IKEA se află în mijlocul unui scandal după ce compania a fost acuzată în social media că oferă salarii de aproximativ 1.800 – 2.000 de lei pe lună angajaților pe care vrea să-i atragă pentru magazinul planificat să se deschidă la Timișoara, în comuna Dumbrăvița. Ikea a transmis într-un interviu acordat wall-street.ro că nu a publicat niciodată salariile pe nicio platformă și că remunerațiile angajaților nu pot fi dezvăluite.

Pentru angajații din Timișoara, IKEA a anunțat anterior, tot ca răspuns la o solicitare Wall-Street.rosalariul net pornește de la 3.000 de lei lunar fix, acesta incluzând tichetele de masă și decontarea lunară a transportului.

„Când vine vorba despre salarii, considerăm că este dreptul angajaților noștri la confidențialitatea datelor. Este un element definitoriu al politicii de resurse umane a companiei IKEA România, mai ales în construirea unei bune relații bazate pe încredere între angajat și angajator. Este și o obligație legală pe care noi o avem față de aceștia să nu venim cu detalii atât de clare. Noi, bineînțeles că am venit zilele acestea cu un salariu de start sau o marjă, cumva ca să aducem claritate și să existe totuși ceva dat, dar niciodată nu o să putem veni cu o sumă fixă”, a declarat Adriana Petre, People & Culture Manager IKEA Timișoara.

Întrebat cu privire la salariile concrete din companie, reprezentantul IKEA nu a dezvăluit cu exactitate care sunt salariile din companie, menționând faptul că nu ar fi corect față de angajați ca acestea să fie dezvăluite. Din acest motiv, IKEA susține că nu a publicat niciodată salariul în anunțurile de angajare, așa cum s-a vehiculat pe rețelele sociale.

Noi nu am postat un anunț de acest gen pe Facebook în care să menționăm salariul. Este posibil să fie doar o interpretare sau pur și simplu comentarii care se postează și oamenii să reacționeze și atunci să se încurajeze unii pe alții să lase genul acesta de comentarii. Dar noi nu postăm tocmai din cauza sau datorită acestei politici pe care o avem și dorim să păstrăm confidențialitatea pe zona aceasta de salarizare. Noi nu postăm. Candidații noștri au acces la aceste informații în cadrul procesului de recrutare și ajungem în momentul final în faza de ofertare, când discutăm deschis cu candidații noștri despre asta, îi anunțăm care este oferta salarială și bineînțeles toate beneficiile pe care le le include munca la IKEA.

Adriana Petre, People & Culture Manager IKEA Timișoara

Adriana PetreSursa foto: Ovidiu Udr

Cum se stabilesc salariile la IKEA

IKEA a explicat că stabilește grila de salarizare în baza unui studiu de piață amănunțit care se face anual. Compania participă la sondajele care se realizează în industria de retail, iar când ajunge la etapa de stabilire a salariilor de start, se ia în calcul situația regăsită la acel moment în piața muncii. Ulterior, măririle salariale se stabilesc în conformitate cu o evaluare a performanței fiecărui angajat.

Am comunicat deja suma de start și nu ar fi corect să-ți spun care este maximul la care pot ei ajunge, pentru că asta ține de experiența pe care ei o au de-a lungul timpului, de-a lungul anilor cu noi, în baza evaluărilor de performanță la care ei ajung. În fiecare an angajații au parte de o evaluare a performanței în urma obiectivelor care le-au fost stabilite individual și aceștia primesc măriri salariale după această evaluare. Totodată, ei mai au acces și la alte programe sau la alte proiecte în care pot fi implicați, și la fel, veniturile lor să se mărească odată cu accesul la aceste proiecte la care participă”, spune Adriana Petre care explică faptul că IKEA România oferă aceleași salarii și beneficii pentru angajații din toată țara, fără să existe diferențe între orașe.

„Oamenii vin în continuare la interviu”

Reprezentantul IKEA România spune că în urma scandalului, interviurile de angajare programate nu au avut de suferit, iar întâlnirile pe care specialiștii le aveau cu cei care urmau să vină la interviu nu au fost amânate sau sistate.

„Toate interviurile noastre programate au avut loc. Avem interviuri și acum. Sunt colegii mei în interviuri pentru departamentul nostru de restaurant pentru care se recrutează. Oamenii vin în continuare la interviu și arată un interes crescut pentru IKEA. Bineînțeles că în timpul discuțiilor le aducem claritate asupra situației și îi rugăm să pună întrebări, ca să plece de la noi cu toate răspunsurile de care au nevoie”, a precizat Adriana Petre.

IKEA a anunțat la începutul acestui an că urmează să facă „recrutări în masă” pentru magazinul din Timișoara, programat să fie deschis în vara acestui an. Dacă până pe 23 februarie, compania a „umplut” 50 de poziții dintre cele 300 scoase pe piață, Adriana Petre a declarat în dialogul nostru că până pe 2 martie erau angajate în total 92 de persoane.

„Primul pas în procesul de recrutare este interviul telefonic. Așa că în interviul față în față ajung cei care au cele mai mari șanse să-și semneze o ofertă de lucru cu noi. Iar motivele pentru care, în general, cei care aplică nu ajung să ne cunoască față în față sunt în primul rând legate poate programul de lucru, pentru că nu vor să lucreze în schimburi. Poate că nu au mai lucrat până acum într-un magazin, într-un retail și nu înțeleg că de fapt este muncă de magazin și nu este muncă de acasă sau muncă de birou”, a mai explicat Adriana Petre.

La nivel de beneficii, IKEA oferă servicii medicale gratuite, prin intermediul abonamentelor medicale private sau a asigurării de sănătate, fond de pensie privată, programul de bonus anual Ikea, indemnizația pentru work from home, voucherele de vacanță, cadourile pentru zilele de naștere și aniversările de muncă, reducerile de 15% la majoritatea produselor Ikea din magazinele din România, dar și reduceri în valoare de 30% la produsele din Magazinul cu Produse Suedeze și la aproape 2.000 de produse de amenajare a locuinței și de economisire a energiei în magazinele IKEA din toată țara.

Retailerul de mobilă urmează să inaugureze, în localitatea Dumbrăvița din apropierea Timișoarei, al treilea magazin din rețeaua sa din România, despre care s-a declarat în mediul online că se întârzie cu deschiderea acestuia din cauză că IKEA nu găsește suficienți angajați care să accepte salariile oferite.

Am dat deja o comunicare în acest sens. Ce pot eu să îți spun este ca nu am informații noi comparativ cu ceea ce s-a declarat până acum. Cum au mai spus și colegii mei, construcția magazinului nu este un proiect simplu. Să construiești un magazin IKEA presupune să ai grijă de foarte multe aspecte care țin atât de parte tehnică, de funcționalitate, sisteme de siguranță.

Adriana Petre, People & Culture Manager IKEA Timișoara

Poziția IKEA cu privire la transparentizarea salariilor

Companiile se pregătesc pentru momentul în care va deveni obligatorie măsura propusă de Comisia Europeană, de a legifera transparența salariilor. Așa se face că publicarea salariului în anunțurile de angajare începe să nu mai fie percepută ca fiind un tabu în România. O analiză realizată de BestJobs arată că anunțurile de angajare care postează salariul atrag cu 40% mai mulți candidați decât cele care nu le pun „la vedere”. Totuși, în legislația națională, Codul Muncii arată că „salariul este confidenţial, angajatorul având obligaţia de a lua măsurile necesare pentru asigurarea confidenţialităţii”.

„Lucrăm cu politicile care sunt acum valabile. Atâta timp cât în Codul Muncii există și un articol 163 care specifică foarte clar confidențialitatea salariului, în contractele de muncă, angajații prin contractul de muncă au această obligație de a păstra confidențialitatea salariului.

Dacă legislația o va impune, bineînțeles că și politicile tuturor companiilor se vor actualiza, dar nu cred că este cazul în acest moment neapărat despre asta, pentru că nu este ceva ce se poate implementa acum”, a mai declarat reprezentantul IKEA România.

În perioada 2020 – 2022, fluctuația de personal în cadrul IKEA România a fost de aproximativ 20%. Compania are în total 1.374 de angajați, dintre care 1.219 activează în magazinele IKEA Băneasa, IKEA Pallady, dar și în centrele de întâlnire cu clienții din Oradea, Timișoara, Cluj, Iași, Brașov și Constanța.

IKEA România a înregistrat cu o creștere de 2,5% a vânzărilor totale în anul fiscal 2022, respectiv de peste 13% pentru comerțul online, comparativ cu anul precedent. Retailerul de origine suedeză a vândut peste 22 de milioane de produse, dintre care 66,55% au fost piese de mobilier și 34,2% accesorii, cifra de afaceri ajungând la peste 1 miliard de lei (1 081 767 329 lei).

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri