Guvernul a aprobat noi măsuri de protecție socială pentru salariații angajatorilor a căror activitate este afectată de criza din Ucraina, Federația Rusă și Belarus.

Prin Ordonanță de Urgență, Executivul a reglementat ca salariaţii cărora angajatorii le suspendă temporar contractul individual de muncă potrivit art. 52 alin. 1 lit.c) din Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, să beneficieze de o indemnizație de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2022 nr. 318/2021, se arată într-un comunicat de presă remis redacției, de la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale.

Această măsură se va acorda până la 31 decembrie 2022 pentru salariații angajatorilor afectați în mod direct sau indirect de imposibilitatea efectuării de tranzacții cu operatori economici din Ucraina, Federația Rusă şi Belarus ca urmare a efectelor generate de agresiunea militară rusă asupra Ucrainei, precum şi pentru salariaţii angajatorilor supuşi sancţiunilor internaţionale şi care au instituite măsuri restrictive în raport cu acţiunile care subminează sau ameninţă integritatea teritorială, suveranitatea şi independenţa Ucrainei. Măsura va fi suportată din bugetul asigurărilor pentru șomaj.

Vor putea solicita acest sprijin angajatorii care înregistrează în luna pentru care cer măsura o diminuare a încasărilor cu minimum 20% față de veniturile realizate în luna ianuarie 2022 sau față de veniturile realizate în luna similară a anului 2021, precum și cei care au fondurile sau resursele economice blocate prin ordin emis de președintele Agenției Naţionale de Administrare Fiscală.

Citește și: Efecte ale sancțiunilor împotriva Rusiei: TMK Artrom, una dintre marile companii din industria românească, are salariile blocate

Ce acte trebuie să depună angajatorii cu salariați afectați de războiul din Ucraina

Pentru acordarea indemnizației, angajatorii depun prin poșta electronică, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă în raza cărora își au sediul social, o cerere semnată și datată de reprezentantul legal, însoțită de o declarație pe propria răspundere din care să reiasă că au fost afectați în mod direct sau indirect de imposibilitatea efectuării de tranzacții cu operatori economici din Ucraina, Federația Rusă şi Belarus, ca urmare a efectelor generate de agresiunea militară rusă asupra Ucrainei.

Alături de cerere și declarație se anexează balanța de venituri și cheltuieli aferentă lunii pentru care se solicită indemnizația, precum și balanța de venituri și cheltuieli la care se raportează diminuarea, sau, după caz, de copia ordinului de blocare a fondurilor sau resurselor economice în domeniul sancțiunilor internaționale, emis de președintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, şi de lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizaţie, asumată de reprezentantul legal al angajatorului.

Modelul documentelor urmează să fie aprobat, în termen de 10 zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, prin ordin al ministrului muncii și solidarității sociale, la propunerea Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă.

Actul normativ adoptat de Guvern mai prevede posibilitatea ca angajatorul să solicite într-o lună calendaristică, pentru aceeași perioadă din lună, pentru salariați diferiți, dar și pentru același salariat, pentru perioade diferite din lună, atât indemnizația de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, cât și indemnizația de 75% din salariul de bază brut lunar aferent orelor de reducere a programului de lucru.

Impactul financiar estimat pentru aplicarea noii măsuri de susținere a locurilor de muncă și de prevenire a creșterii șomajului este de aproximativ 736 milioane lei pentru anul 2022.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri