Zentiva: Angajații s-au dovedit productivi și de acasă. Vom păstra un mod de lucru hibrid, pe termen lung

Pentru a-și feri angajații de efectele pandemiei de coronavirus, chiar și companiile care s-au dovedit ulterior ”câștigătoarele” crizei, cum sunt cele din industria farmaceutică, au făcut schimbări în modul de lucru al oamenilor. Și în acest sector, acolo unde posturile au permis, activitatea angajaților a fost mutată în online, cu beneficiile, dar și provocările acestui mod de lucru. Maria Badea, HR Manager Commercial Operations Zentiva România, a povestit, într-un interviu acordat wall-street.ro, despre cum acest ”experiment” prelungit a demonstrat că angajații pot fi la fel de productivi și de la distanță.

În 2020 Grupul Zentiva a achiziționat business-ul Alvogen în România, care include și fabrica Labormed din București. Astfel, la acest moment, în grupul de companii Zentiva din România, sunt peste 1200 de angajați.

Wall-Street.ro: Ce măsuri privind munca acestora ați luat în pandemie?

Maria Badea: Am reușit să ne mobilizăm foarte repede la începutul lunii martie și am găsit soluții tehnice astfel încât toți colegii din echipele de vânzări și departamentele suport să lucreze doar de acasă. Doar colegii noștri din fabrică au continuat să vină la sediu. Pentru ei am introdus măsuri excepționale de protecție și am instituit o serie de reguli pentru a spori protecția tuturor celor care au lucrat la foc continuu – am oferit kit-uri cu materiale de protecție, am găsit soluții de car sharing, am adaptat fluxurile de acces în zona de birouri din industrial și zonele de fabricație pentru a asigura distanța.

Colegii noștri au tratat cu foarte multă responsabilitate munca lor în această perioadă, fie că au venit la fabrică, fie că au lucrat de acasă.

Citeste si:
Zentiva, cifră de afaceri de 272,3 mil. lei în T1, cu 3% mai puțin...
Zentiva, cifră de afaceri...
Citeste si:
Cele mai bune surse alimentare de vitamina C
Cele mai bune surse...

Wall-Street.ro: Câți ați mutat în sistem remote? Câți mai lucraseră anterior în acest regim?

Maria Badea: 40% dintre colegi au putut lucra de acasă, acolo unde activitatea se poate desfășura și de la distanță. Aveam de mai bine de 2 ani implementată o politică de "work from home" de o zi pe săptămână, însă ea se adresa doar colegilor din departamentele suport, care reprezintă mai puțin de 10% din totalul de angajați. Cel mai provocator a fost să facem această trecere rapidă la acest mod de lucru pentru colegii din echipele de vânzări, însă împreună cu aceștia am găsit noi soluții și am reușit să aducem rezultate foarte bune.

Wall-Street.ro: Care era părerea dumneavoastră despre munca remote/munca de acasă, anterior izolării?

Citeste si:
Unde vor românii să lucreze? Care au fost cele mai căutate joburi...
Ce joburi au căutat românii...

Maria Badea: În companiile cu o cultură organizațională sănătoasă, unde fiecare angajat știe ce are de făcut, ce se așteaptă de la el și își face cu responsabilitate rolul, munca de acasă înseamna multă flexibilitate și chiar productivitate crescută. Ne stabilim obiective și le urmărim.

Una dintre lecțiile acestei perioade este că trebuie să construim o astfel de cultură și să lăsăm oamenilor posibilitatea să lucreze de oriunde, atâta vreme cât își fac foarte bine munca.

Există și câteva neajunsuri ale lucrului de acasă: este mai greu (dar nu imposibil) să integrezi oamenii noi în echipă și să construiești relații de colaborare doar virtual, ne lipsește interacțiunea față în față și schimbul de energie cu colegii pe care este mai greu să o reproduci/creezi în online chiar și cu cele mai performante tool-uri. Iar ceea ce cred că ne mai aduce provocări este că nu avem cu adevărat cultura “biroului de acasă”, un spațiu fizic amenajat și dedicat pentru muncă.

Wall-Street.ro: Cât de pregătiți erați în compania pe care o reprezentați pentru mutarea activității în “birourile de acasă”?

Citeste si:
34% din angajații din România simt o apropiere a angajatorului față...
SONDAJ: O treime din...

Maria Badea: Aveam experiența unei zile pe săptămână de lucru de acasă pentru o parte dintre colegi și avem foarte multe instrumente și aplicații care erau deja implementate: platforma de e-learning, sistem centralizat pentru procesele de resurse umane, tot pachetul Office 365.

Majoritatatea proceselor și a fluxurilor noastre de aprobare sunt digitalizate și nu ne-a fost greu să ne facem munca din orice colț al Bucureștiului sau al țării.

Am reușit să ne adaptăm rapid inclusiv pe zona de recrutare și onboarding colegi noi, folosindu-ne la maximum de întâlniri video pe Teams și Skype.

Wall-Street.ro: Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ați întâmpinat în transformarea activității?

Maria Badea: Inițial am avut provocări în a accepta că munca remote nu este doar o soluție temporară, de scurtă durată. Însă de îndată ce am început să ne gândim că acesta va fi noul mod de lucru pe termen mai lung, am început să ne schimbăm perspectiva și să facem transformări care să ne permită oricând să lucrăm în “biroul de acasă”.

Nu a fost ușor să lucrăm exclusiv online, să nu ne mai întâlnim cu colegii și partenerii noștri față în față, să petrecem multe ore în videoconferințe. Am reușit însă și suntem pregătiți să ne continuăm activitatea indiferent de cum vor evolua lucrurile de acum înainte.

Wall-Street.ro: Cum vă așteptați inițial să decurgă lucrul de acasă și cum s-au desfășurat lucrurile?

Maria Badea: Nu am avut așteptări prestabilite. Atunci când am intrat dintr-o dată în sistem de work from home cu un număr atât de mare de colegi ne-am făcut griji că vom întâmpina probleme tehnice cu sistemele folosite, că oamenii se vor simti înstrăinați și va fi mai greu să rămânem conectați. La toate acestea s-au găsit soluții: colegii de la IT au redus la maximum problemele cu accesul de acasă la sistemele de lucru, am organizat întâlniri și traininguri care i-au adus alături pe colegii noștri. Pentru a substitui atât cât se poate lipsa contactului direct, am stabilit sesiuni de întâlniri pe Skype la o cafea dimineața, între colegii din același departament sau din departamente care interacționează foarte mult, am sărbătorit online colegii, am făcut concursuri cu poze ale “biroului de acasă”, am participat la sesiuni de gimnastică online împreună cu colegi din grup. A ști că suntem în siguranța de acasă ne-a făcut să depășim toate obstacolele.

Wall-Street.ro: Ce efecte a produs asupra angajaților munca de acasă?

Maria Badea: Pentru colegii care sunt foarte activi și în continuă interacțiunea cu parteneri și colaboratori a fost o schimbare foarte bruscă și nu a fost ușor să lucreze de acasă. Au fost mulți colegi care au văzut și partea plină a paharului: că pot petrece mai mult timp cu familia, că nu mai pierd vreme în trafic și mai ales că își pot face munca de oriunde.

Wall-Street.ro: Care sunt cheile succesului în menținerea oamenilor implicați în muncă, atunci când activitatea se desfășoară la distanță?

Maria Badea: Să știm care sunt obiectivele atât la nivel de companie, cât și la nivel individual. Un rol foarte important în păstrarea oamenilor implicați îl au și managerii direcți, care trebuie să fie liantul echipei în astfel de momente, să investească încredere în oameni și să îi asculte.

Dincolo de sedințele de lucru, am avut colegi care, așa cum spuneam mai sus, au simțit nevoia să păstreze contactul și s-au organizat să bea cafeaua împreună sau să ia prânzul virtual în echipă.

Wall-Street.ro: Ce schimbări a generat criza recentă în percepția pe care o aveați despre munca de acasă?

Maria Badea: Trecerea bruscă la munca de acasă a fost un test pentru maturitatea culturii noastre organizaționale și pentru flexibilitatea sistemelor noastre de lucru. Am învățat că putem fi la fel de productivi și de la distanță. Pentru noi a însemnat creșterea numărului de zile de lucru de acasă la 50% din timpul de lucru, acolo unde activitatea permite. Acesta este modul hibrid în care vom funcționa pe termen lung, din câte pot să estimez în acest moment.

Zentiva România este parte a Grupului european Zentiva, unul dintre cei mai importanți producători de medicamente generice din Europa. Grupul deține unități de producție la București, Praga și Ankleswar. Fabrica Zentiva din România funcționează neîntrerupt din 1962, de la fondarea sa. În prezent, Zentiva România este cel mai mare producător de generice cu prescripție de pe plan local, în volume vândute.

Sursa foto: Shutterstock

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri