în perioada următoare să ne mai confruntăm cu situații în care anumite țări UE pot decide intempestiv să suspende zboruri către alte țări ce înregistrează o creștere rapidă a numărului de îmbolnăviri sau să ia decizii de restricționare a liberei circulații pentru a se auto-proteja”, a explicat Gabriela Pleșa, Global Mobility.

Cuvântul de ordine pare a fi impredictibilitatea. Impredictibilitatea în business pe timp de pandemie va fi foarte ridicată și va afecta atât companiile cât și angajații. De aceea, este crucial pentru companii și angajați deopotrivă să ia în calcul toate scenariile posibile, pe termen scurt, mediu și lung.

Global Mobility&Corporate Experts este o companie ce oferă consultanță în HR, imigrări, consultanță fiscală și contabilitate, GDPR și consultanță corporativă. Compania are experiență de peste 16 ani în cadrul unor companii de top din România active în diverse sectoare economice, inclusiv tehnologie, telecomunicații, FMCG, automotive, dezvoltări imobiliare și construcții.

Sursa foto: shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri