Modul în care muncim s-a schimbat tot mai mult în ultimii ani, după ce pandemia și-a pus semnificativ amprenta asupra spațiilor de lucru. Chiar și după ce criza sanitară nu a mai fost o amenințare, piața muncii a rămas și rămâne la fel de dinamică. Provocarea, dar și oportunitatea momentului este ChatGPT, un instrument care ne reamintește, totodată cât de important este să lucrăm la dobândirea de noi competențe sau de îmbunătățirea celor existente.

Forumul Economic Mondial a anunțat care sunt competențele de care ai nevoie pentru a fi pregătit pentru un viitor al muncii în care vom lucra cot la cot cu inteligența artificială. Locurile de muncă trec printr-o transformare majoră în acest moment, milioane de fiind la un pas să dispară, timp în care vor fi și create altele noi, în următorii ani, potrivit Forumului Economic Mondial (WEF).

Aceste transformări din piața muncii iau în calcul o gamă largă de motive, de la progresele tehnologice la schimbările climatice. Însă un lucru este cert: mulți angajați vor trebui să se adapteze, scrie CNBC.

În cel mai recent raport „Viitorul locurilor de muncă”, Forumul Economic Mondial prezintă competențele cheie necesare în acest moment și care vor deveni vitale în următorii ani. Raportul se bazează pe un sondaj efectuat pe 803 companii din 27 de grupuri industriale, din 45 de economii diferite.

Abilitățile de gândire analitică și creativă ocupă primele locuri pentru ceea ce companiile așteaptă de la angajați în acest moment. Abilități precum reziliență, flexibilitate, agilitate, dorința de a rămâne motivat, conștient de sine și curios vor fi cele care vor conta cel mai mult în viitorul muncii.

Top 10 cele mai importante abilități în piața muncii

Acestea sunt cele mai importante 10 abilități pe care angajații trebuie să le aibă în acest an, conform raportului Forumului Economic Mondial privind viitorul locurilor de muncă.

  1. Gândirea analitică
  2. Gândire creativă
  3. Reziliență, flexibilitate și agilitate
  4. Motivație și conștientizare de sine
  5. Curiozitate și învățare pe tot parcursul vieții
  6. Alfabetizare tehnologică
  7. Fiabilitate și atenție la detalii
  8. Empatie și ascultare activă
  9. Leadership și influență la nivel social
  10. Controlul calității

„Comparațiile cu sondajele anterioare sugerează că gândirea creativă crește în importanță în raport cu gândirea analitică, pe măsură ce sarcinile la locul de muncă devin din ce în ce mai automatizate”, se arată în raport.

În 2018 și 2020, numărul companiilor chestionate care au considerat gândirea analitică ca fiind o abilitate de bază a depășit numărul celor care consideră gândirea creativă ca fiind o abilitate de bază cu o marjă de 35%, respectiv 38%. Acest decalaj a scăzut acum la 21% și ar putea continua să se reducă.

Angajatorii estimează că 44% din competențele angajaților vor fi perturbate în următorii cinci ani. Companiile se așteaptă ca gândirea creativă să devină o abilitate care să crească cel mai mult în importanță, fiind urmată de gândirea analitică și alfabetizarea tehnologică. Aceasta din urmă este deosebit de importantă, deoarece evoluțiile tehnologice vor fi un factor cheie al noilor locuri de muncă care apar și al celor existente în curs de dispariție.

Cunoștințele despre inteligența artificială și big data se află pe locul șapte, deoarece sectorul a fost în plină expansiune recent, ridicând îngrijorări cu privire la cât de perturbatoare va fi inteligența artificială pentru locuri de muncă. Abilitățile soft, cum ar fi curiozitatea și învățarea pe tot parcursul vieții, precum și reziliența, flexibilitatea și agilitatea vor deveni, de asemenea, din ce în ce mai vitale pentru lucrători, ajungând pe locul al patrulea și, respectiv, al cincilea.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri