Pandemia de coronavirus a însemnat pentru liderii din mediul de afaceri o provocare fără precedent. Resursele pe care le-am alocat pentru a face față, într-un timp foarte scurt, gradului ridicat de nesiguranță și lipsa de predictibilitate au venit cu multe lecții. Și ne-au pus pe gânduri. În acest an, grădinăritul mi-a dat răgaz să privesc lucrurile mai în profunzime decât până acum și să ajung la esența a ce face afacerile să funcționeze, mai ales în perioade de schimbare ori de criză. Iată 5 dintre concluziile mele.

Oferă încredere, nu control

Ca lideri, putem fi tentați să credem că rolul nostru ne permite o atitudine de superioritate și control; avem responsabilitatea afacerii și vrem ca toată lumea să știe acest lucru. Iar în momente de criză, când crește nevoia de certitudine, tendința naturală poate fi de a apăsa și mai mult pedala controlului. Atunci când grădinărești, îți dai seama rapid că plantele au propriul ritm în care cresc și supraviețuiesc unor perioade dificile, precum seceta. Tot ce poți face este să le îngrijești, cu răbdare și încredere.

Lecția de leadership: în vremuri tulburi, top managementul nu poate aduna toate informațiile de care are nevoie pentru a lua decizii suficient de repede și a reacționa eficient. O soluție câștigătoare este să mobilizeze întreaga organizație pentru a contribui la aceste procese. Cu o strategie clară care să servească drept reper, puterea de a găsi și implementa soluții poate fi lăsată în mâinile echipelor. Este singura cale ce oferă viteză de reacție, este o lecție din care în special marile companii pot lua multă valoare.

Ia în considerare o abordare integrată

Sunt un consumator practic, prin urmare apreciez în mod special produsele polivalente. De exemplu, pentru grădinărit, una dintre mașinile mele preferate este DUX60, mașină multifuncțională cu acumulator pe care o pot utiliza pentru mai mult de 9 activități diferite. Este o adevărată campioană a delegării! Mai mult, motorul său este controlat electronic pentru a optimiza consumul de energie al bateriei, astfel încât mă pot baza pe ea o perioadă de timp cu până la 50% mai lungă după ce am încărcat-o. Ce relevanță are acest lucru pentru mediul de afaceri? În perioada COVID-19, directorii generali, oamenii de vânzări, antreprenorii au comunicat mai mult decât de obicei cu instituțiile guvernamentale, furnizorii, partenerii de afaceri și angajații lor, pentru a se consulta, colabora și a construi soluții “din mers”. Am fost martorii unei abordări integrate, cu implicarea reală a tuturor celor ce pot influența dezvoltarea unei afaceri. Și am descoperit valențele multiple ale colegilor noștri, în timpul ședințelor la care au participat din confortul caselor lor, aproape de copiii lor, cu emoțiile trăite de fiecare în fața necunoscutului, lucrând poate mai mult și într-un ritm mai intens decât înainte.

Lecția de leadership: sunt mari șanse să descoperim și să primim resurse valoroase atunci când ne adresăm cu empatie și deschidere oamenilor, fie că sunt din interiorul companiei, fie că sunt din afara acesteia.

Provoacă statu-quoul

În perioada pandemiei, multe organizații au reușit lucruri care înainte erau considerate imposibile. Putem extrage o valoare uriașă din această experiență, dacă menținem același ritm de dezvoltare și nu pășim înapoi în zona de confort. Barierele în calea curajului, vitezei, soluțiilor creative țin mai puțin de limitările tehnice și mai mult de deschiderea de a ne întreba permanent ce este posibil și cum putem transforma politicile organizaționale pentru a susține și nu îngreuna o evoluție accelerată a companiei.

Lecția de leadership: îndrăznește! Cercetările arată că acțiunile curajoase sunt vitale pentru a atinge rezultate extraordinare. În vreme ce, pe parcursul unei perioade de 10 ani, una din 12 companii trece de la un nivel mediu de performanță la unul de top, una sau două inițiative curajoase îi dublează șansele de a face acest salt. Ceea ce îmi amintește de faptul că, în fiecare an, trebuie să fac o schimbare majoră în grădina mea, pentru a răspunde ritmului ei de creștere. Metafora grădinii este un bun indicator vizual al noilor fațete spectaculoase pe care le poate avea o organizație atunci când, în mod constant, provocăm statu-quoul.

Încurajează vocea optimiștilor

Vorbind cu manageri și angajați din diverse țări, am remarcat cât de diferite pot fi percepțiile și reacțiile în fața aceluiași stimul. Am fost impresionat de colegii care, în acest an, la începutul fiecărei zile, au ales să aibă o atitudine orientată spre găsirea de soluții, în loc să se plângă și să lase fricile să preia controlul acțiunilor lor. A-ți păstra calmul indiferent de cât de mari sunt valurile în jurul tău este apanajul celor care înțeleg că acest lucru este o alegere personală și este o abilitate cultivată de, ați ghicit, grădinărit.

Lecția de leadership: “cel care are o dispoziție veselă trece prin fier”, spune un vechi proverb japonez. Există o forță aparte în angajații care aleg să vadă paharul pe jumătate plin, ceea ce îi face o voce importantă în cadrul companiei, indiferent de funcția trecută pe cartea lor de vizită. Este benefic pentru organizație să îi identificăm, să îi apreciem și să îi facem aliații noștri.

Transformă viitorul, pentru o normalitate “mai bună”

Criza COVID-19 a determinat o schimbare a comportamentului consumatorilor, a priorităților acestora în ce privește activitățile zilnice. Este un moment unic pentru companii de a-și poziționa produsele sau serviciile ținând cont de aceste modificări care creează ceea ce se numește “noua normalitate”. Este o oportunitate de a identifica impactul social pe care doresc să îl aibă și de a-și face vocea auzită în direcția respectivă.

Odată cu COVID-19, nu ne-am mai concentrat pe cum ne putem depăși concurența, ci pe cum putem contribui pentru a combate un inamic mai puternic, care ne afectează pe noi toți, precum schimbările climaterice, pandemia sau alte nevoi ale comunității. Pandemia a adus în lumina reflectoarelor puternica legătură dintre afaceri și mediul în care acestea evoluează. În plus, conform studiilor, consumatorii vor aprecia și mai mult decât până acum modul în care companiile își dovedesc responsabilitatea socială.

Lecția de leadership: ce ai face dacă ai putea contribui la construirea unui viitor pentru o normalitate „mai bună”, nu doar pentru una „nouă”? Cum ar arăta produsele și serviciile tale? Ce ai pune în slujba clienților și a comunității? Este o bună perioadă pentru a visa mai sus, exact așa cum grădinarul mai întâi își imaginează cum vrea să arate grădina sa peste 10 sau 50 de ani și apoi trece la acțiune pentru a o crea.

Editorial scris de Kazunari Yoshizaki, CEO Makita Eastern Europe.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri