Microsoft este cel mai atractiv angajator, pentru al doilea an consecutiv, HP ocupă locul al doilea, iar IBM România se clasează pe locul al treilea. IT-ul este cel mai atractiv sector de activitate pentru angajații români, în timp ce principalele criterii ale acestora, atunci când aleg un loc de muncă, dezvăluie o dinamică interesantă: pe lângă salariu, care rămâne preferatul incontestabil de mai mulți ani, echilibrul dintre viața profesională și cea personală a crescut în importanță, concurând direct cu evoluția în carieră, pentru locul 4.

Topul celor mai atractivi angajatori din România

Potrivit Randstad România Employer Brand 2023, cele mai atractive companii din principalele sectoare de activitate sunt:

  • Microsoft (IT)
  • HP (servicii)
  • HAVI Logistics (logistică)
  • Antibiotice (producție și distribuție pharma)
  • Nokia Networks (telecom)
  • Robert Bosch (automotive)
  • Philips (producție)
  • Heineken România (FMCG)
  • Oscar Downstream (petrol și gaze)
  • ING Bank N.V., Amsterdam (finanțe)
  • eMAG (retail).

Angajații români consideră că sectorul IT este cel mai atractiv, însă în același timp indicele de atractivitate a crescut în cazul tuturor industriilor. Companiile de IT se diferențiază puternic de restul, fiind cu 10% mai populare decât organizațiile din cea de-a doua industrie din top, cea a serviciilor. FMCG pare să revină printre preferințele angajaților români, după o scădere semnificativă în 2022.

Ce își doresc angajații, în 2023?

În România, principalii cinci factori care influențează alegerea locului de muncă nu s-au schimbat în ultimii trei ani. Potrivit cercetării Randstad, cel mai important este în continuare pachetul salarial atractiv, care este un motivator mai puternic pentru români decât media europeană (indicele mediu european este de 154, cel românesc este de 161. Indicele consideră 100 ca valoare medie a importanței factorilor motivatori și o corelează cu indicatorii individuali).

Al doilea aspect major este atmosfera plăcută, care înregistrează o mică diferență față de media europeană (Europa 140, România 148), ceea ce arată că angajații români acordă atenție modului în care se simt la locul de muncă și în care sunt tratați de managerul lor. În mediul economic imprevizibil, importanța stabilității financiare a angajatorului a crescut semnificativ comparativ cu anul trecut, iar față de țările europene chestionate, indicele din România este în creștere (Europa 109, România 142). Salariul nu este principala forță motivatoare în toate țările de pe continent: în Germania, siguranța locului de muncă, în Italia și Anglia, echilibrul dintre viața profesională și cea personală, iar în Norvegia, atmosfera plăcută de lucru se situează pe primul loc în acest an.

Pentru bărbați, un loc de muncă stabil din punct de vedere financiar și utilizarea tehnologiilor moderne sunt foarte importante, în timp ce pentru femei, posibilitatea de a alege locația de lucru și de a munci de acasă este esențială atunci când aleg un loc de muncă. Angajații cu studii superioare apreciază posibilitatea de a lucra de la distanță mai mult decât locația companiei, în vreme ce pentru cei din liniile de producție, sunt prioritare calitatea atmosferei și unde se află sediul companiei.

Pe baza rezultatelor sondajului Randstad privind brandul de angajator și preferințele angajaților din ultimii zece ani, rezultă că organizațiile nu pot ține pasul cu piața în ceea ce privește salariile, în contextul unui deficit tot mai mare de candidați, în multe profesii.

Criza costului vieții, un motiv major pentru demisie

Mai mult de jumătate dintre angajații (56%) din România au demisionat sau iau în considerare să facă acest lucru, din cauza faptului că au salarii prea mici, raportate la creșterea costului vieții. Procentul este mai ridicat în cazul femeilor (60%), față de cel al bărbaților (52%). Primirea unei oferte de nerefuzat este, de asemenea, un motiv de demisie pentru aproape jumătate dintre respondenți (45%). Deși acest lucru nu se întâmplă frecvent, situația actuală îi lasă pe angajatori vulnerabili în fața ofertelor de muncă oportuniste, bazate exclusiv pe salariu. Lipsa oportunităților de dezvoltare în carieră și echilibrul dintre viața profesională și cea personală sunt motive pentru care 1 din 3 românii pleacă de la locul de muncă și aspecte unde companiile se află sub așteptările angajaților.

Aproape una din două persoane aflate în căutarea unui loc de muncă (46%) își folosesc conexiunile personale în acest scop. Acesta este, de altfel, cel mai de succes canal atunci când vine vorba de găsirea unui loc de muncă (pentru 35% din cei care au schimbat job-ul). Agențiile de recrutare, un alt canal offline de identificare a oportunităților de angajare, au o rată de succes relativ ridicată, la ele apelând 26% din candidați.

Facebook, cel mai popular canal de social media folosit pentru căutarea oportunităților de angajare (87% din totalul social media), se află într-un ușor declin. În total, aproximativ un sfert din respondenți și-au găsit un job prin intermediul acestei rețele. Pe de altă parte, conexiunile personale sunt esențiale pentru angajatorii aflați în căutarea de talente, deoarece acestea sunt cele mai utilizate și, de asemenea, cele mai de succes.

În ceea ce privește lucrul de la distanță, acesta s-a stabilizat în ultimii doi ani. În prezent, 31% dintre români lucrează (parțial) de la distanță, procent apropiat cu acela din 2022 (30%). În rândul celor care își desfășoară activitatea atât de la sediul angajatorului cât și hibrid, raportul se menține echilibrat între cele două modalități de lucru.

Aproximativ 9 din 10 angajați se așteaptă la inițiative dedicate diversității și incluziunii (D&I) / sprijinului pentru sănătatea mintală, din partea angajatorului lor. 1 din 5 spun că ar preferă să fie șomeri decât să lucreze pentru o companie care nu se aliniază valorilor lor, lucru întâlnit la o treime din cei cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani. Este necesar că organizațiile să înceapă să dezvolte strategii și politici cu privire la aceste aspecte, fiind de așteptat ca ele să devină și mai relevante în următorii ani.

Sursa foto: Unsplash

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri