Bogdan Badea, CEO eJobs: Un internship online este ca un team building online. Nu are sare și piper

Organizația Mondială a Sănătății a anunțat la începutul acestei săptămâni că pandemia este departe de a se încheia, chiar și în ciuda motivelor de optimism aduse de începerea vaccinării în masă. Deocamdată va trebui să mai avem răbdare până când economiile lumii își vor reveni complet și până când ne vom reîntoarce la viața normală, în care să ne putem întâlni față în față cu oamenii, la orice oră și în orice context.

Prin urmare, și companiile sunt nevoite să mai fie răbdătoare, pentru că întoarcerea completă la birou nu se va face mai devreme de toamna, poate chiar iarna acestui an, estimează reprezentanții platformei de recrutare eJobs.

Cum i-a responsabilizat pandemia de tineri

Pandemia și-a spus cuvântul și în viața tinerilor de până în 25 de ani. Dorința de a cunoaște oameni noi și de a se integra mai rapid în cultura organizațională a unei companii a fost cumva întreruptă în ultimul an, în contextul acestei crize sanitare. Accesul la internship-uri a fost limitat sau inexistent în cele mai multe organizații, pentru că scopul managerilor a fost să găsească soluții azi, în timp ce un internship-ul este despre mâine, spune Bogdan Badea, CEO-ul eJobs, în cadrul emisiunii HR Talks, realizată de wall-street.ro.

Deși nu au mai avut parte de internship-uri, mulți dintre ei și-au luat inima în dinți și au intrat mai devreme în câmpul muncii, devenind astfel categoria de vârstă cea mai activă din punct de vedere al aplicărilor la joburi, de la începutul crizei sanitare.

Categoria de vârstă 18-24 de ani s-a activat în pandemie, a fost printre singurele surprize plăcute. Ei au văzut că numărul locurilor de muncă a început să scadă și au simțit că pot rata un tren, așa că au decis să intre mai devreme în câmpul muncii, mai devreme decât o făceau în mod normal.

Citeste si:
Aproape 30.000 de joburi noi în aprilie. Numărul de joburi remote...
Aproape 30.000 de joburi noi...

Bogdan Badea

Creșterea exponențială a intrării tinerilor în piața muncii, dacă ne raportăm la numărul de CV-uri trimise și la numărul de aplicări, a început să crească tot mai mult în vara anului 2020. În februarie 2020, înainte de declanșarea pandemiei, platforma eJobs a înregistrat 300.000 de aplicări pentru joburi, venite din categoria de vârstă 18-24. Un an mai târziu, în exact aceeași lună, interesul a crescut enorm, în contextul în care s-au înregistrat jumătate de milion de aplicări venite din partea tinerilor.

„La cei fără experiență a fost o creștere de la 100.000 de aplicări în 2020, la 220.000 în 2021. Deci chiar dublu, mai mult decât dublu a celor fără experiență”, mai spune Bogdan Badea.â

Citește și: HR Talks | Transparentizarea salariilor, o măsură bună și pentru România?

Citeste si:
Aplicările la joburi au crescut cu 70% în primul trimestrul din 2021
eJobs: Aplicările la joburi...

Internship-uri în vreme de pandemie

Înainte de declanșarea crizei sanitare, programele de internship erau cele care îi ajutau pe studenți sau pe absolvenți să capete experiență în orizontul muncii și să ia contact cu firmele care erau dispuse să-i primească și să-i ajute să se formeze. Atenția angajatorilor se îndreaptă acum în puncte cheie care trebuie să asigure viața unui business, iar focusul pe programele de internship nu mai este la fel de mare ca în 2019. Iar internship-urile online nu par să fie deloc o soluție potrivită.

Din păcate numărul de internship-uri a scăzut puțin, dar a crescut numărul de aplicări la joburi. Deși internship-urile sunt mai puține, oamenii sunt interesați în continuare de ele. Unul din motivele principale pentru care internship-urile nu sunt atât de `hot` în această perioadă e că dacă nu intri fizic într-o companie, dacă nu cunoști colegii, dacă nu cunoști cultură organizațională, nu poți lua practic contact cu mediul. Iar un internship online este ca un team building online. Nu are sare și piper. Nu are ceea ce trebuie, nu cred că poate să creeze vreodată vreo comuniune și o comunicare între oameni.

Bogdan Badea, CEO eJobs

Spre ce domenii se îndreptă tinerii

Ritmul de schimbare a joburilor pe categoria 18-24 este destul de alert în contextul în care cei mai mulți își schimbă jobul aproximativ o dată la șase luni. De cele mai multe ori, tinerii stau doar câteva luni pe un post, câștigă ceva experiență, apoi migrează spre alți angajatori care fie oferă un pachet salarial mai ofertant, fie își îndreaptă atenția către alte domenii.

Citeste si:
Mai vor românii să plece în străinătate la muncă?
Mai vor românii să plece în...

„Unul dintre sfaturile pe care le-aș da este să îți schimbi domeniul în acest interval de vârsta 18-24, să cauți un domeniu care ți se potrivește care îți place, care îți provoacă acel zâmbet pe față când te trezești de dimineața. Până în 25 de ani ar fi bine să experimentezi între 2-8 domenii că să vezi ce domeniu ți se potrivește. E și o chestiune de chimie să vezi dacă se potrivește sau nu, până la urmă.

Ca domenii de activitate, tinerii se îndreaptă foarte mult către domenii unde știu că au o paletă mai mare de joburi la dispoziție. Ei se îndreaptă către retail, un sector care s-a impus ca fiind unul din câștigătorii crizei, dar și către zona de servicii (în call-centere), de unde pot lucra de acasă. Și zona de marketing și vânzări sunt două zone care absorb destul de mulți tineri la început de carieră. „În general în vanzari nu îți cer pe poziție de junior experiența și atunci ai multe șanse sa mergi acolo”, mai spune Bogdan Badea.

Urmăriți întreaga discuție în cadrul emisiunii HR Talks, un proiect editorial realizat de wall-street.ro prin care ne dorim să venim cu o abordare cât mai practică în dezbaterea celor mai importante teme și trenduri din piața muncii, alături de manageri și specialiști din industrie.

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri