Schimbarea fortață de context, generată de criza de coronavirus, a arătat că munca de acasă nu numai că e posibilă, dar poate fi făcută cu rezultate similare, este de părere Ramona Sălăgean, country HR lead în cadrul Accenture România, companie de consultanţă de management şi servicii profesionale. Ea vorbește, într-un interviu acordat wall-street.ro, despre munca de acasă ca fiind un proces cu provocări, dar și cu rezultate bune.

Wall-Street.ro: Care au fost cele mai mari provocări pe care criza generată de coronavirus le-a adus asupra forței de muncă din compania pe care o reprezentați?

Ramona Sălăgean, Country HR Lead la Accenture: Aceasta criză a fost, în primul rând, o schimbare majoră a contextului de viață în general și evident și a celui de muncă. Este, până la urmă, una din cele mai mari schimbări de comportament uman în masă pe care am văzut-o vreodată.

În orice context avem nevoie de siguranță fizică, mentală și relațională, dar într-un context ca și cel prezent, de criză, acestea sunt mult amplificate.

Din punct de vedere al siguranței fizice, am reușit ca în mai puțin de o săptămână, la începutul crizei, să ne asigurăm că aproape toți colegii din cele șase birouri lucrează în siguranță de acasă. Dincolo de contextul actual, în cadrul Accenture avem experiență extinsă în munca de la distanță, ceea ce înseamnă că la momentul începerii crizei dispuneam deja de infrastructura și tehnologiile de colaborare necesare. Spre exemplu, eram deja cel mai mare utilizator de Microsoft Teams din lume.

În perioada următoare, provocarea va fi întoarcerea la birou – pentru Accenture siguranța colegilor este primordială - am implementat deja în birourile noastre măsuri extinse de protecție, iar revenireava fi făcută treptat.

Din punct de vedere al sănătății mintale, acest moment a fost pentru noi toți o schimbare mare pe care a trebuit să o digerăm și la care să ne adaptăm.

Avem o cultură concentrată pe echipă și comunitate și în acest context, mutarea exclusiv în virtual a adus după ea o perioadă de provocări în zona relațională, dar cred că ne-am adaptat rapid: ieșirile din fiecare dimineață la cafea s-au mutat online,în meeting-uri de cafea virtuale, întâlnirile extinse s-au transformat și acestea în videocall-uri și am reușit să rămânem conectați de acasă.

Wall-Street.ro: Care au fost principalele schimbări apărute în munca oamenilor din companie?

Ramona Sălăgean: Pentru a vă face o idee depre lucrul în mediul virtual, în cazul nostru într-o lună utilizarea conferințelor Microsoft Teams la nivel global a trecut de la o medie de 350 de milioane de minute / lună la aproximativ 900 de milioane de minute / lună, echivalentul unei creșteri de 257%. Cea mai impresionantă o reprezintă utilizarea videoconferințelor unde a existat o creștere de 642%, trecând de la 14 milioane minute / lună la aproximativ 90 milioane minute / lună. Oamenii s-au acomodat rapid cu lucrul de acasă, iar compania a venit în sprijinul lor cu traininguri care să facă tranziția mai ușoară.

Recomandăm și Miza supremă. Va prinde rădăcini munca de acasă în România? Cum văd managerii viitorul muncii remote

Wall-Street.ro: Cum caracterizați rezultatele muncii de acasă, după aceste săptămâni? În ce măsură veți păstra munca de acasă și în viitor?

Ramona Sălăgean: Munca de la distanță, în mediul virtual, era deja un aspect important pentru noi, în care avem experiență extinsă, chiar dinaintea acestei crize.

Oamenii noștri s-au mobilizat rapid și s-au adaptat la noile condiții de lucru, iar rezultatele de productivitate sunt similare sau chiar mai bune.

În companie deja exista work from home, la care cu siguranță nu vom renunța.

Wall-Street.ro: Au fost și aspecte mai puțin bune cu care v-ați confruntat în contextul muncii remote? Cum le-ați gestionat?

Ramona Sălăgean: Pentru că lumea nu a trecut niciodată printr-o situație similară, de pandemie globală, sigur că au fost momente de anxietate corelate cu contextul în care ne aflăm, pe care le-am identificat și în rezolvarea cărora am venit din timp. Echipele noastre de training au organizat workshopuri care să vină în ajutorul colegilor noștri încă de la începutul instaurării stării de urgență pentru ca ei să înțeleagă mai bine aceste schimbări prin care trecem cu toții.

Wall-Street.ro: Credeți că se va schimba percepția în România despre munca de acasă, după ce această perioadă se va termina?

Ramona Sălăgean: După patru de luni de lucrat permanent de acasă, din sondajele pe care le-am făcut vedem două direcții: colegi care afirmă că ar aprecia ca lucrul de acasă să devină regulă și colegi care continuă să aprecieze, acum cu atât mai mult, mix-ul între cele două – lucrul de la birou și de acasă. Ca și pondere a doua categorie este mai mare.

Ca angajator, ofeream deja acest cadru de lucru de acasă, deci nu cred că vorbim de o schimbare de percepție. Cred că ceea ce am experimentat, prin mutarea aproape 100% acasă, a fost o adaptare peste noapte a tuturor proceselor și ducerea lor în virtual. În acest proces am întâmpinat provocări, fiind făcut în paralel cu activitățile zilnice, dar a generat și numeroase oportunități de îmbunătățire, de găsire de soluții acolo unde poate înainte vedeam blocaje. În alte cuvinte, schimbări care înainte ar fi durat mult să se realizeze, au fost implementate peste noapte.

Poți citi și Când lucrează de acasă, managerii români se tem că angajații stau degeaba și ajung să îi sufoce cu cerințe

În general, din punct de vedere al pieței, este evident că această schimbare fortață de context a arătat că munca de acasă nu numai că e posibilă, dar poate fi făcută cu rezultate similare. Cred însă că pe termen mediu-lung este nevoie de un echilibru între munca de acasă și munca la birou, pentru a crea contextul optim de colaborare și întărire a culturii organizaționale.

Trebuie să ne uităm nu numai la a facilita munca de acasă ci și a construi o forță de muncă mai agilă și rezistentă.

Wall-Street.ro: Cum ați reușit să mentineți echipa în actiune, să îi motivați pe oameni și să obtineți rezultate? Ați adăugat beneficii noi?

Ramona Sălăgean: Într-un context ca acesta cu toții avem nevoie de susținere, de crearea unui mediu care să ne ajute cu un nivel optim de wellbeing și să rămânem angrenați. Totodată, pentru a învăța lucururi noi care să ne ajute să facem față schimbării șisă ne adaptăm.

În zona de înțelegere a schimbărilor prin care trecem, am avut trainiguri cu experți în neuroștiință, coaching și psihologie pe subiecte de sănătate mentală precum stress management, frică și anxietate. Ne-am asigurat că oamenii au la dispoziție resurse pentru a face față situației în care ne aflăm prin workshopuri de mindfulness și acces gratuit pânăîn luna iunie la aplicația Mindspace – o aplicație de meditații ghidate. Pentu colegii noștri care sunt părinți, am organizat workshopuri de parenting în timp de izolare facilitate de Urania Cremene, în care s-a discutat despre managementul emoțiilor, stiluri de parenting, învățarea de acasăși cooperare cu dublul rol în care aceștia se aflau în acelasi moment: de părinte și angajat.

Pentru a menține starea de bine a colegilor, am organizat evenimente interne de engagement a echipelor. Am identificat și nevoi punctuale, precum dobândirea de noi skilluri de gătitși am organizat workshopuri cu Alex Petricean în direcția asta. În plus, avem în continuare organizate săptămânal cursuri de yoga și fitness online, pentru a încuraja oamenii să rămână activi, în ciuda faptului că lucreazăși stau mai mult în case.

Wall-Street.ro: Cu cât ați crescut bugetul de beneficii extra-salariale?

Ramona Sălăgean:Vorbim în acest context de o adaptare la nevoi noi mai degrabă – a oferi opțiuni noi potrivite contextului virtual.

Wall-Street.ro: Care par a fi cele mai apreciate beneficii?

Ramona Sălăgean: În special în lunile mai și iunie 2020 am observat o scădere în folosirea beneficiilor fizice față de 2019 – în comparație cu anul trecut, unde în topul beneficiilor aveam cartelele pentru metrou (pe lângă tichetele de masă), în lunile de pandemie folosirea acestora a scăzut spre o rată destul de mică. A rămas însă constant interesul pentru vouchere cadou pentru diferite brand-uri de îmbrăcăminteși echipamente sportive.

Am identificat și o altă tendință - colegii nostri s-au orientat către beneficii electronice –s-a dublat rata de folosire a tichetelor de vacanță și s-au triplat comenzile de vouchere pentru magazinele online.

De asemenea, am observat comenzi mai mari pentru tichetele de masă în 2020, cel mai probabil impactul nefolosirii zilelor de concediu. Am văzut și o scădere considerabilă a comenzilor pentru abonamente gym, însă, așa cum am povestit mai sus, beneficiul acesta s-a mutat în virtual prin clasele de yoga și fitness săptămânale.

Accenture este, la nivel global, una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale cu peste 513.000 angajați care lucrează în domenii precum consultanță, transformare digitală, tehnologie și operațiuni. În cele șase birouri din România (București, Brașov, Cluj, Iași, Târgu Mureș, Timișoara) lucrează peste 3.500 de colegi.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri