Tot mai multe companii anunță că le vor permite angajaților să lucreze de la distanță și în continuare. Astfel, dacă Twitter a dezvăluit că salariații săi vor putea rămâne să lucreze de acasă pentru totdeauna, alte companii au stabilit obiective strategice în ceea ce privește telemunca. La Facebook, mai mult de 50% dintre angajați vor lucra de acasă în următorii zece ani, Google prelungește până în iunie 2021 posibilitatea muncii de la distanță, în timp ce Microsoft nu va chema înapoi personalul activ înainte de ianuarie 2021.

Pandemia de anul acesta a provocat o veritabilă revoluție în privința muncii de la distanță. În acest context, numeroase companii se declară adepte ale politicii „digital first” și anunță că își vor ține birourile închise cel puțin până în 2021, dar, și după această perioadă, angajații vor continua munca de acasă. „S-a terminat cu centralizarea din birouri”, a observat Tobi Lutke, CEO la Shopify.

Telemunca în România

În România, pentru companiile de înaltă tehnologie, telemunca n-a reprezentat o noutate. „Nu este simplu să conduci 2.000 de oameni online, de acasă. Cu atât mai mult cu cât suntem parte integrantă a unui concern internațional. Mă bazez însă pe o echipă bine antrenată, capabilă să facă față unor situații dificile, cum este aceasta. În industria IT, suntem obișnuiți să activăm într-un mediu virtual. De ani de zile angajații noștri lucrează regulat în regim Home Office”, a precizat Daniel Metz, CEO la NTT DATA Romania.

La UiPath, primul start-up provenit din România care a ajuns să fie evaluat la peste 10 miliarde de dolari, un sfert din angajați lucrau deja de acasă încă dinaintea crizei, astfel încât adaptarea la „noua normalitate” a fost naturală. Cultura „Work-from-home” va aduce însă modificări chiar și în companiile unde telemunca era practicată pe scară largă. Andreea Baciu, VP of Global Talent Development la UiPath, explică: „Dacă, înaintea crizei, munca de acasă reprezenta un beneficiu pe care îl ofereau multe companii, acum va deveni o normă. În plus, va trebui să ne uităm la timpul dedicat muncii. Cred că norma de cinci zile lucrătoare nu va mai fi relevantă și vom vedea oameni care vor spune că ei vor să lucreze doar trei sau patru zile pe săptămână”.

Lucrul de acasă a fost adoptat de companii din mai multe sectoare ale economiei, nu numai în IT. Astfel, în contextul pandemiei, ING Bank România a ajuns la 95% dintre angajați care lucrează de acasă, după ce a pornit de la un procent de 14%. „Lucrul de acasă pentru noi nu este o noutate, mai ales că din 2017 aplicăm metoda Agile şi suntem familiarizaţi cu flexibilitatea în domeniul muncii”, precizează Richard de Graaf, Head of Human Resources la ING Bank România.

Munca de acasă – o practică mai veche decât pare

Pe fondul pandemiei, „munca de acasă la scară largă va continua în companii, iar câteva zile pe săptămână de lucru remote oferite angajaţilor, împreună cu o optimizare a spaţiului închiriat, ar putea să conducă la o reducere a spaţiului necesar pentru birouri în viitor”, relevă o recentă analiză a companiei de consultanţă imobiliară Colliers International.

Într-un clasament al țărilor din Uniunea Europeană în care angajații au început să lucreze de acasă în timpul pandemiei de coronavirus, țara noastră are un procent al telemuncii de sub 20% din totalul salariaților, conform Eurofound. „România nu are încă educația formată pentru telemuncă. Sigur că există și excepții, precum angajații din IT, traducătorii, editorii, jurnaliștii, specialiștii în comunicare și marketing etc., dar, în general, angajatul trebuie educat în ceea ce privește munca de acasă”, constată Sorina Faier, managing partner la Elite Searchers.

Potrivit unui studiu Ipsos România, cei mai mulți angajați care au lucrat de acasă au până în 45 de ani, studii superioare (57%), un nivel mediu de experiență de lucru în domeniu, de doi până la cinci ani (61%), și lucrează mai ales în București (65%).

Lucrul de acasă nu este însă un fenomen provocat de criza din 2020, constată FlexJobs, într-o analiză care dezvăluie că, în Evul Mediu, în Anglia, munca de la distanță, prestată la domiciliu, era regulă, nu excepție. Nenumărați reprezentanți ai unor bresle, de la brutari la berari, lucrau de acasă, cu mențiunea că genul prestatorilor nu conta, muncitorii putând fi atât bărbați, cât și femei. La sfârșitul secolului trecut, munca de acasă devenise apanajul celor cu ocupații creative. „Mulți dintre lucrătorii de acasă moderni au crescut în zone metropolitane creative ca New York, Londra sau Paris, unde se revenise la modul medieval de a se face lucrurile – a sta într-o locuință care e și spațiu de lucru, și de trăit”, remarcă History Cooperative.

Sursa foto: Shutterstock/Creative Lab

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri