După munca remote, sistemul de lucru hibrid a devenit parte din viața a tot mai multe organizații, fie că vorbim despre cele de la nivel local sau global. Deși inițial, angajatorii au purtat mai multe discuții despre o reîntoarcere la birou, această revenire a rămas, pentru multe companii, doar pe hârtie. Cum îi va prinde valul 4 al pandemiei pe angajați și pe manageri? Cu siguranță nu la birou. Sau nu în totalitate.

„Nimeni nu mai răspunde cu 100% la birou. Cred că numai gândul că zi de zi trebuie să faci prezență fizică devine stresant. E mai util până la urmă să îi lași un grad de libertate angajatului și atunci vei vedea că el va fi în biroul fizic mai mult de o zi sau două pe săptămână, dar trebuie să vină de la el. Cred că aici este schimbarea de mentalitate: să nu mai îngrădim”, a declarat Mihaela Feodorof, Executive Coach and Business Consultant Performanceway şi Owner Yourway Group, într-un interviul acordat wall-street.ro.

Schimbările de mentalitate, vin, în mod evident, mai întâi de la lideri. Pentru cei mai mulți, trenul schimbării a venit și s-au îmbarcat, fie că au vrut, fie că nu. Liderii care au profitat de acest timp sau care nu s-au speriat atât de mult încât să blocheze proiectele s-au schimbat mult. Pe lângă procesul per se, au existat numeroși alți factori care au invitat către o reașezare, către o introspecție, ceea ce va face ca acum, în valul 4 să-și schimbe modul în care gestionează situațiile de risc.

Citește și: Manager: „Nu poți să pui omul să vină la birou cu calculatorul la subraț”

S-au obișnuit managerii cu ideea unui nou val 4?

Mintea managerului a reușit să treacă peste șocul inițial din starea de urgență de la începutul crizei sanitare, dar și peste celelalte valuri ale pandemiei și a reușit să se așeze în acord cu noile condiții. Iar dacă în trecut îi speria mai mult reacția de necunoscut, de acestă dată, îngrijorările de ordin economic sunt cele care par să aducă o umbră pe chipul lor.

Nu aș spune că sunt naivi sau inconștienți, dar în orice caz sunt mai pregătiți să traverseze o etapă mai diferită față de așteptări. Cum se va rula, nu știm. Cred că sunt mai pregătiți în a-și gestiona toate resursele, de care înainte de pandemie nici nu erau conștienți că le aveau. Nu m-aș speria pentru că natură umană e făcută să evolueze. Există pericol, dar doar în mințile blocate. Dar după un an de zile, un an și, chiar și cei mai greoi manageri au mai văzut că se poate și altfel, au mai dat un grad de libertate angajaților.

Mihaela Feodorof, Executive Coach and Business Consultant Performanceway

Mihaela Feodorof

Cu toate acestea, temerile există și sunt întemeiate în plan economic. Unul din principalele motive de îngrijorare din actuala economie românească, spune Mihaela Feodorof, este scumpirea materialelor de producție, resimțită de firmele de construcții, dezvoltatori, dar și de consuamtorul final (un subiect pe care wall-street.ro l-a tratat în profunzime aici).

Ne vom mai întoarce oare complet la birou?

Online-ul s-a instalat rapid și chiar armonios în multe din companiile care au fost nevoite să adopte stiluri diferite de a recruta, de a pune la punct procese de onboarding și, în final, de a-și continua activitățile de lucru de zi cu zi. Munca remote s-a instalat cu succes deja în multe companii în care acest model de lucru era complet străin. Totuși, pentru a nu pierde interacțiunea cu echipele și pentru a le reda angajaților posibilitatea de a veni și la birou, sistemul de lucru hibrid a venit ca un instrument care să împace cumva ambele părți. Întrebarea este, ne vom mai întoarce complet la birou, în următorul an sau poate chiar în următorii doi ani?

Pentru cei care lucrează din birouri, nu cred. Evident, sunt industrii și companii care au producție care și-au păstrat aspectele muncii identice, cu mici schimbări (...) dar pentru munca de birou, îmi e greu să cred că ne vom reîntoarce la birou, cinci zile pe săptămână, opt ore pe zi sau mai multe.

Mihaela Feodorof, Executive Coach and Business Consultant Performanceway

În continuare, însă, managerii nu sunt obișnuiți ca angajații să nu fie la birou, dar „se antrenează”, mai spune specialistul. În 2021, relația angajator-angajat nu înseamnă să verifici salariatul și să punctezi ce are de făcut, ci se reduce la înțelegerea stării de spririt și la a stabili dacă acesta are la dispoziție toate mijloacele pentru a ajunge la rezultat.

„Cred că nu-și mai găsește locul micromanagementul, deci toate comportamentele limitative cu suflat în ceafă, cu `să-ți spun eu ce să faci`, cu `să văd eu permanent ce ai pe desktop`, sunt clar anulate. Nu mai există contextul. Liniile de management, mai ales în companiile unde sunt mai multe linii de management, trebuie să se scuture de aceste obiceiuri”, este de părere Mihaela Feodorof, care amintește și de faptul că înainte de pandemie exista totodată și această hibă a lucratului mult și peste program.

Citește și: eMAG: Din toamnă le dăm angajaților posibilitatea să aleagă stilul de lucru

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri