Dinspre piața de capital uman se aud tot mai des glasuri ce repetă aproape obsesiv ”retenție, retenție, retenție”. Într-atât încât pare că este genul acela de cuvânt care se folosește doar pentru că e la modă. Și totuși, retenția nu este un simplu cuvânt introdus aleatoriu în conversații, ci este un subiect foarte serios, sensibil și important pentru toate companiile care au angajați.

Ce este retenția angajaților?

Dacă în contextul actual recrutarea și angajarea oamenilor potriviți (pe rolurile potrivite) par dificil de realizat, păstrarea acestora este o provocare cu totul aparte. Putem spune, deci, că vorbim de un efort sau de o abilitate a companiilor de a reține ceea ce le-a fost greu să obțină: capitalul uman, talentul. Așadar, prin retenție înțelegem această calitate a angajatorilor de a-și ține alături, pe termen lung, oamenii cheie, relevanți pentru bunul mers al activității.

În condițiile în care rotația de personal presupune întreruperi sau întârzieri ce pot afecta capacitatea unei companii de a opera la un nivel ridicat, retenția angajaților devine rapid nu doar o necesitate, ci un diferențiator competitiv.

De ce este important să vorbim despre retenția angajaților?

Deoarece puterea obișnuinței este cel mai mare inamic al companiilor care nu ies din zona de confort. Deoarece păstrarea, respectiv fluctuația angajaților au impact imediat și direct asupra rezultatelor unei organizații. Deoarece a cunoaște opiniile reale pe care angajații le au despre locul de muncă este o condiție pentru o activitate coerentă și mai ales pentru performanțe notabile.

Dialogul pe tema retenției trebuie să fie recurent. Suntem în 2021 și încă există manageri care ignoră legătura dintre lipsa de productivitate și moralul angajaților iar asta se observă într-un nivel extrem de scăzut al sentimentului de apartenență la locul de muncă. Da, se remarcă în piața muncii un cerc vicios care adâncește prăpastia dintre management și personal și de aceea nu trebuie să încetăm a aduce în prim plan această chestiune, sub egida retenției.

Implicarea angajaților, implementarea de acțiuni strategice bazate pe feedback-ul lor direct și real, consultarea regulată a acestora și includerea lor în procesul decisional, reprezintă un pas important spre o cultură organizațională corectă. Mai mult, există nenumărate cercetări care arată și demonstrează că o astfel de abordare de management face angajații nu doar să își dorească să petreacă mai mult timp pentru a rezolva problemele cu care se confruntă, să crească, să creeze legături semnificative cu oamenii alături de care lucrează, dar și să rămână mai mult timp la jobul care le oferă acest cadru prielnic. Iar efectele pozitive generate de o bună retenție a angajaților au un impact măsurabil asupra afacerii:

  • Se îmbunătățește performanța, companiile putând să își atingă obiectivele cu mai mare ușurință.
  • Cresc cifrele de afaceri ca urmare a legăturii directe dintre turnover, implicarea angajaților, micșorarea absenteismului și sporirea rentabilității.
  • Se cizelează customer experience-ul ca o consecință a angajamentului ridicat al angajaților, tradus într-o creștere a evaluărilor venite din partea clienților finali.

Atunci când rata șomajului este mică, angajații au mai multe opțiuni. Astfel, deși turnoverul tinde să crească, retenția per total poate scădea. Chiar și atunci când rata șomajului este ridicată și concurența pentru forța de muncă este scăzută, este de preferat ca angajatorii să aibă o abordare prudentă și să fie pregătiți pentru o schimbare bruscă în piață. Pentru că o afacere de succes are nevoie de coerență și consecvență în toate aspectele activității sale, mai ales în people management.

A avea o rată crescută a retenției înseamnă păstrarea personalului pe termen lung, personal în dezvoltarea căruia s-au investit timp și resurse financiare. Iar pentru un proces decizional cât mai eficient, managementul trebuie să înțeleagă diferența dintre un angajat valoros și un angajat care nu contribuie prea mult la organizație. Sunt necesare eforturi sincere pentru a încuraja angajații, astfel încât aceștia să rămână fericiți în organizația actuală și să nu caute o schimbare. Acesta este și motivul pentru care devine vital să intensificăm comunicarea pe teme de retenție, să rămânem ancorați în provocările pieței și să dezvoltăm viziuni de ansamblu bazate pe feedback real, nu pe opinii sau teorii subiective.

Retenția angajaților este, cu siguranță, componenta succesului pentru orice companie care prioritizează evoluția organizațională, extinderea și dobândirea unui rol de lider pe piață. Iar strategiile pentru oameni, se fac pornind de la oameni.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri