Wall-Street.ro a organizat pe 25 februarie 2021 conferința HR 2.0. - O nouă eră a muncii, cea de-a zecea ediție a conferințelor dedicate pieței muncii. Evenimentul din acest an a fost susținut de Romanian Software și Vastint și a fost primul din seria celor dedicate industriei de HR, organizat în format online.

Ultimii ani au adus schimbări importante în organizații, inclusiv în zona de resurse umane, însă piața muncii nu a suferit niciodată transformări atât de radicale față de cele pe care le-a traversat de la debutul pandemiei și până în prezent.

Dar ce noi tendințe se conturează în piața muncii din 2021? Ce planuri de reformare profesională există în prezent și ce sprijin oferă Guvernul pentru angajatori și angajați? La toate aceste întrebări am încercat să găsim răspunsuri alături de Raluca Turcan, ministrul Muncii și Protecției Sociale, Maria Mareș, președinte ANOFM, dar și alături de voci importante care ne ghidează cu experiența lor în industria de HR.

În deschiderea evenimentului, ministrul Muncii și Protecției Sociale a transmis care sunt cele mai importante măsuri pe care Guvernul le are în plan pentru a încuraja gradul de ocupare a forței de muncă și a punctat și câteva măsuri punctuale pentru angajatorii afectați de pandemie.

Sursa foto: Facebook/ Raluca Turcan

„Din perspectiva ocupării vom continua o parte din măsurile active începute anul trecut pe perioada crizei economice și care au produs efecte, efecte cuantificabile în numărul de locuri de muncă păstrate și vă dau exemplul doar pentru șomajul tehnic care a fost o măsură foarte bună. Efortul financiar a fost unul de 4 miliarde de lei și am păstrat peste 1,3 milioane de locuri de muncă (...) Vom vedea care este evoluția sanitară și impactul asupra evoluției economice astfel încât să evaluăm dacă șomajul tehnic va fi acordat într-o formă diferită, după suspendarea restricțiilor economice”, a declarat Raluca Turcan, cu privire indemnizațiile de șomaj tehnic, pe care Guvernul a stabilit să le mențină până la la finalul lunii iunie 2021.

Oficialul guvernamental a transmis că este nevoie de o radiografiere a necesarului de forță de muncă pe care-l au angajatorii și a problemelor cu care ei se confruntă, cât și de reforme care vizează îmbunătățiri ale cursurilor de formare personală standardizată, astfel încât un angajator când are nevoie să acopere un loc de muncă să poată să găsească angajați cu pregătirea potrivită.

„Pandemie sau nu, piața de talente în sine este o problemă”

În timp ce pandemia a adus tot mai multe CV-uri pe masa specialiștilor de HR, lipsa candidaților specializați rămâne o provocare pentru tot mai multe industrii.

Pandemia a afectat asimetric piața. Pe unele domenii le-a ridicat, iar pe altele le-a coborât (...) Dar aș vrea să atrag atenția asupra faptului că pandemia nu a dus la o creștere a numărului de specialiști sau de talente. Piața de talente a rămas aceeași. Pandemie sau nu, piața de talente în sine este o problemă. Este foarte greu să găsești oameni care să aibă mai multe competențe simultan, mai ales că sunt competențe care au devenit universale, care nu-ți mai sunt de folos doar în anumite domenii (...) Deficitul este în continuare accentuat și va rămâne accentuat”, a declarat Sorin Faur, fondator Academia de HR și specialist cu peste 15 ani de experiență în resurse umane.

Alexandra Tureschi, HR Country Manager Majorel România, unul dintre cei mai mari jucători pe piața internațională din industria de customer care spune că deși pentru anumite poziții compania a găsit foarte ușor oameni, integrând în echipele sale inclusiv persoane care și-au pierdut locul de muncă, au fost și posturi pentru care recrutarea de specialiști a fost o adevărată provocare.

Avem proiecte care cer un anumit nivel de limbă și avem nevoie de colegi care să le vorbească la acest nivel și aici un exemplu sunt limbile nordice (...) Mai sunt și alte limbi străine pentru care este mai greu de recrutat cum sunt olandeza, germana, franceza. În continuare sunt candidați greu de găsit și aici pentru că la majoritatea rolurilor deschise de noi căutăm cel puțin un nivel mediu de limbă și atunci lucrurile se complică.

Alexandra Tureschi, HR Country Manager Majorel România

Și în domeniul IT & C, deficitul de candidați este unul la fel de mare, transmite Gabriela Mechea, director executiv ANIS care se arată optimistă de faptul că reconversia profesională în IT a devenit una foarte mare.

„Ne-am dat seama și ne dăm seama în fiecare zi că la cursurile noastre de reformare că avem cereri de la angajați ai Patriarhiei Române, de la mari întreprinderi de stat, de la oameni care au PFA-uri, de la contabili care doresc să obțină o certificare de tester internațional. Nevoia există, oamenii vor să-și formeze competențe IT, oameni care provin din toate domeniile de activitate. Cu cât instituțiile statului conștientizează că dorința există, cu atât mai repede ar trebui să înceapă să adapteze programele de reconversie la această cerere. Este, până la urmă și o nevoie a societății de mâine”, a declarat Gabriela Mechea, director executiv ANIS, cea mai puternică organizaţie din industria naţională de înaltă tehnologie.

Citește și: Florin Godean, Adecco România: Salariul mediu brut va crește constant în sectorul privat, dar la stat există încă multă incertitudine

Români întorși din diaspora. Cât de mult loc și-au făcut pe piața locală a muncii

În 2020, criza generată de răspândirea virusului SARS-COV-2 i-a lăsat pe mulți din românii plecați în străinătate fără locuri de muncă, motiv pentru care o parte dintre ei s-au întors înapoi în România. O bună parte dintre aceștia au încercat să-și găsească un job intrând în evidențele ANOFM, dar foarte puțini au avut norocul de a-și găsi un loc de muncă, potrivit celor mai recente date furnizate de Maria Mareș, președintele ANOFM, în cadrul conferinței HR 2.0 - O nouă eră a muncii.

În anul 2020, dintre cei care s-au întors în țară am luat în evidențele agenției 1.889 de persoane, români întorși de la muncă din străinătate, iar pentru 95 de persoane le-am găsit loc în țară. Alte 207 de persoane au ales să se întoarcă în străinătate pentru a-și găsi un loc de muncă. La finalul anului, în evidențele noastre mai aveam 707 persoane, restul au ieșit pur și simplu în mod natural din evidențele noastre, pentru că pur și simplu nu s-au mai prezentat la agențiile noastre.

Maria Mareș, președinte ANOFM

Viitor încert în piața muncii sau șansă la inovare?

2020 va rămâne în istorie drept anul schimbărilor care au conturat viitorul din piața muncii, de la nivel global. Digitalul a început să facă tot mai mult parte din viața noastră și a trebuit integrat rapid în multe procese din cadrul unei companii.

Cultura organizației e cea care face diferența. Putem să ne uităm în zona aceasta a paharului plin, acolo unde valorile au fost, într-adevăr autentice și nu doar pe pereți. Acolo unde cultura este solidă și a fost probată s-au obținut rezultate, iar acolo unde organizațiile au fost mai fragile, au traversat diverse etape până să ajungă la un exercițiu comod”, a spus Mihaela Feodorof, Yourway Group Executive Coach and Business Consultant Performanceway şi Owner, în cadrul evenimentului.

Telemunca și munca remote au devenit noile modalități de lucru la care au apelat toate companiile, acolo unde natura muncii a permis acest lucru.

Noi ne-am adaptat instantaneu la telemuncă și a fost facil să facem această trecere pentru că suntem o industrie permisivă în ceea ce privește infrastructura. Au existat provocări, nu pot să neg, a existat această incertitudine, nu știam ce va fi, cât va dura, cât va afecta clienții noștri, ce impact va avea asupra angajaților (...) Pot să spun că au fost momente în care am spus că nu știm ce va fi, dar am spus-o pentru că ni s-a părut extrem de important să fim alături de oameni, dar să fim alături într-un mod uman.

Andra Antonescu, HR Director Cegeka România

Pandemia a accelerat agresiv automatizarea proceselor de resurse umane, însă investiția în tehnologie reprezintă, de fapt, o investiție în oameni, concluzionează Aurelian Chitez, directorul de vânzări al Romanian Software.

„Practic am implementat pe bandă rulantă, soluții pentru spațiul personal al angajatului, unde am oferit, o dată o transparență legată de comunicare dintre zona de resurse umane și angajatul final, prin acces la documente, cum sunt ar fi contractele de muncă, acte adiționale, fluturașul de salarii. Am dezvoltat și o zonă de chat, unde angajatul vorbește cu un roboțel care poate să-i spună câte zile de concediu mai are, să-i arate fluturașul de salariu sau, de ce nu să-i dea numărul de telefon al angajatorului”, a explicat directorul de vânzări al Romanian Software.

Toți angajatorii, mai mici sau mai mari sunt concentrați pe fidelizarea angajaților din companie pentru că până la urmă fiecare companie e responsabilă să-și crească talentele, să identifice potențialul și să crească, a transmis Mihaela Feodorof, Yourway Group Executive Coach.

„Eu aș spune că în privat, suntem pe cont propriu și ne adaptăm foarte repede (...) 2021 va fi un an la fel de greu, nu în aceleași condiții, dar dificil pentru toată zona de business și trebuie să fim pregătiți să facem față și acestor perioade cu brio”, a fost concluzia Mihaelei Feodorof, în cadrul evenimentului HR 2.0., susținut de Romanian Software și Vastint.

Citește și: 5 indicatori de urmărit în 2021, pe piața muncii

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri