În perioada izolării, Groupama asigurări a mutat aproape 1.500 de angajați din sedii în birourile din casele proprii, în aproximativ o săptămână, iar munca remote a fost menținută timp de mai multe săptămâni. Pentru că lucrul de acasă s-a dovedit la fel de productiv ca cel de la birou și a adus și aduce reduceri de costuri pentru companii, compania a luat decizia de a menține acest sistem pentru fiecare angajat, în jumătate din timpul total de lucru, a declarat, pentru wall-street.ro, Judith Kis, Director HR & Logistics, Groupama Asigurări.

Wall-Street.ro: Care au fost cele mai mari provocări pe care criza generată de coronavirus le-a adus asupra forței de muncă din compania pe care o reprezentați?

Judith Kis, Director HR & Logistics, Groupama Asigurări: Cu toate că în planul de continuitate aveam inclus scenariul mutării angajaților în work from home (WFH), rapiditarea cu care a trebuit să ne mișcăm și amplitudinea acțiunilor au fost greu de anticipat. Practic, în decurs de o săptămână am creat cadrul pentru ca procentul colegilor în work from home să fie de aproape 100%.

Implementăm programul work from home, ca beneficiu, de aproape 3 ani, însă nu toată lumea era, până de curând, confortabilă cu ideea. Totuși, simțul responsabilității față de familie și echipă i-a facut pe colegii noștri manageri și non manageri să fie flexibili și să se adapteze rapid la noile condiții și modele de lucru. În acest sens, compania le-a pus la dispoziție tehnologia necesară gestionării activității și a echipelor la distanță, inclusiv consiliere și training din partea colegilor din departamentul de resurse umane pentru a comunica eficient, pentru a asigura continuitatea activității și pentru a menține nivelul de angajament ridicat.

Ne-a fost clar că siguranța fizică a colegilor noștri nu este suficientă și că munca de acasă, în condițiile de acum, poate avea și un impact psihologic negativ deloc de neglijat, care poate duce la sentimentul de izolare.

Unii dintre noi au trăit izolarea cu anxietate sau griji despre viitor, legate de locul de muncă sau de familie, cu o puternică încărcătură emoțională, ceea ce este absolut firesc în aceste condiții fără precedent. De aceea, am demarat un serviciu de consiliere emoțională gratuit pentru toți angajații Groupama Asigurări, oferit de un psihoterapeut specialist. Dincolo de consilierea de specialitate, am ținut aproape de colegii noștri prin comunicare zilnică, prin consilierea oferită de echipa de resurse umane, continuarea sesiunilor de coaching, chestionare aplicate telefonic și online, astfel încât am avut un feedback continuu și am putut interveni cu măsuri eficiente

Wall-Street.ro: Câți angajați sunt in companie? Ce perioadă au lucrat aceștia în totalitate remote?

Judith Kis: Avem aproximativ 1.450 de angajați, ceea ce ne conferă statutul de cel mai mare angajator din piața asigurărilor din România. Am lucrat cu toții de acasă, cu mici excepții, și vom com continua să o facem, ca măsură de protecție pentru colegii noștri. Incepând cu luna mai, parte dintre colegii noștri au revenit la birou, însă fără a depăși 15% din totalul angajaților.

Wall-Street.ro: Care au fost cele mai mari provocări în mutarea oamenilor în „birourile de acasă”?

Judith Kis: Pe de o parte, a fost nevoie de investiții în echipamente mobile pentru colegii care beneficiau de calculatoare fixe și de o achiziție în regim de urgență a acestora. Am cumpărat, într-un timp foarte scurt, laptopuri și accesorii aferente, astfel încât toți colegii noștri să poată lucra confortabil și în siguranță de acasă.

Pe de altă parte, sistemele IT au necesitat o atenție sporită în perioada aceasta – de înțeles, având în vedere că am vrut ca activitatea să se desfășoare în continuare în condiții optime, cât mai apropiate de cele de la birou: toți colegii să poată coresponda la fel, să aibă acces la documente, să poată organiza ședințe prin aplicații, dar și să știe că munca lor este în siguranță.

Wall-Street.ro: Cum caracterizați rezultatele muncii de acasă, după aceste săptămâni?

Judith Kis: Cu siguranță, a fost mai dificil pentru colegii care nu experimentaseră până atunci programul work from home și pentru managerii care nu erau obișnuiți să gestioneze echipe de la distanță. Dar pentru cei care au beneficiat deja de programul work from home, munca de acasă 5 zile din 5 a fost mai ușor de gestionat. La finalul acestei perioade, suntem mai mult decât mulțumiți de felul în care au decurs lucrurile, având în vedere schimbările prin care am trecut cu toții.

Nu este vorba doar de faptul că am schimbat regimul cu unul work from home, ci și de faptul că am fost cu toții privați de rutina și obiceiurile zilnice de la birou. Au dispărut cu totul drumul până la birou, pregătirea, cafeaua alături de echipă la început de program sau glumele de peste calculator cu colegii de birou, micile pauze. Toată această perioadă a implicat un nou program de lucru.

Datorită culturii noastre, a adaptabilității colegilor noștri, a gândirii pozitive și a tehnologiei video folosite în comunicare, am reușit nu doar să rămânem productivi în această perioadă, dar și sănătoși, fizic și mental. Cred cu adevarat că aceste luni vor contribui la consolidarea echipei noastre, pe termen lung.

Wall-Street.ro: În ce măsură veți păstra munca de acasă și pe viitor?

Judith Kis: Înainte de această criză sanitară, la Groupama ofeream posibilitatea angajaților de a lucra de acasă, iar aproximativ 20% dintre ei aplicaseră deja pentru acest beneficiu. Managerii și echipele care au accesat această facilitate au învățat să lucreze la distanță, să comunice eficient, să se bucure de faptul că pot dormi mai mult, că nu trebuie să piardă timp pe drumși că au o autonomie mai mare.

Work from home era, deci, o practică la Groupama Asigurări, însă nu era cerută la o scară largă, pentru simplul motiv că suntem ființe sociale, dornici de interacțiune umană, dar și pentru că nu era acceptată de toți managerii. În plus, pentru mulți, delimitarea birou-spațiu personal este importantă pentru a ajunge la un echilibru între muncă și viață personală, pe care noi îl promovăm intern ca parte esențială a politicii noastre de HR.

După această experiență, în care work from home a fost noul normal, opțiunea va fi menținută până la un maximum de 50% din timpul de lucru lunar al fiecărui angajat, în funcție de natura muncii și de nevoia fiecărui coleg.

Wall-Street.ro: Au fost și aspecte mai puțin bune cu care v-ați confruntat în contextul muncii remote? Cum le-ați gestionat?

Judith Kis: Am avut colegi care au resimțit izolarea pe plan emoțional. Unii s-au simțit deznădăjduiți, anxioși, alții nesiguri sau triști. Din fericire, avem o comunicare bună între manageri și echipelelor, astfel că am aflat rapid care sunt dificultățile și le-am putut adresa fără ocolișuri și prejudecăți.

Instrumente-cheie în acest sens au fost consilierea emoțională oferită angajaților și comunicarea deschisă menținută de manageri cu echipele lor.

Wall-Street.ro:: Cum ați reușit să mențineți echipa în acțiune, să îi motivați și să obțineți rezultate? Ați adăugat beneficii noi?

Aș începe cu aspectele fizice–faptul că le-am pus la dispoziție, într-un timp foarte scurt, echipamente pe care a trebuit să le achiziționăm foarte rapid. Cred că toți colegii noștri au înțeles din această mobilizare faptul că le suntem alături și că nu vom face compromisuri pentru a le proteja siguranța.

De asemenea, înainte de a se aplica programul work from home pentru toți, am pus la dispoziția colegilor toate autoturismele din parcul nostru auto în sistem de car sharing și un program flexibil în intervalul 06:00 – 20:00, vizând în special colegii care folosesc mijloacele de transport în comun.

În același timp, am menținut o comunicare continuă, deschisă și sinceră, astfel încât colegii noștri să primească în permanență informații clare și transparente. In plus, le-am fost alături prin numeroase mijloace, astfel încât le-am putut înțelege nevoile și grijile la fiecare pas și am putut acționa rapid în interesul lor.

Wall-Street.ro: Credeți că se va schimba percepția în România despre munca de acasă?

Am observat că aceste luni au schimbat percepția asupra muncii de acasă. Angajații, în general, vor continua și în lunile următoare să prioritizeze sănătatea lor și a familiei, iar work from home va rămâne un instrument util de precauție, la care sunt sigură că vor apela cu încredere după această experiență. În plus, și-au demonstrat lor înșiși că își pot delimita spațiul de lucru de cel de relaxare chiar și acasă și că pot să își mențină productivitatea chiar și departe de birou. Cu alte cuvinte, aceste luni ne-au dat tuturor încredere în propria capacitate de adaptare.

Pe de altă parte, work from home era privit ca beneficiu exclusivist, mai degrabă pentru angajați, dar sunt convinsă că multe companii au înțeles acum că și ele au de câștigat din implementarea unui astfel de program, chiar și la scară largă. Angajații care lucrează și de acasă rămân productivi, responsabili și implicați, iar managerii își dezvoltă abilități noi de a gestiona echipa la distanță, reușind să îi mențină coeziunea. În plus, companiile au putut vedea că reducerea activității din sedii s-a reflectat pozitiv în costurilelunare, dar și în diminuarea amprentei de carbon.

Groupama Asigurări, este una dintre cele mai mari companii de pe piaţa de asigurări din România, cu peste 1 milion de clienţi individuali şi peste 80.000 de companii.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri