Cand criza a determinat scaderi dramatice ale cheltuielilor si ajustari de bugete, managerii au gasit rapid solutia: au restrans numarul de angajati, au taiat salariile si beneficiile si au inghetat proiectele de extindere. Gaselnita a tinut business-ul pe linia de plutire pentru o perioada scurta de timp, insa pentru manageri, greul abia acum incepe. Ei trebuie sa renunte la solutii de taiere si sa gandeasca strategia de business pe termen lung.
„Disponibilizarea si taierea salariala nu este nici pe departe o solutie strategica. Este doar o metoda instinctiva de supravietuire. Reducerile salariale nu au fost solutii manageriale vizionare, au fost solutii de bun simt. Abia acum vom vedea din ce stofa sunt facuti managerii”, sustine Alain Cardon, CEO-ul companiei franceze de formare si consultanta manageriala Metasysteme, prezenta si pe piata romaneasca de la inceputul anului 2008.

Metasysteme Romania a avut in 2008 o cifra de afaceri de peste 100.000 de euro si se asteapta la o crestere ponderata pentru acest an.

Specialist in coaching, Cardon crede ca unica solutie pentru iesirea din criza trebuie sa tinteasca spre construirea solida a unei culturi organizationale, aproape absenta in companiile romanesti. Abia dupa ce acest pas este facut, managerii se pot gandi la ce fel de oameni au nevoie in companie, si cum pot fi ei motivati. Insa pana a ajunge acolo, managerii trebuie instruiti in cadrul unor sesiuni de coaching individuale si de grup.

„Multi dintre managerii pe care i-am cunoscut in perioada de dinainte de criza isi dobandisera pozitiile prin promovare, pentru ca perioada de boom economic permitea acest tip de avansare rapida pe sacara ierarhica. Acesti manageri nu aveau cine stie ce competente de conducere, dar erau pe val numai pentru ca toata industria era pe val”, sustine Cardon.

El afirma ca managerii romani sunt buni experti in domeniul lor de activitate, insa acest fapt nu inseamna ca au si calitati incontestabile de conducatori. Inainte, credibilitatea lor se baza pe aerul de autoritate si control, sau, dimpotriva, pe marea lor capacitate de a fi volatili pe piata muncii. "Daca se suparau, isi luau bagajul si se mutau la alta companie”, noteaza Cardon.

Insa acum Romania nu mai are economia emergenta infloritoare de acum un an, iar piata fortei de munca nu mai aduce job-uri pentru toti managerii. „ Romania este la fel de mult impactata de ce se intampla pe pietele din afara. Astfel, dupa terminarea crizei managerii romani vor simti presiuni sa schimbe modul in care inteleg sa conduca o companie. Vor fi nevoiti sa conduca dupa standarde internationale. Daca nu vor face asa, vor ramane in continuare in criza si vor taia in continuare salariile, pana vor pierde toti angajatii”, spune Cardon.

O solutie pentru problemele de management este reprezentata de coaching, care deja a maturat training-ului din topul celor mai folosite instrumente de consiliere manageriala, potrivit lui Cardon. Substitutia training-ului cu serviciile de coaching vine ca un pas firesc, dupa ce sesiunile de grup de invatare a leadership-ului nu au dat roade.

Spre deosebire de sesiunile de training, care ofera doar informatii despre management si leadership, specialistul in coaching se implica activ in procesul de intelegere si de motivare al liderului, pentru ca acesta sa poata aplica acele informatii cu succes.

„Nu ai de unde sa scoti multe rezultate din training. Trainerii iti furnizeaza doar informatii, know-how si nu stau langa tine sa te invete sa le folosesti. S-au aruncat multi bani pe training in anii trecuti dar nu au iesit prea multi lideri dupa astfel de sesiuni. Din fericire, companiile din Romania incep sa includa coaching-ul din ce in ce mai mult pe agenda lor”, a concluzionat Cardon.

Alain Cardon este Certified Coach Master al ICF (International Coach Federation).

Metasysteme Coaching ofera pe piata locala si cursuri de formare in coaching acreditate de ICF. Costul acestor cursuri variaza in functie de continut si durata intre 600 si 2400 de euro de persoana.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri