Adio drumuri lungi până la job, priviri peste umăr și ținute office. Munca de acasă poate fi minunată, însă are provocările sale. Un raport întocmit de UNILO (United Nations International Labour Organization) a descoperit că angajații sunt mai productivi atunci când lucrează în afara locurilor convenționale, însă, în același timp, sunt mai vulnerabili la programe lungi de muncă, la un ritm mai alert și, în unele cazuri, un nivel mai ridicat de stres.

În continuare poți citi mai multe despre principalele provocări ale muncii de acasă și ce măsuri poți lua pentru a le face față.

Ai obiceiuri nesănătoase

Munca intelectuală tinde să implice activități sedentare, indiferent de unde lucrezi. Cu toate acestea, atunci când lucrezi de acasă este mai ușor să deprinzi obiceiuri nesănătoase.

O problemă frecventă în cazul persoanelor care lucrează remote este faptul că nu au un spațiu dedicat. Cum chiria pentru un apartament mai mare poate implica și costuri suplimentare, multă lume alege să lucreze de pe canapea sau să improvizeze un colț din casă pe post de birou. Drept urmare, riști să te confrunți cu dureri de spate. Acestea pot fi combătute dacă optezi pentru un scaun de birou de calitate, pentru o pernă lombară cu memorie sau o minge medicinala.

De asemenea, persoanele care lucrează de acasă au acces mai rapid la frigider. Acest lucru combinat cu sedentarismul poate crește riscul de îngrășare. De cealaltă parte, te poți lăsa prins în treburi și uiți complet de masă și îți dai seama după-amiază că te concentrezi din ce în ce mai greu.

Muncești prea mult

Mulți șefi se tem că fără o mână de fier angajații nu vor mai lucra ca la birou. Însă, se pare că are loc fix opusul: majoritatea angajaților care lucrează de acasă tind să muncească mai mult. Atunci când lucrezi de acasă este dificil să faci trecerea la viața personală. Când începe ziua de lucru? Când se sfârșește? De foarte multe ori, delimitarea timpului pentru job și casă este destul de anevoioasă.

Mereu vor fi noi sarcini și noi lucruri de rezolvat, iar atunci când lucrezi la sediul firmei este mai ușor să te detașezi. Când lucrezi de acasă, biroul este în același loc în care trăiești.

Pentru a preveni extenuarea este important să iei câteva măsuri și să stabilești o serie de limite.

Un prim pas este să stabilești ca sarcină de lucru încheierea zilei de muncă. Poți introduce în calendar și sarcini uzuale precum mersul la sală, cumpărăturile, cititul a 1-2 capitole dintr-o carte sau plimbatul cățelului. Astfel, te vei detașa mai ușor de activitatea profesională.

În mod ideal, ar fi indicat să rezervi o cameră separată pentru zona de birou, iar după încheierea programului să închizi ușa sau chiar s-o încui. Dacă nu ai spațiul necesar, poți evita verificarea pentru a n-a oară a e-mailului prin așezarea laptopului în geanta sa. Alternativ, poți folosi un paravan pentru a separa zona de lucru de cea de relaxare.

Ești întrerupt frecvent

Atunci când lucrezi de acasă vei evita colegii care veneau pe la biroul tău. Partea mai puțin plăcută este că te vei confrunta cu alte forme de întreruperi și distragere a atenției, precum curierul care are nevoie de semnătura ta sau rudele care vin neanunțate pentru că „tot sunteți acasă”.

Lucrurile se complică și mai mult dacă ai copii mici care nu înțeleg că ești prins cu munca și nu ai timp, pe moment, să te joci cu ei. În plus, este dificil să găsești un loc suficient de izolat pentru apelurile video, în așa fel încât să nu trezești bebelușul.

Adevărul este că e inevitabil să eviți toate întreruperile familiei, ale animalelor de companie sau alte rudelor/vecinilor. Este important să stabilești care întreruperi sunt importante și ce lucruri mai pot aștepta.

Poți stabili un semnal pentru a le spune celor din jur când lucrezi la o sarcină importantă; de exemplu, poți pune un semn de tipul „Nu deranjați” pe ușă sau să folosești căștile.

De asemenea, este important să le explici celor dragi de ce este vital să nu fii deranjat, că îți afectează puterea de concentrare. Dacă ai copii mici, poți solicita ajutorul partenerului sau chiar al unei bone, pe durata programului de lucru.

În cazul în care programul îți permite și ești dispus să faci acest lucru, poți lucra și atunci când cei mici dorm. Dacă aceste sfaturi dau greș, încearcă să cauți un alt loc în care să lucrezi, precum biblioteca, o cafenea sau un spațiu de coworking.

Te simți singur

Dacă, din contră, locuiești singur, este posibil să te confrunți cu opusul situației de mai devreme, cu izolarea. Chiar dacă ai acces la internet de mare viteză și la moduri rapide de comunicare, tot există riscul de a te simți singur.

Pentru a combate acest neajuns încearcă să incluzi pauze sociale în programul tău zilnic. Poți lua prânzul cu prietenii sau o dată la câteva zile lucrează dintr-o cafenea pentru a simți că încă ești „în priză”.

De asemenea, implică-te în comunitate. Participă la conferințe legate sau nu de domeniul tău sau deprinde noi abilități (sport, dans etc).

În ciuda acestor provocări, munca de acasă poate fi o alegere bună atâta timp cât știi care vor fi schimbările și te adaptezi la ele. Pentru unele persoane, flexibilitatea, autonomia și controlul oferit de lucrul de acasă sunt beneficii suficiente pentru a face acest pas.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri