Piața muncii s-a schimbat considerabil în ultimele decenii, pe măsură ce și tehnologia a evoluat și a redefinit prioritățile și nevoile angajaților. Micromanagementul și-a pierdut din putere, în vreme ce nici angajații nu mai sunt în etapa în care trebuie împinși de la spate să muncească. Andreea Mihnea, Chief People Officer la First Bank subliniază că nu ne aflăm în punctul în care redefinim performanța, ci în momentul în care redefinim angajatul.

„Ce redefinim este lucrătorul care nu mai reprezintă o comoditate. La nivel de leadership, era foarte ușor în trecut pentru un top management să spună `omul nu e bun, îl dăm afară, angajăm altul`. Acum nu se mai pune problema așa și e foarte bine. Pe de o parte, lumea s-a schimbat atât de mult, a devenit atât de complexă încât nu ne mai permitem să aducem la birou doar elementul care poate munci din omu, ci vrem să îl aducem cu totul pentru că el să poată lua decizii pentru lumea asta, pentru anumite momente în teren, ceea ce nu se poate face doar cu o bucată din acel om, pe care o vizualizam noi ca organizație în trecut și o gestionam”, a declarat Andreea Mihnea, Chief People Officer la First Bank în cadrul conferinței HR cu tema „Paradoxul performanței în noua eră a muncii”.

Oficialul de la First Bank spune că acum, un angajator trebuie să gestioneze un angajat cu tot ce înseamnă el, de la modul în care acesta e construit și până la emoții și situații care nu mai au legătură doar cu munca, făcând referire la cele două contexe cu impact masiv asupra resursei umane: pandemia și războiul. Totodată, nici perspectivele pentru anul următor nu sunt îmbucurătoare. Un sondaj realizat de eJobs România arată că 43,9% dintre angajați se tem de impactul unei posibile crize economice. Mai mult, 15,5% se gândesc că le-ar putea scădea veniturile, iar 14,4% iau în calcul că le va fi mai greu decât în 2022 să își găsească un job.

Ce s-a întâmplat când totul din jur a devenit mult mai incert a fost că lumea a început să se gândească la sine. Dacă vine războiul ce fac eu, ce face familia mea, iarăși dacă vine COVID, ce fac eu, ce face familia mea. Sau au mai fost mici comunități care nu erau neapărat formale sau formalizate de o autoritate.

Andreea Mihnea, Chief People Officer la First Bank

Loialitatea nu a existat niciodată din partea companiilor la fel cum a existat din partea angajaților

Orientarea către individul care se gândește la sine a devenit cumva firească, iar liderii trebuie să privească acest aspect cu multă empatie. Piața muncii aparține acum angajatului, pe fondului faptului că fluctuația de personal este foarte mare, iar bătălia pentru talente este una acerbă. Îngrijorate tot mai mult de lipsa de forță de muncă, firmele investesc cu până la 60% mai mult în departamentele de HR, arată datele de la EXEC-EDU.

„Organizațiile, tot timpul s-au gândit la sine și cumva, acum, raportul acesta e unul de bun simt în care trebuie să înțelegem că oamenii se gândesc la sine, iar noi ca organizații trebuie să acceptăm lucrul acesta, să acceptăm faptul că loialitatea nu a existat niciodată din partea organizațiilor către angajați la modul cum noi ne așteptăm să existe din partea angajaților. Poate sună puțin cinic, dar e un moment în care punem cărțile pe față în care vedem omul așa cum este, cu nevoile lui, cu defectele lui, dar vedem și organizațiile așa cum sunt”, a mai precizat Andreea Mihnea.

Un alt semnal al deteriorării stării emoționale a angajaților este și așa-numitul quiet quitting, fenomen care denumește lipsa de implicare a angajaților în activitățile de zi cu zi de la locul de muncă. Quiet quitting apare ca reacție la condițiile economice și sociale copleșitoare la care trebuie să facă față angajații (inflație ridicată, creșterea ratelor la bancă, restrângerea anumitor activități economice), la stresul ridicat pe care l-au acumulat în perioada pandemiei și războiului. Angajații care se află în această situație consideră că nu întotdeauna timpul și efortul suplimentar depus la locul de muncă le va aduce acestor angajați o promovare sau recompensă financiară.

Sursa foto: Ovidiu Udrescu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri