PNRR-ul României a primit săptămâna trecută avizul Consiliului UE, iar prima tranșă din totalul de 29,2 milioane de euro ar putea ajunge în țara noastră în decembrie. Printre investițiile strategice asumate de România, se numără peste 400 de kilometri noi de autostradă, iar unul dintre obstacolele pentru atingerea acestui obiectiv îl constituie deficitul de forță de muncă din domeniu.

Conform INS, volumul lucrărilor de construcţii a crescut în aprilie 2021 cu 14,5%, în timp ce patronatele din sector susțin că sunt necesari peste 100.000 de muncitori pentru a acoperi această creștere. Iar odată cu finanțările aprobate în cadrul PNRR, se creează premisele pentru o nevoie tot mai mare de forță de muncă în infrastructură.

Una dintre soluțiile la care apelează tot mai des companiile din construcții este recrutarea de muncitori din Asia, prin intermediul firmelor specializate. Preferații, când vine vorba de lucrările de infrastructură, sunt cei cu experiență în Orientul Mijlociu, acolo unde au existat de-a lungul timpului numeroase proiecte în domeniu.

„În prima jumătate a lunii noiembrie vom avea o campanie de recrutare în Sri Lanka pentru 78 de muncitori din două categorii – infrastructură, unde căutăm operatori utilaje, lucrători la asfalt și montatori și construcții civile – în principal zidari și dulgheri. Procesul de recrutare debutează cu 3 zile de probe practice relevante pentru fiecare activitate în parte, astfel încât, la final, să avem siguranța că cei selectați vor putea livra la standardele dorite de compania de construcții care-i angajează. De data aceasta reprezentanții angajatorului ne vor însoți în Sri Lanka pentru a conduce direct testele practice. În cazurile în care nu e posibil acest lucru, există varianta ca aceștia să urmărească online imagini din timpul testărilor,” a explicat Romulus Badea, Partener la Soter & Partners.

Contractele de muncă pentru muncitorii din Asia se încheie pe o durată de minimum 2 ani, iar compania de recrutare se ocupă și de partea birocratică a procesului. Din cauza numărului mare de solicitări din ultima perioadă, eliberarea vizelor, a permiselor de muncă și tuturor documentelor necesare poate dura în jur de 120 de zile.

”Este foarte important ca o companie care are nevoie de forță de muncă din Asia să planifice foarte riguros momentul în care apelează la firma de recrutare. De exemplu, pentru a fi siguri că muncitorii vor ajunge la posturi în martie-aprilie, recrutarea trebuie să aibă loc în luna noiembrie a anului precedent. .În conditiile în care pandemia a adus restricții ce îngreunează procesul de recrutare, iar cererea pentru muncitorii din Asia s-a dublat în 2021, capacitatea de procesare a solicitărilor la nivelul autoritaților locale a scăzut, ceea ce se traduce de cele mai multe ori prin prelungirea termenelor de soluționare, ” a spus Romulus Badea, Partener la Soter & Partners.

Dacă în 2016, numărul de avize de muncă emis de autorități pentru muncitorii străini a fost de 5500, deficitul de forță de muncă tot mai mare din România a determinat ca, în luna august 2021, numărul avizelor acordate muncitorilor străini să ajungă la 50.000, ca urmare a cresterii cererii de pe piață.

”Muncitorii asiatici sunt dornici să vină în România pentru că nivelul salariilor este de 3-4 ori mai mare decât cel din țara lor. În plus, ei constituie un avantaj financiar și pentru statul român: pe perioada derulării contractului, angajatorul plătește pentru aceștia contribuții la sistemul de pensii din România, unde bugetul a fost deficitar in ultimii ani”, a spus Romulus Badea, Partener la Soter & Partners.

Cererea foarte mare pentru muncitori asiatici determină unele firme locale să încerce să contacteze direct companiile românești pentru a le oferi forță de muncă. Acceptarea unei astfel de abordări este, însă, riscantă.

”Pentru ca o companie din construcții să aibă siguranța că muncitorii vor fi selectați riguros, iar procesul pentru obținerea documentației necesare pentru ca aceștia să poată veni și munci în România se va desfășura așa cum prevede legea, este important să lucreze cu firme specializate. Noi oferim întotdeauna un sistem solid de garanții partenerilor noștri, în primul rând prin deplasarea în țările de proveniență ale muncitorilor pentru teste practice detaliate. Contractele se încheie pe perioadă de doi ani și înlocuim întotdeauna muncitorii care, dintr-un motiv sau altul, nu rămân în activitate pe toată această perioadă, pentru a nu periclita finalizarea proiectelor, ” a explicat Romulus Badea, Partener la Soter & Partners.

În condițiile în care muncitorii români sunt atrași de salariile mult mai mari din Vestul Europei, proiectele de infrastructură sunt în situația de a fi blocate din lipsa forței de muncă, un exemplu recent fiind tronsonul de autostradă Sibiu-Pitești.

Cei 434 km de autostradă incluși în PNRR au ca termen limită de realizare 2026, bugetul total pe sectorul de transport fiind de 7.62 miliarde de euro.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri