Este greu de imaginat ce simte o omida care iese din gogoasa sa de matase si descopera o pereche de aripi pe spatele sau. Poate ca nu este inca un fluture, dar cred ca stiu cum se simte: dupa 15 ani de experienta in proiectarea organizatiilor de inalta performanta, ma trezesc brusc in mijlocul unei schimbari drastice. Daca as rezuma natura acestei transformari, totul ar deveni o propozitie simpla: organizatiile nu mai sunt ceea ce au fost. Iar capacitatea managerilor de a recunoaste aceasta schimbare sta la baza succesului in afaceri pe termen lung in secolul 21.
Deci, cum arata fluturele nostru in devenire?

De la organizatie la organizare
In primul rand, s-au dus zilele cand organizatiile erau asociate cu cladirile de piatra, carierele de-o viata si statele de plata stabile: totul este un du-te-vino atat de rapid, incat nu mai exista nimic asemanator cu organizatia, ci mai degraba un proces continuu de organizare. Nu aveti niciun motiv de panica – aceasta transformare ne permite sa privim organizatiile ca pe un proces imbunatatit continuu, mai putin ca structura stabila - si sa privim organizatia proprie dintr-o perspectiva procesuala care ne permite o mai mare flexibilitate, o mai mare atentie acordata pietei si in ultimul rand, o mai mare creativitate.

De la produse la solutii
Se pare ca totul era chiar dupa colt: mergeti la magazin sa cumparati pasta de dinti, iar alegerea a fost facuta pentru dumneavoastra – un simplu tub pe care scrie „pasta de dinti”. Incercati acum acelasi exercitiu – si veti fi deodata bombardati cu minim 30 alegeri. In contextul unei competitii si al unei cereri din ce in ce mai mari si mai fluctuante, nu ne mai permitem sa continuam sa oferim produse care au sens pentru noi ca firma, ci trebuie sa descoperim solutii care au sens pentru ei – clientii. Daca Apple si-ar construi organizatia in jurul unui produs de succes - un computer - nu s-ar bucura de succesul unui iPod si nu ar avea sansa de a revolutiona industria muzicala prin introducerea iTunes. Probabil ca Charles Revson, pionierul Revlon Cosmetics, a spus bine ca „In fabrica producem cosmetice; in magazine vindem speranta.”

De la independenta la interdependenta

Mai mult, secolul 21 a redefinit limitele unei companii moderne. Furnizorii pot imbunãtãþi sau ruina competitivitatea, in timp ce clienþii devin cei mai activi jucãtori din dezvoltarea unui produs nou. Acum nu mai este suficient sa se ia in considerare deciziile strategice din perimetrul companiei – pentru crearea valorii, o companie trebuie sa cunoasca si sa administreze performanta in intregul lant al ciclului de viata a valorii, de la materiile prime pana la sfarsitul valabilitatii produsului. Limitele se estompeaza.

De la mentenanta la proiectare
Schimbarea rapida din mediul competitiv creeaza in afaceri provocari nemaiintalnite pana acum. Fara solutii si formule evidente, doar cateva „bune practici” de ieri se aplica viitorului. In epoca unor mari schimbari rapide, succesul necesita dorinta si pofta constante de inovatii, in locul mentinerii modelelor si abordarilor existente in afaceri. Google a dovedit ca designul conteaza – si oricine a vazut birourile „normale” ale acestui gigant international stie ca designul sta la baza culturii si operatiunilor Google.

Ce inseamna asta pentru noi? Se pare ca exista cel putin doua alegeri. Prima, prin care consideram ca noile noastre aripi sunt incomode si infricosatoare, si pretindem ca ele nu exista – continuandu-ne viata organizationala ca si cum totul este „afaceri ca intotdeauna” – asteptand pe pamant sa fim inghititi de un predator aflat in trecere. Sau – ne putem desface aripile, putem recunoaste, ne bucuram si actionam conform acestei schimbari, facand un salt increzator si bucurandu-ne de zbor. Aceasta este intotdeauna o alegere personala.

*Dr. Nadya Zhexembayeva este profesor de dezvoltare durabila al IEDC – Scoala de Management din Bled.


Curs de Master MBA in Bucuresti, 24 martie 2009

Va invitam sa vizitati Cursul de Master din Bucuresti intitulat „Cum pot managerii sa creeze si sa distruga valoarea in perioade de criza” condus de Dr. Nenad Filipovic, Director de Proiect MBA si Director Academic al IEDC – Scoala de Management din Bled. Domnia sa sustine cursurile de Management General si Etica in Afaceri si pastreaza o stransa legatura cu practicile din afaceri prin lucrarile sale fiind foarte cunoscut pentru serviciile sale de consultanta aduse unor numeroase companii. Prelegerea sa se desfasoara marti, 24 martie 2009, la Grand Hotel JW Marriott Bucuresti in foaierul Braila Ploiesti (Calea 13 Septembrie nr.90). 90). Va rugam sa va inscrieti aici!

Veniti si experimentati cursul nostru de Master, aflati despre programele noastre si vorbiti cu Absolventii IEDC din tara dumneavoastra! Inscrieti-va aici!



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri