Măsurile de distanțare socială, introduse lunile trecute din cauza pandemiei, au obligat multe companii să mute activitatea angajaților, în decurs de câteva zile, din spațiile dedicate în „birourile de acasă”.

Un procent de 5,4% dintre angajații din Uniunea Europeană (UE), cu vârste cuprinse între 15 și 64 de ani, lucrau de obicei de acasă, în 2019, se arată în statisticile europene date de Eurostat. Această pondere a rămas constantă, în jur de 5%, în ultimul deceniu. Totuși, în aceeași perioadă, o diferență s-a înregistrat în rândul celor care au declarat că au lucrat uneori de acasă, ponderea lor crescând de la 6,0% în 2009 la 9,0% în 2019.

Pentru România, cele mai recente date arată că doar 0,8% din forța de muncă ocupată din ţară muncea, de obicei, de acasă, în 2019, reprezentând aproximativ 45.000 de angajați. Cu aceste cifre, România este pe ultimul loc între statele Uniunii Europene în ceea ce privește rata de penetrare a regimului de muncă remote, arată datele unei analize realizate de platforma OLX.

Cu o medie a statelor membre UE de 5,4%, mai multe țări înregistrează procente mai scăzute. Printre acestea se află Germania (5,2%), Spania (4,8%), Cehia (4,6%), precum și România (0,8%) şi Bulgaria (0,5%). La polul opus, Țările de Jos și Finlanda erau pe primele locuri la munca în sistem "remote", 14,1% dintre persoanele angajate din cele două ţări lucrând în mod obişnuit de acasă în 2019.

Trebuie subliniat însă că inclusiv țara noastră a înregistrat o evoluție în ceea ce privește așa-numita muncă remote, astfel că procentul celor care munceau de obicei de acasă a crescut abrupt în 2019 la 0,8%, impactul fiind generat și de adoptarea legii care reglementează telemunca, cu un an mai devreme.

Munca de acasă în timpul pandemiei

Odată cu debutul pandemiei de coronavirus, măsurile de restricționare a contactului fizic și blocarea activității economice au dus la o creșterea a ratei șomajului, încă din luna martie, de la 6,5% la 6,6%, potrivit datelor raportate de Eurostat. În același timp, 50% dintre muncitorii europeni au înregistrat scăderi ale timpului de lucru.
Pe de altă parte, la nivel european, aproape 4 din 10 angajați (37%) au început să lucreze de acasă, în contextul izolării impuse de pandemie, respectiv peste 30%, în majoritatea statelor membre UE. Cele mai ridicate procente ale penetrării muncii de acasă au fost raportate în Finlanda (60%), Luxemburg (peste 50%), Țările de Jos (peste 50%), Belgia (peste 50%), Danemarca (aproape 50%), conform unui raport al Eurofound, care prezintă date referitoare la piața muncii din Uniunea Europeană, în perioada pandemiei de Covid-19.

România este statul din UE cu cea mai mică pondere de angajați care au trecut la telemuncă, ca urmare a riscului generat de COVID-19. Astfel, potrivit raportului, țara noastră este singurul stat membru UE cu un procent sub 20% al salariaților care au muncit de acasă, în pandemie.Este important de observat că diversele domenii de activitate impun moduri diferite de adaptare la munca flexibilă.

Conform datelor pe care le deținem, estimăm că segmentul blue collar va fi impactat parțial, acesta fiind constituit în principal din joburi fizice. Pe de altă parte, în ceea ce privește segmentul white collar, vedem că în cazul mai multor companii a fost demarat un proces de regândire a nevoilor de business și de recrutare, cu implicații ce prevăd în mod clar o schimbare de mentalitate: de la work from home ca o excepție, la work from home ca o normalitate.”, a decalrat Aida Ionescu, Head of Operations OLX.

Cel mai probabil, este de așteptat ca în perioada următoare angajatorii să fie tot mai deschiși muncii de acasă, iar formula câștigătoare ar putea fi un mix între cele două sisteme de lucru.

„Pe termen scurt, până la finalul anului, munca de acasă va fi determinată de evoluția epidemiei în România. Chiar dacă multe companii au redeschis birourile, în funcție de nevoi, vor trimite angajații să lucreze din nou de acasă. Există deja un precedent, iar schimbarea va fi ușoară. Pe viitor, este clar că multe companii vor regândi din temelii organizarea muncii și mixul dintre cele două locații.”, declară Cristian Panțir, directorul de marketing și comunicare al companiei de recrutare Adecco.

Ce locuri de muncă au căutat românii pe OLX, la începutul anului 2020

Datele din platforma OLX arată ca piața forței de muncă a oferit în 2019 o mulțime de opțiuni persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, angajatorii postând anul trecut aproximativ 500.000 de anunțuri prin care căutau să angajeze candidați.
În intervalul ianuarie-decembrie, datele platformei de recrutare ne arată că, lună de lună, au fost active pe site între 25.000 și circa 45.300 de anunțuri de angajări.

Începutul anului 2020 a adus, de asemenea, rezultate bune, în lunile ianuarie și februarie, fiind active pe OLX 24.350, respectiv 32.500 de anunțuri de angajare.

Primele creșteri pe recrutare, înregistrate pe OLX

Începând cu luna martie a acestui an, întreaga piață a forței de muncă a fost afectată de efectele izbucnirii pandemiei de coronavirus, iar acest lucru s-a reflectat și în numărul total de anunțuri de angajare de pe platforma OLX.
Efectele crizei COVID-19 s-au resimțit mai puternic în primele luni de pandemie, astfel că în martie, numărul de anunțuri s-a redus la 29.900, comparativ cu circa 32.500 de anunțuri de angajare, în februarie 2020, pentru ca mai apoi, în aprilie, să înregistreze o nouă contracție, la 22.250 de anunțuri.

Cu toate că în luna mai numărul de anunțuri de recrutare a scăzut sub pragul de 20.000, ulterior, în lunile ce au urmat, ofertele de muncă de pe OLX au început să crească treptat, ajungând la aproximativ 23.100 de anunțurilor de angajare, în iunie, și apoi la 24.300, în iulie 2020.

„Cifrele extrase din platforma OLX ne-au arătat în mod evident că pandemia, în faza ei inițială, a lovit puternic sectorul HoReCa și sectorul transporturilor externe. Odată cu măsurile de relaxare primite de la guvern, lucrurile s-au ameliorat. Însă, deși aceste dispoziții au ajutat firmele să își reia activitatea, nivelul de angajări a rămas unul scăzut în comparație cu anul trecut (-20% pentru ofertele de locuri de muncă), în timp ce numărul de candidați a crescut (+10%), cel mai probabil pe fondul unor disponibilizări și a unui aflux de personal întors din diaspora”, afirmă Aida Ionescu, Head of Operations OLX.

Cei mai căutați candidați de pe piața muncii

Conform datelor OLX, în luna februarie 2020, în România, cei mai căutați candidați erau inginerii, meseriașii și constructorii (6.317 de anunțuri), lucrătorii în producție, depozite și logistică (6.176 de anunțuri), precum și șoferii, muncitorii în servicii auto și curierii (3.167 de anunțuri). De asemenea, la mare căutare era personalul din hoteluri și restaurante (2.413 anunțuri), dar și bonele și menajerele (2.306 anunțuri).

În luna iulie 2020, topul celor mai căutați candidați nu prezintă multe diferențe. Astfel, pe primul lor rămân inginerii, cu peste 7.000 de anunțuri de recrutare, mai multe chiar ca înainte de declanșarea crizei. Sunt urmați, de data aceasta de categoria șoferi, muncitori în servicii auto și curieri (3.255 de anunțuri), iar pe locul al treilea sunt lucrătorii în producție, depozite și logistică (2.016 anunțuri). Angajatorii se uită, de asemenea, și după bone și menajere (1.806 anunțuri).

Iunie și iulie 2020, cele mai active luni pentru recrutare

Dacă în lunile ianuarie și februarie ale acestui an, numărul celor care și-au depus CV-urile în căutarea unui job a fost mai mare decât în perioadele similare din 2019, în martie, datele platformei OLX arată primele contracții, apărute odată cu izbucnirea pandemiei de coronavirus. Așadar, în martie 2020, numărul de candidați care au aplicat la un job a fost de aproximativ 161.500 de persoane, în scădere cu 8,24% față de martie 2019.

Din luna mai, însă, numărul de candidați a început să intre pe un trend pozitiv, și a ajuns la 177.606, cu un plus de 4,28% comparativ cu perioada similară a anului trecut.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri