În timp ce guvernele din întreaga lume sunt supuse unor presiuni tot mai mari de reluare a activității sociale și economice, liderii de pretutindeni iau decizii confruntându-se cu incertitudinea și informațiile contradictorii. Deciziile care au dus la închiderea afacerilor și carantinarea orașelor, deși au fost dificile, au reprezentat exerciții cu impact pe termen scurt și au fost mult mai ușoare comparativ cu procesul decizional pe care liderii sunt nevoiți să îl ia atunci când sunt implicații pe termen lung.

Articol realizat în colaborare cu Madalina Balan, Managing Partner, Hart Consulting.

Pentru a câștiga ceva nou și important în viață, inevitabil ne confruntăm cu alegeri.

  • Nu vom pierde în greutate fără a ne schimba obiceiurile alimentare și nivelul activităților fizice.
  • Nu ne vom consolida relațiile de familie fără a investi în timp de calitate cu cei dragi.
  • Nu vom învața o limbă străină fără a fi consecvenți și a ne face timp pentru studiu și practică.

Citește și Leadership eficient în momente de criză: cum ”arată” șeful care trece salvează compania în declin

2020, un exercițiu intens în luarea unor decizii dificile

Pentru lideri, până acum, 2020 a fost un exercițiu intens în luarea unor decizii dificile. Probabil că și restul acestui an va fi pentru cei mai mulți lideri și antreprenori un exercițiu de antrenare a conștientizării de șine, precum și un șir de alegeri și adaptări care să permită supraviețuirea și ridicarea organizațiilor pe care le conduc.

În multe dintre aceste decizii viitoare, identificarea alegerilor corecte și a celor greșite va fi dificilă. În aceste timpuri, este critic pentru lideri să reflecteze asupra unor întrebări cheie:


1. La ce ai fost nevoit să renunți din dorințele/obiectivele tale pentru 2020? Cum ai fost forțat să îți schimbi modul în care conduci echipa, afacerea, organizația? Cum s-a modificat maniera în care funcționează echipa ta?

2. Ce abordări sau procese care au fost de succes în trecut, nu mai sunt astăzi? Ce abordări, rutine sau procese sunt încă valabile?

3. Ce semnale poți primi și de unde care să îți indice că o abordare sau un proces nu mai fucționează astăzi?

Vorbim de o ”nouă normalitate”

Adaptarea “noii normalități” va necesita o gestionare deliberată a tensiunii dintre “normal” și “nou”.

Mulți oameni își doresc să revină la ce a fost, la pragmatism, la soluții pe care le știu că funcționează, la “normalitate”. Sunt cei care caută siguranță, stabilitate, predictibilitate. Ei speră cu disperare să recâștige un sentiment de normalitate în viața lor și aplică ce știau că a mers în trecut.

Alte persoane vor percepe că ambiguitatea momentului le oferă și libertate de manevră. Acestea vor veni rapid cu idei sau metodologii noi, fără a-și face prea multe griji în legătură cu implementarea sau execuția acestora. Oamenii mai creativi, mai toleranți la volatilitate sunt cei care aduc modificări la «modul cum au funcționat lucrurile până acum», sunt mai ambițioși, mai adaptabili în față noilor provocări și a necunoscutului.

Probabil că după luna iulie, liderii vor trebuie să echilibreze aceste perspective inevitabile, de prudență și aversiune față de risc și de adaptabilitate și găsire de soluții noi, vor trebui să decidă când să își orienteze echipele și business-ul către “normal” și când către “noua realitate”.

Cercetările de la Hogan Assessments despre leadership arată că liderii care au cea mai mare șansa să gestioneze eficient tensiunea ce va veni în multe organizații în următoarea etapă vor fi aceia care sunt smeriți, deschiși la coaching și feedback, gata să își recunoască greșelile și să se adapteze din mers.

Acești lideri modești vor prețui și respecta alte puncte de vedere și noi moduri de gândire. Ei vor contribui la menținerea accentului pe alinierea performanțelor echipei și pe o cultură organizațională sănătoasă.

Liderii modești își vor păstra în lunile următoarele atât umanitatea, cât și responsabilitatea. Aceștia vor menține deschise canalele de comunicare și, prin urmare, vor permite să circule cunoștințele importante în organizație. Ei vor încuraja schimbul de informații, colaborarea, vor sărbători succesul și vor învața alături de echipele lor din greșeli.

Alegerile pe care le fac astăzi liderii, comportamentul lor vor determina cum va arată viitorul companiilor și afacerilor pe care le conduc.

Sursa foto: shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri