A fi manager nu înseamnă să fii atotștiutor și să dai indicații. Un lider complet trebuie să inspire, să fie un exemplu pentru echipa sa, ideal să opteze pentru macro management, să dea întotdeauna feedback obiectiv, dar să fie și etic, să învețe de la echipă și să aprecieze orice ajutor. Managerii însă sunt și ei oameni și au dreptul să greșească, dar au două obligații importante: să învețe din greșeli și să dea mai departe din experiența lor către echipă. Un adevărat lider este mândru de subalternul care ajunge mai sus ca el, iar asta înseamnă că a fost un mentor perfect.

Iată mai jos cele mai frecvente situații în care chiar și cei mai buni manageri fac greșeli.

1. Anticiparea problemelor

Pare greu de crezut, dar chiar și pentru cel mai bun șef unele situații, care sunt evidente la prima vedere, pot fi o surpriză. Acest lucru este, în principal, din cauză că ne facem mai puține griji cu privire la sursele potențialelor erori atunci când toate procesele par că se derulează perfect. Și exact aici intervine problema: mulți manageri uită să anticipeze potențialele surse de eroare.

2. Profitați de oportunități

Dar ce se întâmplă când te concentrezi prea mult pe anticiparea erorilor și riscurilor? Unii manageri sunt prea ocupați să identifice și să prevină sursele de erori și riscuri, astfel încât trec cu vederea oportunități importante. Este de înțeles pentru că, în calitate de șef, trebuie să ții mereu ochii deschiși și să ai o viziune de ansamblu. Însă oportunitățile și riscurile trebuie recunoscute și luate sau eliminate în egală măsură, iar asta reprezintă deseori o provocare chiar și pentru cei mai buni manageri, să recunoască și să gestioneze echilibrat oportunitățile și riscurile.

3. Dezvoltarea companiei

Stagnarea este căderea oricărei afaceri. O companie de succes poate supraviețui pe termen lung doar dacă continuă să se dezvolte. Mulți șefi uită să aibă grijă de creșterea și dezvoltarea companiei lor, prin urmare aceasta devine vulnerabilă în fața concurenței și schimbărilor. Nevoile clienților sunt în continuă schimbare, digitalizarea și tehnologiile progresează continuu, astfel că, dacă vrei să fii permanent în ascensiune, trebuie să te adaptezi atât tu, cât și compania la nevoile clienților, la tendințele și tehnologiile din piață.

4. Dezvoltarea angajaților

Schimbarea și dezvoltarea sunt o parte fixă ​​și importantă a pieței muncii. Cu toate acestea, ca șef, nu este important doar să te asiguri că propria ta echipă sau companie se dezvoltă în consecință, ci trebuie să îți cunoști echipa îndeaproape și să o îndrumi prin această schimbare. Pentru că schimbarea este aproape întotdeauna asociată cu incertitudinea și frica, iar mulți oameni ar putea avea probleme cu anumite schimbări, datoria unui bun manager este să comunice transparent cu angajații și să le redea încrederea în ei înșiși.

5. Pregătirea unui succesor potrivit

Vine un moment când altcineva trebuie să-ți calce pe urme. Pentru ca succesul departamentului sau al companiei să continue, un manager bun trebuie să aibă grijă să găsească un succesor potrivit în timp util. Dar este un aspect pe care chiar și cei mai buni lideri îl uită adesea. Pregătește-ți succesorul din timp și oferă-i toate informațiile de care are nevoie pentru a deveni chiar mai bun ca tine.

6. Sănătatea

În funcție de mărimea companiei, managerii petrec mai mult sau mai puțin timp la birou, dar cele mai multe ori dedică o cantitate considerabilă de timp și energie și după program. Cu toată aprecierea pentru abordarea pasională, dar nu ar trebui să ne punem niciodată succesul profesional înaintea sănătății și a vieții personale. Este un aspect deosebit de important pe care mulți manageri îl uită prea des. Echilibrul dintre viața profesională și personală reprezintă cheia pentru a rămâne sănătoși și mereu cu forțe proaspete pentru proiectele noi.

7. Implicarea echipei în rezolvarea problemelor

Este evident că a fi manager vine la pachet de cele mai multe ori cu cel mai mare stres. La urma urmei, trebuie să te asiguri că totul merge bine, că departamentul sau compania au rezultate concrete și eficiente, dar trebuie să ai grijă și de angajați. Chiar și ca șef implicat poți să pierzi rapid urma și să treci cu vederea anumite probleme. Nici în acest caz nu ar trebui să subestimezi abilitățile angajaților și trebuie să asculți sugestiile și soluțiile lor. Astfel, îi responsabilizezi și le permiți să învețe din greșeli, ceea ce se traduce în oportunitatea de a-și îmbunătăți competențele și a se dezvolta. Așadar, pe lângă ideile și soluțiile valoroase pe care le poți obține, ajuți angajații să învețe din experiențe.

8. Recunoaște-ți slăbiciunile

Nimănui nu-i place să recunoască faptul că are anumite slăbiciuni. În special cei care lucrează în funcții de conducere au tendința să nu recunoască și să nu discute despre slăbiciunile lor pentru că domină adesea mentalitatea că ar putea fi percepuți ca fiind slabi. Drept urmare, nu este neobișnuit ca mulți manageri să-și ignore propriile slăbiciuni, iar asta să-i împiedice să-și îmbunătățească și aspectele mai puțin forte. Dacă vă descoperiți propriile slăbiciuni, puteți astfel să le eliminați, acolo unde este posibil, sau să le corectați treptat. Recunoașterea și acceptarea propriilor slăbiciuni este esențială pentru a te dezvolta ca lider. Altfel, poți rămâne blocat în aceleași greșeli sau chiar să le agravezi.

9. Dezvoltarea personală

Un punct care se leagă foarte strâns de punctul anterior deoarece autoreflecția adecvată și recunoașterea punctelor slabe reprezintă o parte importantă a dezvoltării personalității și, implicit, ca lider. Nu doar formarea continuă a departamentului și a companiei este de mare importanță pentru un manager, ci și dezvoltarea personală. Mulți șefi uită să se dezvolte mai mult pe această parte sau nu lasă suficient loc pentru propria lor dezvoltare personală. Chiar dacă ai impresia că nu mai ai vreme, trebuie să-ți dedici timpul necesar și pentru dezvoltarea personală.

10. Arată-ți emoțiile și uneori ascultă-ți inima

Cum se spune, dacă acționezi prea emoțional, devii neglijent și faci greșeli. Acest lucru poate fi adevărat până la un anumit punct, dar ca lider bun ar trebui să-ți asculți inima din când în când și să iei în calcul și componenta emoțională în decizii, acolo unde este cazul. Mult prea mulți oameni în funcții de conducere sunt de părere că deciziile emoționale nu-și au locul în lumea profesională, dar asta poate fi considerată o greșeală pentru că a fi lider înseamnă să fii și uman și empatic. Să-ți arați emoțiile îți poate apropia echipa foarte mult.

11. Fii curajos

Ca persoană aflată într-o poziție de conducere, un anumit nivel de risc este o parte integrantă a vieții cotidiene. Cu toate acestea, mulți lideri se feresc să ia decizii riscante. Ar trebui să acționați ca un fel de model, să dați un exemplu angajaților și să arătați că deciziile îndrăznețe dau roade. Acesta este un punct important, dar adesea neglijat.

12. Gândire vizionară

O gândire vizionară și creativă este obligatorie pentru un lider complet. Desigur, nu trebuie puse în aplicare toate gândurile, însă câteodată îți pot veni idei care merită aplicate și se dovedesc a fi foarte utile. Creativitatea și, uneori, deciziile neobișnuite sunt parte integrantă a unui bun stil de conducere, adesea neglijat și uitat. Astfel, un lider cu o gândire vizionară poate vedea dincolo de problemele curente, poate anticipa schimbările și poate găsi soluții originale pentru problemele cu care se confruntă sau pentru noi oportunități de dezvoltare a afacerii.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri