Relația angajat - angajator s-a schimbat considerabil în ultimii ani, mai ales de la venirea pandemiei care a adus oboseală, stres, presiune, stări care se resimt și astăzi. Avantajul este că polul de putere începe tot mai mult să nu mai aparțină managerului, iar asta se vedem din fenomene precum Marea Demisie sau Quiet Quitting, care a rezultat din combinația perfectă dintre stres, oboseală și lipsa de motivație.

Eu văd multă oboseală și presiune în piața muncii în sensul că sunt foarte multe schimbări în ultimii ani, indiferent ce rol ai, că ești lider, că ești angajat. Sunt oameni care s-au uzat, care au obosit. Întâlnesc oameni care caută altceva, alte experiențe pe care încă nu le găsesc. Sunt oameni care își doresc organizații în care să se simtă apreciați, unde părerile lor să conteze. Tipul acesta de mentalitate din trecut în care facem ce spune șeful nu mai contează, începe să dispară ușor-ușor pentru că nu mai da roade.

Și acele companii în care șeful controlează tot sunt considerate toxice. Să faci doar cum crede un singur om de cuviință nu mai e o experiență de muncă bună și de dorit. Eu întâlnesc mulți angajați care caută sens, împlinire, satisfacție în muncă lor. Caută să își aducă contribuția și nu toată lumea vrea să stea în banca lui și să facă ce i se spune, uneori ai nevoie și de altceva”, a declarat pentru wall-street.ro, Rodica Obancea, Executive&Team Coach – MCC Founder & General Manager Viitorul Meu, la conferința Future of Organizations.

Mediile toxice din companii se numără printre principalele care duc la demisii din partea angajaților. În general, munca în exces, neînțelegerile dintre management și angajați sunt factorii care contribuie la creearea unui mediu toxic într-o organizație. În România cauzele principale ale conflictelor de muncă sunt diferențele salariale, favoritismul angajaților și lipsa recunoașterii muncii angajaților.

„Micromanagementul nu a fost încă aruncat la gunoi, încă îl regăsim, o să mai dureze până când o să iasă cu totul din sistem, dar mai sunt organizații în care asta se întâmplă. Sunt și etape de business unde e sănătos și natural să fie micromanagement, cum sunt start-up-urile la început de drum, de pildă, însă când acest lucru persistă, nu mai e în regulă”, a mai adăugat Rodica Obancea.

„Dacă nu sărbătorești reușitele, te uzezi”

Omul de business român este cel mai puțin prezent în viața sa, nu-și acordă timp să reflecteze, nu se bucură de micile victorii pentru că nu se consideră îndreptățit să și le asume. Aflasem acest aspect dintr-o discuție pe care am avut-o la finalul anului trecut, cu Mihaela Feodorof, specialist în servicii de business consulting, o chestiune cu care este de acord și Rodica Obancea. Acesta din urmă consideră că „dacă nu sărbătorești reușitele, te uzezi”.

Indiferent de ce rol ai, ai mindsetul acela de performer, vrei să faci, continui să faci și le faci mereu pe repede înainte, însă trebuie să îți dai voie să le faci puțin mai atent. Dacă ai o victorie, stai acolo puțin liniștit, bucură-te și celebrează cu oamenii, mulțumește-le tuturor. Nu zice nimeni acum să le crești salariile, dar să stai acolo puțin cu ei, asta trebuie pentru că asta te încarcă. O să ai energie să deschizi un alt proiect nou, greu, dar dacă nu celebrezi reușitele, te uzezi.

Rodica Obancea, Executive&Team Coach – MCC Founder & General Manager Viitorul Meu (foto)

Rodica Obancea

Specialistul recomandă liderilor să poarte mereu discuții cu echipele lor despre situațiile în care se află ca organizații, despre lucrurile pe care le traversează și despre cele care vor urma. Comunicare rămâne un instrument de bază, indiferent de industria în care activează o companie sau de numărul de angajați, mai ales în contextul incertitudinilor actuale de ordin financiar, social și politic.

„Sunt multe constrângeri de care ne lovim cu toții, de la constrângeri bugetare până la multă presiune, schimbări...Viața nu e roz, nici în organizație, nici acasă, dar când un manager reușește să își strângă oamenii și să vorbească cu ei, se văd îmbunătățiri (...) Am întâlnit și companii care au fost foarte afectate de ce se întâmplă, de inflație, de război, unele au făcut ajustări, restructurări, au fost nevoite să renunțe la niște oameni, altele au reușit să îi reintegreze. Altele însă alocă bani în continuare în dezvoltarea oamenilor pentru că nu există altă opțiune. Învățarea cam doar din mediul organizațional o putem deprinde pentru că mediul educațional nu prea ne ajută”, a mai explicat Rodica Obancea, Master Certified Coach.

Peste jumătate dintre angajații români (59%) sunt îngrijorați de impactul incertitudinii economice asupra siguranței locului de muncă, potrivit studiului Randstad Workmonitor. O treime (33%) dintre aceștia sunt îngrijorați de pierderea locului de muncă, procent care crește la 43 % în cazul celor cu vârsta cuprinsă între 45-54 de ani.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri