Doar 29% dintre lucrătorii francezi spun că lucrează de la distanță „cel puțin o dată pe săptămână”. În comparație cu ei, 51% dintre germani, 50% dintre italieni, 42% dintre britanici și 36% dintre spanioli adoptă acest, potrivit unui studiu Ifop pentru think tank-ul francez Fondation Jean-Jaurès, a scris BBC.

Chiar și persoanele din Franța care raportează că lucrează de la distanță par să facă acest lucru mult mai rar decât vecinii lor europeni. În timp ce în Italia, 30% dintre lucrători au spus că lucrează la distanță patru până la cinci zile pe săptămână și 17% două până la trei zile, în Franța, cifrele sunt de 11%, respectiv 14%.

„Francezii sunt, de cele mai multe ori, reticenți la schimbare”, spune Sonia Levillain, profesor la Școala de Management IÉSEG din Lille și autoarea Little Toolbox of Remote Management. „Acesta este un stereotip, dar este și o realitate”, a adăugat cadrul didactic.

Nici cehii nu sunt buni prieteni ai muncii de la distanță, chiar dacă Cehia este o țară bine digitalizată, la parametri țărilor occidentale. Cei care resping această idee sunt mai ales managerii cehi. De asemenea, legislația din Cehia nu menționează dacă un lucrător remote este un angajat cu statut normal, iar progresele pentru reglementarea acestei chestiuni au fost minime.

„Acest factor juridic este rezultatul direct al unui factor cultural specific cehilor. În Cehia, ideile de ierarhie și de comunitate sunt foarte importante”, a explicat Frantz Gault, director al unei companii de consultanță în domeniul forței de muncă.

Cu doi ani în urmă, pandemia i-a făcut pe oameni să lucreze de la distanță din necesitate – dar acum, după ce multe dintre măsurile de siguranță au fost ridicate, o mulțime de angajați încă lucrează de acasă, iar mulți o fac permanent.

În mai multe țări, companiile au făcut tranziția rolurilor, care erau cîndva în birou și care au devenit fie complet, fie parțial, de la distanță. În plus, listele de locuri de muncă cu o componentă la distanță au crescut.

Țările cu cele mai mari tendințe înspre munca remote

Un studiu recent al site-ului de angajare Indeed arată că numărul de locuri de muncă la nivel mondial care menționează munca la distanță aproape s-a triplat de la debutul pandemiei, de la o medie de doar 2,5% în ianuarie 2020 la aproape 7,5% în septembrie 2021, cu țări precum Irlanda, Spania și Marea Britanie înregistrează cele mai mari creșteri.

Totodată, site-ul de carieră Ladders prezice că 25% din toate locurile de muncă profesionale din America de Nord vor deveni joburi remote până la sfârșitul anului 2022.

Între timp, mulți angajați care au fost chemați înapoi se întorc la un loc de muncă parțial de la distanță. La nivel global, aproximativ 38% dintre angajați lucrează acum într-un birou hibrid, conform indicelui de tendințe de lucru 2022 al Microsoft.

O mare parte din lume adoptă rapid un model mai „progresiv” pentru viitorul locului de muncă, angajatorii mergând fie la distanță, fie hibrid pe scară largă.

Care sunt originile acestor diferențe

În unele locuri, munca de la distanță nu este la fel de prizată din punct de vedere cultural, nu a fost acceptată de societate sau nu a fost niciodată implementată amplu din cauza barierelor tehnologice sau logistice.

Așadar, în timp ce multe țări merg cu capul întâi către un viitor în care să poată lucra de oriunde, lucrătorii din locații precum Franța sau, depășind aria europeană, Japonia, se întorc adesea la birou cu normă întreagă, respingând ideea că o săptămână de lucru în persoană de cinci zile este ceva de domeniul trecutului.

Munca de acasă a devenit atât de obișnuită pentru mulți lucrători în ultimii doi ani, încât poate fi greu să ne amintim că, în afara Scandinaviei și în câteva buzunare din Europa de Vest, practica era încă destul de rară în anii 2010.

Acum, majoritatea națiunilor europene – în special cele cu PIB-uri mai mari – au îmbrățișat conceptul în totalitate. Cu toate acestea, Franța rămâne o situație neobișnuită.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri