Decizia de schimbare a unui job nu trebuie să vină niciodată de pe o zi pe alta, motiv pentru care trebuie să îți iei timp și să cântărești cum trebuie alegerea. De-a lungul carierei lor, oamenii aleg joburi și în funcție de momentele în care se află în viață, dar și în funcție de gradul de stabilitate de care au nevoie. Dacă alegi un job la stat, trebuie să pui în balanță avantajele și dezavantajele și să nu iei decizia în baza unui impuls. Dacă te-ai hotărât să faci acest pas, iată ce trebuie să știi referitor la angajările la stat.

Câți bugetari are România

Numărul posturilor ocupate în instituţiile şi autorităţile publice din România era, la finalul anului 2021, de 1.262.318, cu 3.508 mai multe comparativ cu luna precedentă, iar 63,97% dintre acestea erau în administraţia publică central, conform datelor publicate pe site-ul Ministerului Finanţelor.

Cei mai mulți bugetari lucrează în Ministerul Educaţiei, respectiv 290.417 (289.959 în noiembrie), Ministerul Afacerilor Interne - 121.622 (119.829 luna precedentă), Ministerul Apărării Naţionale -75.855 (75.739 în noiembrie), Ministerul Finanţelor -24.384 (24.375 în noiembrie), Ministerul Sănătăţii -18.421 (18.330 în noiembrie) şi Ministerul Justiţiei- 16.926 (16.824 în noiembrie).

Avantajele lucrului la stat

Experiențele profesionale acumulate în instituțiile publice „atârnă” în general foarte bine CV-ul unui candidat. Pe lângă acestea, promovările pe care le ai într-o instituție publică sunt cele care oferă o și mai mare valoare profilului tău de angajat.

Însă cei mai mulți care au plan să ocupe un post la stat o fac pentru siguranța pe care le-o oferă o astfel de poziție, dar și pentru un mai mare echilibru dintre muncă și viața personală, datorită presiunii reduse și a zilelor libere legale care sunt literă de lege. În general, la joburile din instituțiile publice concedierile se fac mai rar, iar acestea sunt, de regulă ca urmare a unor crize economie ce necesită restructurări în masă. Dacă luam, însă, exemplul crizei pandemice, angajații de la stat nu au fost afectați de șomaj tehnic sau de disponibilizări, comparativ cu cei de la privat. Prin urmare, din acest punct de vedere, locurile de muncă de la stat pot fi privite ca fiind mai stabile.

angajari la statSursa foto: Agerpres

Vezi și: Codirlașu, CFA: Salariile bugetarilor continuă să împovăreze statul

Dezavantajele lucrului la stat

Un prim dezavantaj major la locurile de muncă de la stata este acela al mediului de lucru care poate să fie mai rigid comparativ cu cel dintr-o companie privată. În general, atunci când te angajezi la stat trebuie să ai în vedere că se dorește de la tine să fii o persoană care își face treaba, într-un anumi t timp pe care îl ai la dispoziție. Sunt slabe șanse să fii întrebat ce îți place la locul tău de muncă, ce ai schimba. Totodată, colegii de lucru sunt angrenați într-un sistem ca și tine și e posibil ca toți să fiți parte dintr-un regim de lucru care e de așteptat să decurgă mai lent uneori. Multe persoane nu reușesc să treacă de aceste bariere și văd în joburile de stat mai puține provocări cu care să rezoneze, comparativ cu cele de la privat.

În ceea ce privește salariile, aici lucrurile pot părea mereu subiective. Salariile de stat pot fi ușor mai mici comparativ cu cele la care poți ajunge în privat, după o perioadă mai mare de timp petrecut în companie. Însă adevărul poate fi undeva la mijloc și asta pentru că fiecare situație diferă în funcție de nivelul de pregătire al persoanei care se angajează, poziția pentru care candidează, dar și vechimea în muncă și expertiza acumulată de-a lungul timpului.

Suspendare angajări la stat

Însă înainte de a te hotărî că vrei să obții un loc de muncă la stat, în detrimentul privatului, ar trebui să știi că recent, Guvernul României a decis să suspende anagajările la stat. Decizia a fost adoptată de Executiv, printr-o ordonanță de Urgență prin care anunță că nu se vor mai susține examene sau concursuri începând cu data de 1 iulie 2022. Măsura are în vedere posturile vacante sau temporar vacante din instituțiile și autoritățile publice centrale și locale, cu excepția posturilor unice și este valabilă până la 31 decembrie 2022.

Măsura suspendării ocupării posturilor vacante din administrația publică a fost necesară pentru a diminua unele cheltuieli de funcționare ale instituțiilor și autorităților publice, în vederea asigurării sursei de finanțare a pachetului de măsuri pentru menținerea nivelului de trai al categoriilor vulnerabile și continuarea activităților economice, recent adoptat de Guvern, cu respectarea angajamentelor asumate în ceea ce privește încadrarea în ținta de deficit.

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale

Angajări la stat. Ce trebuie să faci ca să te angajezi la stat

Pentru mulți români, sistemul de angajări la stat este privit ca fiind unul anevoios prin prisma procesului de selecție care poate fi mai lung uneori. Așa că dacă vrei să te angajezi într-o instituție publică, e bine să îți iei un timp considerabil pentru a căuta un job care să ți se potrivească.

Posturile vacante din Administrația Publică din România sunt publicate de Guvernul României pe site-ul posturi.gov.ro. Aici găsește toate locurile de muncă disponibile, din fiecare județ din România. Joburile sunt ierarhizate în conformitate cu nivelul funcției, județele și instituțiile în care sunt disponibile locurile vacante.

Angajări la stat. Ce condiții trebuie să îndeplinești dacă vrei un post la stat

În Legea nr 188/1999, privind statutul funcționarilor publici sunt prevăzute condițiile pe care trebuie să le îndeplinești pentru a te angaja la stat. Sunt 10 criterii generale fără de care nu poți să te angajezi într-o instituție publică din România, pe unul dintre posturile vacante.

Condiţii generale de ocupare a unei funcţii publice, pentru un candidat:

  1. are cetățenia română și domiciliul în România;
  2. cunoaște limba română, scris și vorbit;
  3. are vârsta de minimum 18 ani împliniți;
  4. are capacitate deplină de exercițiu;
  5. are o stare de sănătate corespunzătoare funcției publice pentru care candidează, atestată pe bază de examen medical de specialitate;
  6. îndeplinește condițiile de studiu prevăzute de lege pentru funcția publică;
  7. îndeplinește condițiile specifice pentru ocuparea funcției publice;
  8. nu a fost condamnată pentru săvârșirea unei infracțiuni contra umanității, contra statului sau contra autorității, de serviciu sau în legatură cu serviciul, care împiedică înfăptuirea justiției, de fals ori a unor fapte de corupție sau a unei infracțiuni săvârșite cu intenție, care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcției publice, cu excepția situației în care a intervenit reabilitarea;
  9. nu a fost destituită dintr-o funcție publică sau nu i-a încetat contractul individual de muncă pentru motive disciplinare în ultimii 7 ani;
  10. nu a desfășurat activitate de poliție politică, astfel cum este definită prin lege.

Posturile la stat se dau pe bază de concurs, adică un proces similar, dacă vrei, cu examenul de admitere de la o facultate. Tu practic depui un dosar (cu mai multe acte despre care vom aminti mai jos) care va fi evaluat , iar dacă acesta corespunde cu cerințele, vei fi chemat la o probă scrisă. Ulterior, dacă treci de proba scrisă, ești chemat la un interviu.

Angajări la stat. Ce trebuie să conțină dosarul de concurs

După ce găsești un anunț cu un loc de muncă ce ți se pare potrivit pentru tine, ca să aplic trebuie îți pregătești un dosar. Iată ce trebuie să conțină acest dosar de concurs:

  • formularul de înscriere;
  • copia actului de identitate;
  • copiile diplomelor de studii și ale altor acte care atestă efectuarea unor specializări;
  • copia carnetului de muncă sau, după caz, o adeverință care să ateste vechimea în muncă și, după caz, în specialitatea studiilor necesare ocupării funcției publice;
  • cazierul judiciar;
  • adeverința care să ateste starea de sănătate corespunzătoare, eliberată cu cel mult 6 luni anterior derulării concursului de către medicul de familie al candidatului sau de către unitățile sanitare abilitate;
  • declarația pe propria răspundere sau adeverința care să ateste că nu a desfășurat activități de poliție politică.

Formularul de înscriere se pune la dispoziție candidaților prin secretarul comisiei de concurs din cadrul autorității sau instituției publice organizatoare a concursului. Copiile de pe actele prevăzute mai sus se prezintă în copii legalizate sau însoțite de documentele originale, care se certifică pentru conformitatea cu originalul de către secretarul comisiei de concurs”, prevede ghidul publicat de Guvernul României.

Important de precizat este și faptul că declarația pe propria răspundere poate fi înlocui cazierul judiciar. În acest caz, cel care va fi declarat admis la selecția dosarelor are obligația de a completa dosarul de concurs cu originalul documentului pe tot parcursul desfășurării concursului, dar nu mai târziu de cinci zile lucrătoare de la data la care a fost declarat admis în urma selecției dosarelor, sub sancțiunea neemiterii actului administrativ de numire, se mai arată în ghid.

Angajări la stat. Proba scrisă

După ce dosarul de concurs a fost admis, fiecare persoană va da o testare scrisă, ce poate consta fie în redactarea unei lucrări specifice, fie într-un test grilă. Uneori, anumite testări pot include ambele variante de evaluare.

Prin proba scrisă se testează cunoștințele teoretice și abilitățile practice necesare ocupării funcției publice pentru care se reglementează concursul. În cadrul probei scrise se testează, în mod obligatoriu, inclusiv cunoștințele generale ale candidatului în domeniul administrației publice.

Subiectele pentru proba scrisă se stabilesc pe baza bibliografiei și a tematicii de concurs, astfel încât să reflecte capacitatea de analiză și sinteză a candidaților, în concordanță cu nivelul și specificul funcțiilor publice pentru care se organizează concursul. Pentru candidații la ocuparea aceleiași funcții publice, subiectele sunt identice în cadrul aceluiași concurs, cu excepția cazului în care concursul se desfășoară în mai multe serii.

Angajări la stat. Interviul

Interviul va putea fi susținut doar de candidații care au trecut de proba scrisă. Acesta testează abilitățile, aptitudinile și motivația celui care vine să ocupe un post vacant, într-o instituție de stat.

Criteriile de evaluare pentru stabilirea planului de interviu sunt:

  • abilitățile de comunicare;
  • capacitatea de analiză și sinteză;
  • abilitățile impuse de funcție;
  • motivația candidatului;
  • comportamentul în situațiile de criză.

Pentru funcțiile de conducere planul de interviu include și elemente referitoare la:

  1. capacitatea de a lua decizii și de a evalua impactul acestora;
  2. exercitarea controlului decizional;
  3. capacitatea managerială.

Pentru probele concursului punctajele se stabilesc în felul următor: se face un calcul pentru punctajul obținut în urma lucrării scrise, care este de maximum 100 de puncte, iar ulterior se calculează punctajul pentru proba de interviu (pentru care se poate acorda tot un punctaj maximum de 100 de puncte).

Anterior începerii corectării lucrărilor la proba scrisă, fiecare lucrare va fi numerotată, cu excepția cazului în care există un singur candidat pentru ocuparea funcției publice vacante. Punctajul final obținut poate fi contestat de fiecare candidat în parte.

Vezi AICI în ce condiții poți depune contestații și care este termenul de soluționare a acestora.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri